مقالات و یادداشت ها

نکاتی درباره اولین و بهترین غذای نوزاد

آوای سنت :  شیر مادر به عنوان اولین غذای کودک حاوی مواد مغذی مانند کربوهیدرات‌ها، پروتئین و چربی و همچنین آب برای حفظ آب رسانی است. به دلیل اهمیت تغذیه با شیر مادر در ادامه به بررسی ویژگی های منحصر به فرد آن می‌پردازیم:
 شیر مادر حاوی میلیون ها سلول زنده شامل گلبول‌های سفید خون و همچنین سلول‌های بنیادی تقویت کننده سیستم ایمنی است که ممکن است به بهبود اعضای بدن کمک کند.
بیش از هزار پروتئین  که به رشد کودک کمک می کند، سیستم ایمنی بدن او را فعال و از سلول های عصبی محافظت می کند.
 بیش از ۲۰۰ قند پیچیده به نام «الیگوساکاریدها » در شیر وجود دارد که باکتری ها  در روده کودک از آن  تغذیه می کنند. باکتری‌هایی که از ورود عفونت به جریان خون جلوگیری می‌کنند و خطر التهاب مغز را کاهش می دهند.
شیر مادر حاوی تعداد زیادی هورمون است که بعضی از آن‌ها به تنظیم اشتهای کودک و خواب وی کمک می کند.
ویتامین ها و مواد معدنی در شیر مادر وجود دارد  که از رشد سالم و عملکرد اندام ها پشتیبانی می کند  و به تشکیل دندان‌ها و استخوان‌های کودک کمک می کند.
 دانشمندان هنوز هم  اطلاعات بیشتری را درباره شیر مادر کشف می کنند. نکته قابل توجه در این باره این است که میزان این ترکیبات بسته به سن و نیاز کودک به مرور زمان می تواند تغییر کند.
   آغوز
شیر اولیه بعد از تولد نوزاد ، آغوز نامیده می شود.  به دلیل رنگ زرد یا نارنجی این شیر غلیظ و چسبنده ،
 به آن   «طلای مایع»گفته می‌شود. در ابتدا شیر مادر به مقدار کم تولید می‌شود و هضم آن هم  بسیار آسان است.
  ترکیب آغوز
آغوز دارای عناصری است که به عنوان واکسیناسیون طبیعی  از آن یاد می شود زیرا میزان آنتی بادی  ها و گلبول های سفید آن بسیار زیاد است.
آغوز همچنین سرشار از مواد معدنی و ویتامین هاست و غلظت بیشتری ازنظر ویتامین های A ، E و K نسبت به شیر مادر بالغ دارد. درصد پروتئین موجود در آغوز نیز بیشتر است.
   دلایل طعم نامطبوع شیر مادر
شیر مادر در این شرایط که به آن اشاره می کنیم ، ممکن است فاسد شود و طعم خوب و مناسب خود را از دست بدهد بنابراین مادران بهتر است کمتر در چنین شرایطی قرار بگیرند.
بارداری/ اگر مادر در دوران شیردهی به فرزندش ، باردار شود ، شیر او به علت تغییرات هورمونی بدن دچار مشکلاتی خواهد شد .
غم و غصه/ مادری که شرایط روحی مناسبی نداشته باشد و دایم در حال گریه و غصه خوردن باشد و دچار افسردگی بعد زایمان شود ، نمی تواند شیر مناسبی به نوزادش بدهد.
غذاهای مضر/ مادر شیرده بهتر است از غذاهای سالم و مفید استفاده کند . اگر مادر بعد از زایمان به خوردن غذاهای مضر، فست فودها و نوشابه های گازدار و… روی آورد ،  نمی‌تواند شیر مناسبی به فرزندش بدهد . غذاهایی مانند آبگوشت، سوپ جو و حلیم بهترین غذاها برای تقویت شیر مادر است.
برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن