مقالات و یادداشت ها

حکم قبول خاستگار متدینی که همسر دارد!

آوای سنت :
سلام استاد!
بنده دخترى فاضله و قریب به سى سال عمرم هست، مردى به ظاهر نیک و خوش اخلاق براى خواستگارى‌ام آمده است؛ اما چون وى یک زن دارد من نسبت به آینده‌ام در اضطراب و استرس شدید هستم مى‌خواهم نظر شما راهگشاى بنده باشد، همانطور که مطالب زیباى کانالتان مشعل راه بوده است، منتظر جواب تفصیلى شما هستم تا شرح صدر شوم.

وعلیک السلام
خواهر گرامى!
نکاح نعمت بسیار پر ارزش و احسان عضماى الله تعالى است تا بشر، جامعه پاک و نسل پاک و معاشرت و عشق پاک داشته باشد.
بدان که دین اسلام اسلام آغازگر تعدد زوجات نیست بلکه به آن سروسامان داده و آن را تعدیل و تسویه نموده است.
مردان یهود و نصارا و جاهلیت تمام اقوام و ملل در سابق چند زنى در حد وسیع داشتند.
دین اسلام این امر مطلق را جهت رعایت و محافظت از کرامت و حقوق زن، محدود و بر حسب ضرورت مقید کرد و شرط عدالت و انفاق و مدیریت و قوامیت را بر گردن مرد کوبید.
بدان که مشروعیت تعدد زوجات در جهت حمایت یک جانبه از مرد نیست بلکه در جهت حمایت زن نیز هست تا به نعمت نکاح و سکون ظاهرى و معنوى و روحى برسند؛ زیرا واقعیت این است که برای هر دختر دوشیزه یا مطلقه یا بیوه تک‌شوهری میسر نیست؛ بنابرین نباید آنان از نعمت مودت و آرامش ازدواج محروم باشند؛
الله تعالى مى‌فرماید: «وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُمْ مَوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ» (روم ۲۱)
با مشروعیت تعدد زوجات بسیارى از مشکلات اجتماعى، طلاق، بیوگى و سن بالاى دختر مجرد حل مى‌شود.
بدان که استرس و اضطراب از زن دوم شدن امرى طبیعى است؛ اما نباید آن مانع فرا راه تو باشد بلکه از آن پلى براى گذر از سختى‌ها بساز تا به آنچه هدف والاست نائل گردى!
خواهر محترم! طبعاً هر زنى مى‌خواهد یگانه شریک زندگى شوهر بلکه تام الاختیار وى باشد؛‌اما جهان و امکانات آن تنها مال یک نفر نیست!
غیرت و بد آمدن از هوو داشتن امرى غریب نیست؛ ام سلمه رضی الله عنها مى‌گوید: هنگامى که رسول الله صلى الله علیه وسلم براى خواستگارى‌ام آمد، من گفتم: «إنّی إمرأه غیور» من زنى بسیار باغیرت هستم یعنى از هوو خیلى بدم مى‌آید!
رسول الله صلى الله علیه وسلم فرمود: «أَدْعُو اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ فَیُذْهِبُ عَنْکِ غَیْرَتَکِ»؛ از الله مى‌خواهم که این بد آمدنت را از شما دور کند.
بنابر این شما هم بر سنت ام‌سلمه عمل کن و این غیرت و استرس را سبب خرابى زندگى و محرومیت از سعادت زناشویى قرار مده.
با دعا و تضرع و استخاره و مشوره بزرگترها، خیر مورد اشاره را دنبال کن و این حدیث رسول الله صلى الله علیه وسلم را مد نظر قرار بده که فرمود: « إذَا أَتَاکُمْ مَنْ تَرْضَوْنَ دِینَهُ وَخُلُقَهُ فَأَنْکِحُوهُ»؛ کسی که برای خواستگاری آمد و دین و اخلاقش رضایت‌بخش است او را نکاح کنید.
از این حدیث معلوم مى‌گردد که شرط براى پذیرش شوهر، دیندار و خوش اخلاق بودن است نه تجرّد!
ازواج مطهرات و زنان صحابه غالباً هوو داشتند و آنان الگوى سایر زنان امت مى‌باشند.
بنابر این ورود در عرصه تعدد ممنوع نیست، آنچه ممنوع است این است که دختر از ازدواج با مرد صاحب دین و اخلاق هر چند که زن دارد خوددارى کند.
بدان که عمر تو را جلو مى‌برد و پیر مى‌کند و هر چه عمر بالا برود فرصت‌ها از دست مى‌روند و احتمال بى‌شوهرى یا بد شوهرى بیشتر مى‌شود و مشقت آن قابل تحمل نیست؛ اما مشقت هوو داشتن قابل تحمل و در صورت صبر ثواب دارد، همانطور که سایر امور شرعى مشقت و ثواب دارند.

هوو فرصت است نه تهدید!
بدان همشوى بودن، میدان رقابت در دوستى با شوهر و زیبایى براى اوست.
هووها در جلب رضایت الله و شوهرو اطاعت از الله و رسول و تولید نسل و تربیت اولاد از یکدیگر منافست مى‌کنند و این کارى بسیار پسندیده و موجب دخول بهشت است.
بدان که هوو مزاحم شما نیست بلکه بار شوهردارى و مهمان‌نوازى و… را از شما سبک مى کند و به نوعى دستیار شماست!
الگوى شما هووهایى هستند که با هم مثل خواهر زندگى مختصر دنیا را مى‌گذرانند.
واضح است ک دین و جامعه ما همشویی را پذیرفته است پس باید مثبت و ایجابى در این باره فکر کرد.
پدیده هوو داشتن به ذات خود مذموم نیست؛ اما احساسات و عواطف ما آن را بد نشان مى‌دهد.
هوو انگیزه و علاقه مرد را نسبت به همسر دیگرش افزایش مى‌دهد و بى حوصلگى و فتور و دلسردى وى را نسبت به آن همسر دور و آتش عشق را تجدید مى کند!
بدان که همسر اول شوهر خواهر دینى تو است، اشتراک در ازدواج و محبوبیت با یک مرد پیوند بین زنان را محکم مى‌کند.
در آخر بدان که این مرد که از تو خواستگارى کرده حتماً در تو کمالاتى احساس کرده که در اولى نیست، با این احساس پاک موافقت و خوشبختى را دنبال کن و از جوانى و توانایى‌ات بر ناز و کرشمه در جلب رضایت شوهر و اسارت قلب او کار گیر و بجاى جدال، صبر را پیشه کن و با اعتماد و توکل بر الله و پایبندى بر اذکار و خوش اخلاقى و قناعت و سعه صدر و گذشت و اعراض از جهالت، خارستان را به گلستان و دشمن را به دوست تبدیل کن.

والسلام علیکم ورحمه الله
نویسنده : عبدالحکیم سیدزاده/ مجلس علمى عین العلوم گشت
منبع : سنت آنلاین

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن