مقالات و یادداشت ها

سنت اعتکاف در گفتار شیخ‌الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری

آوای سنت : از غروب روز بیستم و شب بیست یکم لیالی اعتکاف هستند و این دهه، دهه اعتکاف است. اعتکاف در قرآن نام برده شده است «وَأَنْتُمْ عَاکِفُونَ فِی الْمَسَاجِد» شما در مساجد مکث می‌کنید و به عبادت و بندگی مشغول می‌شوید.
چون در احادیث تاکید آمده که «لیله القدر را در دهه اخیر مخصوصا شب‌های طاق تلاش کنید» از این جهت شاید یکی از حکمت‌های اعتکاف که برای این امت سنت مؤکده تعیین شده، است.
یعنی برای هر مسجد و محله لازم است به اعتکاف بنشینند اگر چنانچه کسی ننشیند تمام مردم آن محله گناه‌کارند و تارک این سنت محسوب می‌شوند اگر یک نفر هم بنشیند آن سنت ادا می‌شود و ثواب همان فرد را می‌رسد و گناه از بقیه دور می‌شود.

اعتکاف عبادت بزرگی است که از جانب نبی‌کریم صلی‌الله‌علیه‌وسلم سنت موکده قرار داده شده. آن‌حضرت صلی‌الله‌علیه‌وسلم در تمام عمر طیبه مدنی خود بعد از هجرت اعتکاف را ترک نکردند غیر از یک سال بنابر دلایلی نتوانستند اعتکاف بنشینند که عوض آن را هم شوال اعتکاف نشستند.
یکی از مهمترین اهداف اعتکاف نشستنِ مسلمان، علاوه بر ثواب‌های دیگر «لیله‌القدر» را درک کردن است. و الله تبارک و تعالی «لیله‌القدر» را به دلایلی پوشیده کرده این هم خیر است و چیزی جز خیر مدنظر الله نبوده و کسی که اعتکاف بنشیند امید قطعی و یقینی است همانطور که در احادیث آمده لیله‌القدر در دهه اخیر است ثواب لیله‌القدر را درک کند.

د‌ر حدیث آمده که یک روز به نیت ثواب و ادای سنت اعتکاف بنشیند الله ذوالجلال چنان پاداش می‌دهد که به اندازه سه خندق بین او و جهنم فاصله می‌اندازد.
یعنی اگر چنانچه د‌ر این دهه لیله‌القدر بیاید و معتک در مسجد باشد در هر حالتی باشد، حتی اگر خواب هم باشد چه رسد که به ذکر و تلاوت مشغول باشد به منزله این است که هزار ماه به اعتکاف نشسته. در واقع ثوابی مفت است که الله ذوالجلال عطا کرده است. لذا احسانی بزرگ از جانب الله است، نهایت تلاش و کوشش برای اعتکاف نشستن د‌ر این ایام صورت گیرد.

(گزیده‌ای از سخنان شیخ‌الحدیث مولانا عبدالرحمن چابهاری د‌ر جمع نمازگزاران مسجد جامع چابهار بعد از نمازهای تراویح شب ۲۰ رمضان ۹۷)

تهیه و تنظیم: فضل‌اللهی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن