مقالات و یادداشت ها

پیوند گندم، کرونا و جاده مرگ در ترکمنصحرا

آوای سنت : پس از پاس شدن مرحله اول کرونا، با آغاز فصل دروی گندم و جو در ترکمنصحرا، همه چی با هم برگشت: تجمعات، ابتلا و مرگ کرونایی ها و تصادفات جاده ای مرگبار  با اینکه نمی خواهم، تقصیر همه ی اتفاقات ناخوشاید را سر محصول استراتژیک گندم که امید رونق اقتصاد، عروسی ها و سفره های مردم ترکمن است،بیندازم، لیکن، بواسطه درآمد ناشی از دروی گندم، جو و کلزا، همزمان با گشایش اقتصادی، شاهد تحرکات بیشتری خصوصا در امر ازدواج هستیم و البته عوارضی هم بر این تحرکات مترتب است.

اما چه چیز باعث می شود تا اتفاق های خوب مثل فصل دروی گندم به وقایع بد مانند کرونا و جاده مرگ بندر به آق قلا تا گنبد گره بخورد؟
ذیلا به اهم آنان اشاره می کنیم:
کرونایی که گفته می شد در ترکمنصحرا کمتر قربانی گرفته، دوباره در محافل اجتماعات سر باز کرده، بیمارستان های پیامبر اعظم گنبد و صیاد شیرازی گرگان و آل جلیل آق قلا و بیمارستان بندر ترکمن، به پیک بیماران کرونایی گرفتار شد.لذا باز هم شاهد هستیم که در فضاهای مجازی تعداد پیام های فوتی افزایش پیدا کرد.

علت ارتباط این با گندم چیست؟
طبعا طبق عادت دیرینه، ترکمن ها عروسی های خود را با موعد دروی گندم در اواخر ادیبهشت، خرداد و تیر تنظیم می کنند.
۱.عروسی در بین همه ی ملل و بویژه ترکمنان با آمد و شد و تجمع اقرباء و خویشان و آشنایان دور و نزدیک قرین است.

 تجمع در عروسی ها در چند مرحله اجتناب ناپذیر دیده می شود:
۱. ۱.پذیرایی ها: بانوان در تالارهای پذیرایی بصورت متراکم جمع می شوند تا پاسی از شب قبل و بعد از شام به مدت زیاد در یک مکان می مانند و کافی است یک نفر کرونایی در حال جولان، همه حاضرین را آلوده کند.
۲.۱.روز کجاوه عروس، که بالاجبار تجمع های ناخواسته صورت می پذیرد
۳.۱. تجمع در خانه ی عروس
۴.۱. بازگشت به خانه صاحب عروسی و تناول ولیمه
۵.۱. تجمع در مراسم بخشی خوانی
و سایر مراسم ها مانند اوجه، بازگرداندن عروس و رفت و آمدهای متعاقب آن. به گونه ای که یک عروسی می تواند کل یک روستا مانند کلیجه را گرفتار کرده به وضعیت قرمز برساند

۲.تصادفات جاده ای یکی از تبعات ماههای فصل بهار است و با راه افتادن کمباین ها و تراکتورها به منظور درو و حمل باز گندم، جو و کلزا به سیلوها، در جاده های کم عرض بندر ترکمن تا آق قلا و تا خط نوی گنبد(حتی سایر نقاط مانند جاده کلاله به مراوه و جاده های فرعی دیگر)از عوامل تصادفات جاده ای منجر به مرگ در ترکمنصحراست.که به نوعی با مقوله غلات مرتبط است.

۳. کاروان های عروسی در فصل دروی گندم از لحاظ تعداد و کمیت بسیار بالاست. ازین روی شاهد تصادفات دلخراشی هستیم که عروسی ها را به عزا تبدیل می کند.

۴. متاسفانه نماینده های پیشبن مجلس و مسئولان استانی نتوانستند جلو فاجعه های مرگبار را که تنها راه آن تعریض جاده بود، بگیرند. امید چندانی هم به نماینده های جدیدالورود استان در مجلس یازدهم نداریم، مع الوصف در نومیدی بسی امید است و مطالبات به حق اهالی حوزه انتخابیه به گوش نمایندگان رسیده،فعالان اجتماعی می باید خواستار اقدام قاطع گردند.

امریکه دکتر منتظری نماینده آق قلا گرگان،در اقدامی ستودنی، در اولین تذکر خود به وزیر راه خواستار تعریض جاده آق قلا به بندر شد، مسئله ای که نباید در حد رفتار تبلیغاتی و کاغذبازی بماند بلکه باید بکوشند تا طی یکی دو سال پیش رو اجرائی و عملیاتی گردد. چرا که اگر جان موکلین خود، برای نماینده ها مهم باشد، لاجرم، عزمی جزم باید، بالاخص نمایندگان حوزه های انتخابیه آق قلا، گرگان و عنقریب بندرترکمن و گمیشان.

در پایان از مردم عزیز ترکمن صحرا انتظار داریم تا با رعایت پروتکل های بهداشتی و احتیاط در رانندگی در مسیرهای مشهور به جاده مرگ، برای تداوم حق حیات و لذت بردن از این موهبت الهی برای خود و هموطنان گرامی فرصت سالم ماندن دهند.

نویسنده: دکتر اراز محمد سارلی

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن