مقالات و یادداشت ها

دکتر مصطفی خرم دل در یک نگاه

آوای سنت: دکتر مصطفی خرمدل، قرآن‌پژوه، مفسر و اندیشمند نویسنده و مترجم اهل مهاباد کردستان درگذشت.

دکتر مصطفی خرمدل که زندگی با برکت خود را صرف قرآن ‌پژوهی نمود در کنار ده‌ها کتاب تألیف و ترجمه دو اثر ماندگار به زبان فارسی به یادگار گذاشته است. ترجمه « تفسیر فی ظلال القرآن شهید سید قطب رحمه‌الله و دیگری تألیف تفسیر نور».
دکتر خرمدل گرچه دانش ‌آموختگی تکمیلی خود را در رشته‌های زبان و ادبیات عربی و فرهنگ و علوم قرآنی در دانشگاه تهران به پایان رساند، اما از همان اوان جوانی عشق و دل‌بستگی وافری به قرآن کریم داشت و در این راه با هوشمندی خدادادی و کوشش فراوان خود به کامیابی‌های شایان توجهی دست‌ یافت که نمایان‌ترین آن ترجمه تفسیر فی ظلال القرآن شهید سید قطب است.

تفسیری که برهان‌الدین ربانی، احمد آرام و چشتی مودودی و دیگران نتوانسته بودند این مهم را به سرانجام برسانند و محمدعلی عابدی نیز کار ترجمه را از سوره‌های پایانی آغاز کرد تا حق او را یار باشد و شاید ترجمه او مکمل ترجمه‌های باشد که از ابتدای قرآن کریم آغاز کرده‌اند، ولی این توفیق خداوندی بهره شخصیتی فروتن و کم ادعا شد که امروز آسمانی شد.
او که در نوجوانی دبیرستان را رها تا زانوی تلمذ در نزد روحانیون مکتب ومسجد بزند، ولی پیچیدگی آموزش زبان شیرین عربی را بر او تلخ نمود و انگاه که مدعیان سردمداری اسلام نتوانستند تشنگی او را سیراب نمایند. پس از بازگشت به دبیرستان راه دور و درازی پیمود و از کوشش و حرکت همیشگی خود خود باز نایستاد.
گرچه جامعه کردستان به داشتن چنین قرآن پژوه بزرگی افتخار می کرد، جامعه ای که توانسته بود شخصیت های قرآن پژوهشی همچون ناصر سبحانی و فاروق فرساد را نیز تربیت و سهمی وافر در ترویج آموزه های دینی و تربیت شاگردان اسلام شناس داشته و در عمر کوتاه خویش میراث گران بهای علمی از خود به یادگار گذاشته و عمرشان کفاف نکرد تا جامعه از دریای بی کران علم ودانش انان بهره و تحول بزرگ قرآن پژوهشی وقرآن شناسی را در عصر حاضر شاهد باشیم.

امری که در حوزه‌های بلوچستان علی‌رغم این‌ همه کوشش علمی هنوز شاهد تحقق آن همچون کردستان نیستیم.
از مهم ترین ویژگی زندگی خانوادگی ایشان تربیت فرزندانی است که همچون پدر راه علمی ایشان را ادامه داده اند، امری که بسیاری از ما توفیقی در این راه کسب نکرده ایم.
ضمن تسلیت درگذشت این اندیشمند فرزانه از خداوند منان علو درجات و محشور شدن با انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین و صاحب فی ظلال سید قطب عزیز را خواستاریم و برای بازماندگان صبر جزیل از درگاه احدیت مسألت می نمائیم.

نویسنده : محمد صدیق دهواری

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن