گفتگو و مصاحبه

اتحاد و همدلی مهم ترین راهکار عبور از مشکلات

مولوی خوش دوست:دنیای اسلام گزینه ای جز تعامل و همدلی ندارد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد،اتحاد اسلامی را مانع بزرگی در سراه بیگانگان در اشغال سرزمین های اسلامی دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت مولوی یوسف خوش دوست با بیان اینکه علل بروز جنگ های اخیر در خاورمیانه مورد بررسی دقیق قرار نگرفته اند گفت: عدم برقراری توازن در این کشورها و فاصله طبقاتی میان اقوام که نوعی نابرابری اجتماعی را سبب می شود، دلیل اصلی تداوم یابی جنگ و خشونت در کشورهای اسلامی است.

وی افزود: گاهی اوقات دلیل خشونت یک فرد و یا گروه از افراد جامعه به مسائل غیرسیاسی و نارضایتی های قومی و قبیله ای برمی گردد که در برهه ای حساس از زمان با جریانات سیاسی ادغام شده و شکل واقعی خود را از دست می دهد. پر واضح است که همیشه این جریان های منفی سیاسی هستند که با اجرای طرح های از پیش برنامه ریزی شده، بخشی از مردم و عمدتا جوانان را سمت اغتشاش و آشوب کشانده و از حضور آنها به نفع خود سوء استفاده می کنند.

مولوی خوش دوست ادامه داد: در میان برخی از کشورها که در دهه نود میلادی استقلال پیدا کرده اند، اسلام به مفهوم واقعی رشد نداشته است و در آنها تنها شکل ضعیفی از اسلام واقعی جریان دارد. جوانان دراین ممالک به دلیل ارتباط با دنیای خارج و تحت تاثیر فرهنگ های مخرب قرار گرفته و اطلاع چندانی از احکام و آموزه های اسلامی ندارند. این گروه به هرچیزی و حتی جنگ و کشتار به شکل کار نگاه می کنند. از این رو بیگانگان می کوشند، اکثرنیروهای میدانی را ازمیان این قشر استخدام نمایند.

امام جمعه اهل سنت مشهد تاکید کرد: مسئله استخدام نیرو توسط داعش از بین جوانان کشورهای آسیانه میانه در زمان لازم چندان ازسوی دول آن منطقه و همسایگان آنها جدی گرفته نشد، لذا دیدیم که همه روزه بسیاری از نیروها با هدف کسب درآمد و به دست آوردن ثروت طی مدت کوتاه، وسایل خود را بسته و بسوی سوریه و شام گسیل شدند.

این عالم اهل سنت ادامه داد: تبلیغات مالی داعش نیز بر این امر صحه گذاشت و آنها توانستند درطول مدت کوتاه به مقدار لازم نیرو استخدام کرده و آنها را درمیدان های مختلف بکار بگیرند، اما آنچه دراین میان مانع توفیق آنها در میدان های نبرد گردید، همین اتحاد و انسجام اسلامی است که معمولا درمواقع بحرانی و اضطرار نمود پیدا می کند. ما به همان اندازه که از گذشته فاصله می گیریم به همان اندازه نیز اعتقاد و باورهایمان تحت شعاع گروه های به ظاهراسلامی و منحرفین قرار گرفته است.

بازخوانی روش زندگی نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و صحابه رضی الله عنهم از زندگی بیشتر ما رخت بربسته است. صحبت از نبی مکرم و یاران ایشان را غالبا مختص مسجد و امکان دینی می دانیم، حال آنکه در شیوه و نوع رفتار خود دربازارها و معاب رعمومی اصول اسلامی را زیر پا می گذاریم.

مولوی خوش دوست اظهار داشت: ما نیاز به یک جنبش همه جانبه در میان کشورهای اسلامی داریم. اتحادی که در دفاع از مردم فلسطین وجود داشت خدشه دار شده و بتدریج به فراموشی سپرده شده است. در یک دهه پیش همه دغدغه ها برای دفاع از بیت المقدس خلاصه می شد، اما امروز وضعیت عراق، سوریه و یمن نیز به نگرانی های امت اسلامی افزوده است. قدر مسلم درشرایطی منطقه از یک شرایط پایدار برخوردار نباشد، جریانات وحدت بخش نمی توانند آن طور که باید بر رسالت خطیر خود عمل کنند.

امام جمعه اهل سنت مشهد یادآورشد: به تازگی شاهد هستیم مسلمانان محجبه درکشورهای اروپایی را در روز روشن به کتک می زنند. به ساحت مقدس قرآن کریم توهین می شود و به صحابه دشنام می دهند، لیکن هیچ صدای اعتراضی از سوی کشورهای اسلامی شنیده نمی شود. بدون شک خداوند کریم، خود حافظ قرآن و حرم امن الهی است، با اینحال توهین به کتاب آسمانی و توهین به اشرف ترین مخلوق یعنی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله وسلم و یاران ایشان امتحانی است که باید از آن سربلند بیرون آمد.

مولوی خوش دوست تصریح ورزید: زمانی که عمل توهین به مقدسات دینی انجام می شود و جسارتی صورت می گیرد، نباید دست روی دست گذاشت. بی تردید دشمنان اسلام و دول بیگانه از سوی دیگر تلاش می کنند تا ایران و برخی کشورهای مسلمان همسایه را جزو حامیان تروریسم معرفی کنند. اگر مسلمانان تشنه جنگ و کشتار بودند در صدر اسلام به راحتی می توانستند ریشه جریانات ضد اسلامی را برای همیشه از روی زمین بردارند. این قبیل بهانه ها نباید باعث شود صدای اعتراض خود را به گوش جوامع  بین المللی نرسانیم. اسلام درآسیانه میانه کماکان تحت تاثیر سیاست ضد اسلامی کمونیست ها قرار دارد. آنجا زمانی مهد تمدن اسلامی بود و به عنوان مرکز حوزه های علمیه در جهان شناخته می شد. این گونه مرکز می بایست مجددا به احیا برسند.

امام جمعه اهل سنت مشهد، وحدت را تنها راهکار برون رفت ازمشکلات خواند و تصریح ورزید: کشورهای اسلامی اگر با هم متحد شده و بنا به فرمایش قرآن کریم به یک ریسمان چنگ بزنند، ابرقدرت هایی که دربرابر ما قد علم کرده اند راه به جایی نخواهند برد. دنیای اسلام پتانسیل کافی برای اتخاذ سیاست ممانعت از دخالت بیگانگان در داخل مرزهای خود را دارد. دین و آیین ما یکی است. همه از یک کتاب واحد و یک پیامبر پیروی می کنیم. کافی است که در رفتار خود نیز سیاست یکی بودن را پیشه کنیم تا بدین گونه رعب و وحشت را در دل های تمامی کسانی که چشم طمع به ثروت های ممالک اسلامی دارند بیاندازند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن