مقالات و یادداشت ها

چگونه می توانیم به شیرینی نماز دست یابیم؟

آوای سنت : نماز یک بخش جدایی ناپذیر و اساسی در زندگی روزمره مسلمانان است.

ما روزی پنج بار نماز می خوانیم . ۳۵ بار در هفته و حدود ۱۸۲۵ بار در سال، چگونه می توانیم از این هدیه گرانبهایی که خداوند به ما عطا کرده است ، نهایت استفاده را ببریم ؟ چگونه می توانیم واقعاً با خدای مهربان ارتباط داشته باشیم؟ چگونه می توانیم از حرکات صرف فراتر برویم و با قلب خود حضور داشته باشیم و لذتی را که با این ارتباط حاصل می شود احساس کنیم؟

شیرینی نماز به چه معنی است؟
یک راه برای فهمیدن «شیرینی نماز» از طریق کلمه عربی خشوع است . از آن در قرآن به عنوان نشانه مؤمن موفقی برای داشتن فروتنی(افتادگی،خشوع) در دعای او یاد شده است .

خشوع به معنای تمرکز کامل در نماز است ، این احساس است که دعای ما را کامل می کند و واقعاً ما را به خالق ما پیوند می دهد. این بدان معناست که ما سعی خواهیم کرد همه چیز را در مورد این دنیا فراموش کنیم و فقط به خدا توجه کنیم.

اگر در انجام چنین دعایی موفق شویم ، احساس طراوت خواهیم کرد. باتریهای معنوی ما دوباره شارژ می شوند. ما از نور معنوی پُر می شویم که اعمال ، سخنان و افکار خود را روشن می کند. و ، انشاءالله ، ما متعلق به افراد موفق خواهیم بود.

چگونه می توانیم به شیرینی نماز دست یابیم؟
رسیدن به شیرینی نماز غیرممکن نیست. با این حال ، ممکن است مدتی نیاز داشته باشد. این ممکن است فقط یک بار در حالی اتفاق بیفتد و ممکن است به برخی کارها احتیاج داشته باشد. برای برخی افراد ، ممکن است طبیعی باشد. با این حال ، همه ما باید تلاش کنیم تا احساس خشوع در نماز احساس کنیم. در اینجا چند نکته عملی برای نزدیکتر شدن به هدف ما از پیدا کردن شیرینی نماز آورده شده است:

۱- فضای مناسب را ایجاد کنید
هر زمان که می توانید ، به دعای خود توجه کنید که شایسته آن است. اگر در خانه نماز می خوانید ، اتاق خود را برای نماز آماده کنید.

پس از همه ، شما در مقابل خالق خود ایستاده اید. اطمینان حاصل کنید که اتاق شما مرتب و تمیز است. چند عطر دلپذیر اضافه کنید. آیا شما طاقچه نمازی دارید که به روشی زیبا و دلپذیر تزئین می کنید . می توانید خوشنویسی ها را در آنجا قرار دهید. رایحه دلخواه خود را داشته باشید. قرآن شما نیز باید در آنجا باشد.

۲. لباس مخصوص برای نماز خود داشته باشید
مانند ایجاد فضای مناسب برای نماز خود ، باید لباسهای مخصوص نماز خود را نیز داشته باشید . پوشیدن این لباس ها پس از وضو به شما کمک می کند تا در حالت مناسب قرار بگیرید. تمرکز شما به طور خودکار به سمت دعا و به سمت ملاقات پروردگارت در نماز هدایت می شود.

من معمولاً از بعضی از لباس های گلدار نمازی از اندونزی با گلدوزی های ظریف استفاده می کنم. یکی از معلمان من از اندونزی یک بار برایم توضیح داد که چرا دوست دارد لباس نماز سفید بپوشد.

وی گفت: سفیدی او را به یاد مرگ می اندازد زیرا ما بعد از اینکه روح از بدن ما خارج شد ، در ورق های سفید پوشیده خواهیم شد و به گفته وی ، رنگ سفید نیز یکی از رنگ های بهشت است. بنابراین ، او می خواهد در هنگام نماز ، هم از مرگ و هم بهشت یادآوری کند. متوجه شدم که یک توضیح زیباست.

۳. از تُشک مناسب نماز استفاده کنید
این نکته ممکن است برای بعضی از شما بی ربط باشد. اما برای کسانی که به راحتی از اشکال بصری دور می شوند ، ضروری است. یک تُشک نماز را انتخاب کنید که حواس شما را پرت نکند .

تُشک دعای مورد علاقه من یک حصیر قهوه ای ساده و قهوه ای رنگ و بدون تزئینات و عناصر دیداری است. هیچ چیز وجود ندارد که بتواند چشمانم را سرگردان کند و ذهنم از این که اشکال موجود در فرش شبیه چه چیزی است ، منحرف کند.

۴. قبل از نماز خواندن آرامش داشته باشید
از من دعوت شد تا در مورد اسلام با گروهی از خانومها صحبت کنم در طول جلسه یکی از خانومها از من سوالی کرد ، او از من سوال کرد که چگونه می تواند در هنگام نماز خواندن تمرکز خود را متمرکز کند او توضیح داد که در هنگام نماز خواندن همیشه فکرش جای دیگری می باشد.

من که تازه مسلمان شده بودم نمی دانستم چگونه جواب این خانوم را بدهم .با این وجود در درون خود از خدا خواستم تا مرا یاری کند .

از خانوم سوال کردم قبل از نماز خواندن چه کارهای انجام می دهی ، او پاسخ داد من قبل از نماز خواندن اکثرا تلویزیون تماشا می کنم .

او با پاسخ به سؤال من ، درواقع به سؤال خودش پاسخ داد: “اوه … حالا می فهمم. تماشای تلویزیون قبل از نماز همان چیزی است که مرا از تمرکز روی خدا دور می کند. ”

فقط تماشای تلویزیون نیست. اما در دسترس بودن مداوم و فوری ما از طریق تلفن های ما یک حواس پرتی بزرگ است. در صورت امکان ، باید سعی کنیم قبل از ملاقات با مهربان ترین خالق ما یعنی خداوند، ساعتی آرامش داشته باشیم.

۵- خداوند را خارج از نماز بخاطر بسپارید
من می خواهم یک نکته آخر را با شما در میان بگذارم که کاملاً ضروری است که خداوند را در خارج از نمازهای خود نیز به یاد داشته باشیم. ما باید تا آنجا که ممکن است او را به خاطر بسپاریم. خواندن قرآن، دعا کردن ، در مورد علائم خداوند در آفرینش تامل کردن.

سعی کنید تا حد ممکن خداوند را به خاطر بسپارید زیرا خداوند در قرآن کریم می فرماید ، { الَّذِینَ یَذْکُرُونَ اللَّهَ قِیَامًا وَقُعُودًا وَعَلَى جُنُوبِهِمْ وَیَتَفَکَّرُونَ فِی خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَذَا بَاطِلًا سُبْحَانَکَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ } همانان که خدا را [در همه احوال] ایستاده و نشسته و به پهلو آرمیده یاد مى کنند و در آفرینش آسمانها و زمین مى‏ اندیشند [که] پروردگارا اینها را بیهوده نیافریده‏ اى منزهى تو پس ما را از عذاب آتش دوزخ در امان بدار (متن قرآن, سوره ۳: آل عمران, آیه ۱۹۱)

باشد که او ما را از کسانی قرار دهد که او را همیشه به یاد می آورند و او همه ما را از صالحان می سازد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن