مقالات و یادداشت ها

در سوگ سوختبران و کولبران یا در سوگ عدالت

حسن قادری

آوای سنت : بیشتر از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد که هنوز مشکل معیشت اقشار آسیب‌پذیر در مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته حل نشده است. نمی‌دانم چه کسی را خطاب قرار دهیم. از ابتدای تدوین قانون اساسی توسط مجلس خبرگان تاکنون بطور مداوم یادآوری می‌شود که ایران تنها خاص بخشی از ملت ایران نیست بلکه ایران برای همه ایرانیان است، و همانطوریکه همه در رنج و مشکلات ایام انقلاب ، هشت سال جنگ تحمیلی وهمچنین تحریم های ظالمانه دشمنان ،برادرانه در کنار هم بودند و ازجان ومال خود گذشتند ، همانطور هم باید در استفاده از ثروت، قدرت و امکانات بطور عادلانه بهره‌مند شوند و ازمساوات در اجرای قانون برابر و برادر باشند، اما متٲسفانه پیام این شعار درعمل بعضی از مسؤولین بسیارکم رنگ بوده است.

خبر کشته شدن چند نفر سوختبر در سراوان دل انسانهای دردمند را جریحه‌دار نمود. هرچند این اولین بار نیست که این اخبار به سمع و نظر مردم ایران وجهان می‌رسد،لذا تأملی چند باید کرد تا تمام تقصیرات را بین نان‌آوران رنج‌دیده و حاملان قاچاق (به اصطلاح) از یک طرف و نیروهای نظامی و انتظامی از طرف دیگر تقسیم نکنیم.

بیشتر از چهار دهه از استقرار نظام جمهوری اسلامی می‌گذرد که هنوز مشکل معیشت اقشار آسیب‌پذیر در مناطق محروم یا کمتر توسعه یافته حل نشده است. نمی‌دانم چه کسی را خطاب قرار دهیم. از ابتدای تدوین قانون اساسی توسط مجلس خبرگان تاکنون بطور مداوم یادآوری می‌شود که ایران تنها خاص بخشی از ملت ایران نیست بلکه ایران برای همه ایرانیان است، و همانطوریکه همه در رنج و مشکلات ایام انقلاب ، هشت سال جنگ تحمیلی وهمچنین تحریم های ظالمانه دشمنان ،برادرانه در کنار هم بودند و ازجان ومال خود گذشتند ، همانطور هم باید در استفاده از ثروت، قدرت و امکانات بطور عادلانه بهره‌مند شوند و از مساوات در اجرای قانون برابر و برادر باشند، اما متٲسفانه پیام این شعار درعمل بعضی از مسؤولین بسیارکم رنگ بوده است.

پیامبر اکرم (ص) می‌‎فرماید: مردم مانند دندانه‌های شانه باهم برابرند.آیا همه مردم ما در جامعه‌ بطور مساوی از امکانات، فرصت های شغلی و شرایط زندگی برخوردارند؟آیا باهمه ی مردم درشیوه اجرای قانون یکسان برخورد می‌شود؟آیا مسئولیت‌ها تنهابر مبنای تخصص وشایسته سالاری توزیع می‌شود؟یا اینکه مجموعه ای مشخص توانسته اند بسیاری از مسؤولیتها را دردایره ای محدود میان خود و وابستگان جناحی وفامیلی اشان دست به دست نمایند ؟آیا واقعاً تاکنون با پول‌بران وسوخت بران و کولبران یکسان برخورد شده است ؟

چرا بایدبخش هایی ازکشور از تمام امکانات و فاکتورهای توسعه برخوردار باشند اما در بخش هایی دیگر فریادهای مردم برای تأمین آب آشامیدنی، نان سر سفره ، استخدام در یک اداره یاشرکت و حقوق حداقلی دیگر بابی مهری و خشونت پاسخ داده شود؟ مگر شعار ما عدالت برای وزیر و فقیر نیست؟مگر انقلاب ما انقلاب پابرهنگان نبود؟خطاب من در درجه‌ی اول ریاست محترم جمهور جناب آقای روحانی هستند که بعنوان رئیس جمهوری که بیش از شش میلیون رأی را از مناطق اهل سنت در کارنامه‌ی خود دارند.

چرا هنوز مشکل نان و معیشت مردم در این مناطق حل نشده است؟آیادرمقابل کشتن کولبران و سوختبران فریادی سر داده اند؟ و تذکری ایراد فرمودند؟چرا تنها وقت و زمان انتخابات و هفته‌ی وحدت باید بفکر مناطق محروم افتاد وشعار برادری وهمبستگی سرداد؟جناب آقای روحانی شما مسئول اجرای قانون اساسی هستید.آیا رواست بعد از ۴۲ سال،مردم محروم و مظلوم مناطق مرزی سیستان و بلوچستان و کردستان هنوز در حسرت تأمین معیشت و امنیت شغلی باشند؟ حتماً می‌فرمایید قاچاق خلاف قانون است.همه قبول دارند که قاچاق خلاف قانون است اما تبعیض وبی مهری هم خلاف شرع و قانون است.

اگر اختیارات ندارید چرا به مردم اعلام نمی‌کنید که مشکل کار کجااست ؟ در کدام کشور یک مذهب، یک نژاد، یک حزب شش میلیون رأی به صندوق می‌ریزند اما یک وزیر و یک معاونت رئیس جمهور بعنوان سخنگوی آن جمع ، در دولت پیروز، راه داده نمی شود؟درچهاردهه ی گذشته که چندین دولت در نظام جمهوری اسلامی به قدرت رسیده اند ،هرکدام به نوعی از مشارکت دادن اهل سنت در دولت خود طفره رفته وجوابی قانع کننده به ملت ارائه نداده اند.

در طول عمر انقلاب اسلامی ناصحان اهل سنت از ائمه‌ی جمعه و جماعات،نمایندگان مجلس،نخبگان و صاحبان فکر و اندیشه، به مناسبت های مختلف به مسئولین صاحب اختیار توصیه نموده اند برای تحقق وحدت، امنیت و همبستگی اجتماعی باید درتوزیع قدرت و ثروت و توسعه پایدار درمناطق مختلف،عدالت اجرا شود وهرگونه شائبه تبعیض زدوده شود.

خداوند متعال می فرماید :فذکر فانّ الذکری تنفع المؤمنین. پس یاد آوری کنید زیرا تذکر ویاد آوری به نفع مومنان است.اما راستی چرا این همه تذکر بر روح وروان بعضی از مسئولین تأثیری نگذاشته است؟ ایران کشوری ثروتمند و دارای منابع زیر زمینی وسرمایه های انسانی کار آمدی است، اما متأسفانه از نگاه تبعیض‌آمیز و سوءمدیریت رنج می‌برد.

کولبران وسوختبران اگر در امنیت و آرامش در شرکتها و کارخانجات استخدام شده ودر روند توسعه کشور مشارکت عادلانه داده شوند هرگز خطر حمل یک کوله قاچاق را بجان نمی خرند . و از قانون سرپیچی نخواهند کرد.اما از قدیم گفته اند شکم گرسنه قانون ومنطق نمی شناسد .در همین راستا پیامبر اکرم (ص) نیز می فرماید: کادالفقر ان یکون کفرا:چیزی نمانده که فقر و گرسنگی به کفر منتهی شود.

قرآن کریم هدف از ارسال کتاب و قانون برای پیامبران را اجرای قسط و عدل در جامعه بیان فرموده است:(لقد ارسلنا رسلنا بالبینات وانزلنا معهم الکتاب. و المیزان لیقوم الناس بالقسط و.انزلنالحدید فیه باس شدید ومنافع للناس و…..(حدید/٢۵)” براستی ما پیامبران خودرا با دلایل روشن فرستادیم وهمراه آنها کتاب ومیزان (قانون)نازل کردیم تا مردم قسط وعدل را بپا دارند و.آهن را فرستادیم که در آن نیرو وسختی بسیار است و برای مردم منافعی را در بر دارد.دراین آیه اهن نماد قدرت است که بعنوان پشتیبان وحافظ اجرای قانون از آن استفاده می شود نه بعنوان پیش آهنگ قانون وعدالت .”

در قدیم الایام نیز گفته اند:الفُرَصُ تمرُّ مَرَّ السَّحاب فانتهِزوا فُرَصَ الخیر:فرصتها مانند ابر در حال گذر هستند پس فرصتهای نیکو را غنیمت شمارید واز آنها بهرمند شوید.امیدواریم مسئولین محترم از فرصت های موجودبرای خدمت وتوسعه متوازن کشور ،وجای گذاشتن نام نیک در دنیا و اندوختن توشه ای گرانسنگ برای آخرت استفاده کنند ودر موضوع پیش آمده نیز با مساعدت عقلای قوم وروحانیت معزز استان سیستان وبلوچستان ، با آسیب‌شناسی مشکل یادشده ، و سعه‌ی صدر ،درپی رفع ریشه‌ای مشکلات مناطق محروم بر آیند.

و من‌الله التوفیق و علیه التکلان
حسن قادری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن