مقالات و یادداشت ها

موج جدید،از بی تدبیری مسئولان تا سهل‌انگاری مردم

آوای سنت : امروز که داشتم آمار جدید کرونا رو در خبرها نگاه میکردم،یه مقایسه‌ای بین آمار ۱۵فروردین ماه و ۱۵خردادماه رو مشاهده کردم. در دو ماه گذشته در همچین تاریخی آمار مبتلایان ۳۴۰۰نفر بوده و امروز این آمار به ۳۵۰۰نفر رسیده. تفاوتی که اینجا هست اینه که در فروردین ماه کرونا ویروس با توجه به نمودار ترسیمی از سوی وزارت بهداشت در اوج خود قرار داشت و اینکه پیک اول این ویروس در نوک قله بود که به ابتلای ۳۴۰۰نفر انجامید.

اما تقریبا از اوایل اردیبهشت ماه که نیمی از کسب و کارها و ادارات با توجه به کاهش آمار مبتلایان و مرگ ومیر افراد بازگشایی شد و تا به امروز ادامه داشته،روند کاهشی ابتلا و فوتی های این ویروس در حال افزایش و روند صعودی را در پیش گرفته است.

نکته‌ای که اینجا حائز اهمیت هست این است که عامه مردم تدابیر و راه‌هکارهای مسولین و مدیران دولتی را در مقابله با این ویروس ضعیف و ناکارآمد می‌دانستند و خط اول این فاجعه بزرگ را در عملکرد غیرمسولانه آنان می‌دانستند.

نکاتی همچون قرنطینه قم در روزهای اول ورود کرونا ویروس به ایران،تهیه و آماده سازی تجهیزات و امکانات بهداشتی و درمانی از جمله ماسک و الکل و کیت‌های مخصوص تست کرونا ویروس و همچنین ایجاد کمپین‌های در ورودی و‌خروجی شهرها به جهت کنترل هرچه بیشتر افراد غیر بومی به داخل شهرها از جمله خواسته‌های مردم تو این چند ماه گذشته بود.

حال با تمام این کمبودها و کاستی‌هایی که از طرف مسولین برای مقابله با این ویروس وجود داشت اما با همه این شرایط تا حدودی از اواخر فروردین ماه تا اوایل خرداد ماه این روند ابتلا تقریبا سیر نزولی داشت.

نکته دومی که باز مردم را به اعتراض و نارضایتی در این ایام وا داشت ،تعطیلی کسب و کارها و مشکلات اقتصادی افراد در این ایام بود که باز با انتقادهای زیادی از سوی مردم به دلیل بی‌تدبیری مسولین در ایجاد راه مناسبی برای بهبود این وضعیت صورت گرفت.
اما با بازگشای بیش از نیمی از کسب و کارها و ادارات تا حدودی روند وضعیت اقتصادی افراد رو به بهبود رفت اما شرایط ویروس کرونا همچنان سایه شوم‌ خود را بر سر همین افراد انداخته بود و منتظر لحظه‌ای بود که دوباره جان بگیرد.

رفت‌ و آمدهای غیرضروری ،بازگشایی اماکن عمومی و پاساژها و مجتمع‌های تجاری و رستورانها و ازدیاد جمعیت در خیابانها در تمام طول روز،و در کنار همه اینها رعایت نکردن فاصله اجتماعی مناسب،استفاده نکردن از ماسک و دستکش و ضد عفونی کننده‌ها در اماکن عمومی و خیابانها و همچنین دید و بازدیدهای در مراسمات و اعیاد در طول این مدت،مزید بر علت شد که تا دوباره پیک جدید این ویروس استارت دوباره بزند و اینبار نه تنها مسولین بلکه عامه مردم و افراد جامعه رو عاملی برای انتشار و تسریع در عملکرد این ویروس در جامعه بدانیم و به سبب همین اتفاق به احتمال زیاد با قرنطینه‌ی دیگر برای کسب و کارها مواجه بشیم.

نکته پایانی :

اینکه تمامی انتقادها به مسولین به دلیل کمبود امکانات و شروع بازگشایی‌ها و رعایت نکردن یک سری فاکتورهای بهداشتی و درمانی در این ایام قابل قبول هست اما بیشترین آسیب افراد در این پیک دوم را باید نوع فرهنگ و برخورد افراد جامعه در رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی و عدم رعایت فاصله اجتماعی دانست.

بیاییم یکبار دیگر به تلاش تمام نیروهای کادر بهداشت و درمان احترام بگذاریم و با رعایت نکات و موارد بهداشتی و حفظ فاصله اجتماعی هر کداممان به سهم خود این بار سنگین و این مسولیت حفظ سلامتی افراد توسط این نیروهای زحمت کش را خود بر دوش بکشیم و نگذاریم بیشتر از این بار مسولیت و فشار کاری به این نیروهای خدوم سنگین تر شود.

منبع: هم اندیشان نیوز
نویسنده : بلال محمدی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن