مقالات و یادداشت ها

دیدگاه شخصیت های برجسته کورد درباره دکتر خرمدل

آوای سنت : نشر «احسان» به عنوان ناشر آثار «دکتر مصطفی خرم دل» در پیامی نوشت: درگذشت عالمِ عامل، دانشمند مومنِ مخلص، نویسنده چیره دست و مترجم توانا، جناب استاد دکتر «مصطفی خرم دل» غم سنگینی بر دل همه اهل علم و فرهنگ و اندیشه گذاشت.نویسنده ای که بسیاری از ما قرآن را با «تفسیر نور»ش نماز را با «فرمان خدا»یش و فقه را با «فقه به زبان ساده»اش و ترجمه دقیق از «المفصل»ش آموختیم.ایمان را با شناخت «الله»یش تقویت کردیم و تدبر قران را با «درسها و پندهایی از قران» فرا گرفتیم. ما را در سایه سار «فی ظلال القران» سید قطب سیراب کرد.
?دکتر عبدالرحمن پیرانی دبیرکل جماعت دعوت و اصلاح : بی‌تردید خدمات ارزشمند این اندیشمند گرانقدر، به‌ویژه ترجمه‌ی فاخر و گرانسنگ تفسیر فی ظلال القرآن و نیز تفسیر درخشان نور، که حاصل همّت والا، مجاهدت خستگی‌ناپذیر و دانش فراگیر آن فقید است، مورد اهتمام و استفاده‌ی نسل‌های پی‌درپی فارسی‌زبانان و فارسی‌دانان در داخل و خارج ایران خواهد بود و بسان باقیات الصّالحات، روح بلند او را در جوار رحمت بیکران باری‌تعالی از ثواب جاری آن بهره‌مند خواهد ساخت.
?ماموستا ملا قادر قادری امام جمعه پاوه :
آن مرحوم در سالیان متمادی عمر بابرکت خویش باثبت وخلق آثاری ماندگار،خدمات شایانی به جامعه اسلامی نمود. از «نماز فرمان خدا» که اثری ارزشمند در راستای آموزش نماز بین نوجوانان است،تا «تفسیر نور» که اوج توان علمی آن بزرگوار را به منصه ظهور می رساند.تا ترجمه تفسیر پرمحتوای «فی ظلال القرآن»، و سایر آثار ارزشمند وی،همه بیانگر این است که درگذشت ایشان ضایعەی اسفناکی برای اهل قلم کوردستان است.
?کاک حسن امینی رهبر مکتب قرآن کوردستان :
او گردن فراز صحنه‌های دانش و بینش و پژوهش بود. رحلت اینچنین شخصیّتی، پر زیان و دیر جبران خواهد بود، به حقیقت پر کردن جای خالی ایشان بس مشکل و، نیازمند تلاش پیگیر و خستگی ناپذیر علمای دینی و طلاب عزیز اهل سنّت است، که آنان باید دراین زمینه احساس مسئولیت نموده، و بدان تحقق بخشند.
?صلاح الدین خدیو درباره مرحوم دکتر مصطفی خرم دل نوشت : خرمدل به لحاظ اندیشه دینی در دایره سنت گرایان قرار می گرفت. خلق و خو، اخلاق حسنه و سلوک انسانی، وی را زبانزد خاص و عام کرده و در واقع الگویی کامل برای اسلام رحمانی بود. آثار متنوع و پرمخاطب او حاکی از تاثیرگذاری وی در میان جامعه دینی کردستان و اهل سنت ایران در چهار دهه اخیر گذاشته است.
?محمدصدیق دهواری از فعالان دینی بلوچستان: جامعه کوردستان، توانسته شخصیت های قرآن پژوهی چون «مصطفی خرم دل، ناصر سبحانی و فاروق فرساد» تربیت نماید، امری که در حوزه های علمیه بلوچستان علیرغم تلاش های فراوان، شاهد آن نبوده ایم.
?یحیی سهرابی روزنامه نگار درباره نوع نگاه دکتر خرم دل به فعالیت های اجتماعی نوشت:از ویژگی های بارز شخصیت اجتماعی دکتر خرم دل، مشغول شدن به امورعلمی و تدریس در دانشگاه کوردستان و پرهیز از ورود غیرتخصصی به حوزه «سیاست» بود. دکتر «محمود ابراهیمی» دوست نزدیک مرحوم «خرم دل» نیز در دانشگاه کوردستان چنین رویه ای را در پیش گرفت و این دو شخصیت علمی، حامل این پیام بودند که اگر هرکسی درحوزه تخصصی خود فعالیت مداوم داشته باشد، کارایی بیشتری خواهد داشت و شانس موفقیتش به مراتب بیشتر از کسانی است که در همه ی حوزه ها ورود می کنند و توفیق چندانی هم نیافته اند. در دیداری که با استاد ابوبکر حسن زاده نویسنده و مترجم آثار دینی داشتم، بزرگترین خطای مرحوم «شیخ عزالدین حسینی» از عالمان دینی کوردستان را ورود به مسائل سیاسی وجناح بندیهای اوایل انقلاب سال ۵۷ دانست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن