گفتگو و مصاحبه

آخوند میرزاعلی خدمات نظام در بخش مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت را مناسب دانست

تحولات مثبتی در بخش دینی در کشور رخ داده است

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت آق قلا دستاورد نظام اسلامی برای اهل سنت استان گلستان را مناسب توصیف کرد.

به گزارش آوای سنت، عبدالحی آخوند میرزاعلی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به فرا رسیدن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، برخورداری از امنیت و آسایش در جامعه و علی الخصوص شهرستان آق قلا را مرهون اقدامات به عمل آمده نظام اسلامی خواند و گفت: انقلاب های زیادی در طول تاریخ زندگی بشر اتفاق افتاده اند که همگی دلایل خاصی داشتند، اما انقلاب اسلامی ایران نه بر اساس خواست یک گروه و یا حزب، بلکه با مبارزه همه آحاد مختلف به حقیقت پیوست.

وی دراین باره افزود: اگر نگاهی به سیاست‌های نظام در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی داشته باشیم، می بینیم که نظام اسلامی اهمیت ویژه ای نسبت به تقویت امکانات مساجد و حوزه های علمیه اهل سنت مبذول داشت. در آن زمان بنابر نیاز جامعه، ساخت و بازسازی برخی مساجد و مدارس دینی در پیش بینی فعالان امور دینی حوزه شهرستان آق قلا قرار گرفت که مسئولین همکاری بسیار خوبی در زمینه تهیه مصالح داشته و کلیه اجناس را با قیمت مصوب دولتی در اختیار متولیان قرار دادند.

آخوند میرزاعلی یادآور شد: پیش از انقلاب اسلامی، جایگاهی که در خور شان باشد، برای علما و روحانیون اهل‌ سنت در جامعه تعریف نشده بود و جزو قشر کم سواد به حساب می آمدند، اما جمهوری اسلامی به ایشان عزت و کرامت بخشید و در رده های مختلف صاحب تریبون شدند. در بخش حوزوی مدیریت مدارس کاملا به اختیار مدیران حوزه ها در آمد و خود اساتید سیاست های مختلف را برنامه ریزی می کردند. همچنین کلیه کتاب هایی که توسط مدرسین تدریس می شوند، همگی مربوط به احکام خود اهل سنت هستند.

طی سال های پس از انقلاب، تحصیل در مدارس دینی از شکل سنتی خارج شد و تحت برنامه های مدون مقرر گردید، طلاب مدت تحصیل شان را به سه مقطع ابتدایی، متوسطه و نهایی دنبال نمایند.

امام جمعه اهل سنت آق قلا یکی دیگر از خدمات نظام اسلامی را توجه به سنوات تحصیلی طلاب حوزه های علمیه دانست و اظهار داشت: اندکی پس از پیروزی انقلاب اسلامی شاهد جنگ تحمیلی بودیم که آن زمان دولت وقت، طرح معافیت طلاب حوزه علمیه از خدمت سربازی را به مرحله اجرا گذاشت. در ادامه اعطای معادل مدرک تحصیلی برای فارغ‌ التحصیلان مدارس دینی تعریف شد. هم اکنون امکان تحصیل طلاب در رده های کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم است و علاقمندان می توانند به تحصیلات خود در این مقطع ادامه دهند.

همچنین برای تدریس کتاب قرآن و تعلیمات دینی ویژه مناطق اهل سنت نشین، اساتید برجسته بکار گرفته شده و بخشی از فارغ التحصیلان به استخدام اداره آموزش و پرورش در آمدند. جدیدا علما می توانند در آزمون های سطح یک، سطح دو و سه شرکت کرده و کسانی که موفق به دریافت مدرک می شوند در اولویت استخدام قرار می گیرند.

این عالم اهل سنت در پایان خاطر نشان ساخت: خدمات مختلفی برای علمای زحمتکش مساجد و مدارس دینی مصوب شده است که برخورداری از مقرری ماهیانه، بیمه درمانی و مزایای دوران بازنشستگی از جمله آنها بشمار می رود. در صورت فوت فرد استخدامی خدماتی نیز به خانواده وی تعلق می گیرد. در حوزه دادگاه قوانین برای مراجعه کنندگان اهل سنت طبق احکام مذاهب اربعه جاری بوده و بر اساس فقه مربوطه اعمال می گردند.

علمای مساجد جامع و محلات مختلف کسانی هستند که زمانی در همین مدارس دینی درس می خواندند و امامان جمعه جزو شناخته شده ترین علمای دینی می باشند. از این رو ضمن پیگیری پیگیری مطالبات باید در جهتی که رضای اسلام و انبیاء الهی در آن باشد گام برداریم و تلاش کنیم درهر لباسی که هستیم از امکانات موجود به نحوی که به ارتقای سطح فردی و اجتماعی ما کمک کند از بسترهای موجود کمال استفاده را ببریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن