مقالات و یادداشت ها
موضوعات داغ

فراکسیون اهل سنت و راهکاری برای تقویت اثر بخشی

فراکسیون تقریب مجموعه ای موثرتر در پیگیری مطالبات

آوای سنت : در روزهای  گذشته سایت آوای سنت در آستانه افتتاح مجلس یازدهم به سراغ برخی از فعالان سیاسی و دینی شاخص اهل سنت در مناطق مختلف رفته و دیدگاه آنها را درباره انتظارات جامعه اهل سنت از نمایندگان اهل سنت و فراکسیون اهل سنت مجلس منتشر کرده است.

فعالان شاخص اهل سنت در این گفتگو هر یک از منظری خاص به این مساله توجه کرده و دغدغه های خود را در این زمینه مطرح کرده اند.

اولویت ها و ضرورت های فراکسیون اهل سنت از نگاه فعالان اهل سنت

مساله مهم در رابطه با فراکسیون اهل سنت مجلس شورای اسلامی این است که این مجموعه به علت محدودیت تعداد اعضای آن، در سنوات گذشته نتوانسته است به شکل بهینه از ظرفیت های قانونی خود برای تحقق مطالبات جامعه اهل سنت ایران استفاده نماید.

نهایت عملکرد این مجموعه در سنوات گذشته به صدور چند بیانیه و دیدار با برخی از مسئولان مجمع تقریب مذاهب اسلامی خلاصه شده است .علاوه بر این بسیاری از مناطق سنی نشین با توجه به ترکیب جمعیتی این مناطق که امکان انتخاب یک نماینده اهل سنت را مقدور نکرده است ، نماینده ای از خود در این فراکسیون ندارند.

در شرایط کنونی و با توجه به نتایج انتخابات مجلس یازدهم در مناطق اهل سنت نشینی مثل میناب و جاسک،قروه و دهگلان،ماکو و چالدران،سلماس،نقده و اشنویه،تالش،زاهدان،مینودشت و مراوه تپه،گرگان و آق قلا ،زابل و …نمایندگان منتتخب از اهل سنت نیستند.بنابراین مطالبات خاص این جامعه باید از طرف نمایندگان آنها پیگیری شود.

بنظر می رسد باید برای این شرایط چاره ای اندیشید!

بهترین چاره این شرایط این است که از ظرفیت نمایندگان مناطق تلفیقی(مناطق اهل سنت نشینی که دارای نماینده شیعه هستند) به شکل بهینه تری استفاده کرد.این کار از یک طرف ظرفیت و پتانسیل فراکسیون اهل سنت را افزایش داده و از طرف دیگر باعث احقاق حقوق اهل سنت در این مناطق می گردد.

از نمایندگان منتخب اهل سنت انتظار این است که در این زمینه تدبیری اندیشیده و برای رفع دغدغه ذهنی برادران خود چاره اندیشی کنند.

پیشنهاد می گردد برای تقویت ظرفیت فراکسیون اهل سنت نام این فراکسیون به “فراکسیون تقریب” تغییر یابد. در این شرایط در یک ساختار قویتر می توان مطالبات جامعه اهل سنت ایران را پیگیری کرد.ایجاد فراکسیون تقریب مشتمل از نمایندگان اهل سنت و نمایندگان مناطق تلفیقی، قدرت چانه زنی این مجموعه را چند برابر کرده و امیدواریهای ما را برای تحقق مطالبلات مان افزایش خواهد داد.

عبدالرحمان سجادی کردستان

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن