گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ارتباطات مجازی منشاء ناهنجاریهای خانواده ها

گفتگوی اختصاصی استاد تفسیر دارالعلوم سراوان با آوای سنت

آوای سنت: استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زنگیان سراوان چت در فضای مجازی را منشاء بسیاری از مشکلات دنیای اسلام برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا ضیاءالرحمن محمدی در گفتگو با خبرنگار ما با توجه به مراودات اعضای بستگان و فامیل، ارتباط با برخی از آنها با یکدیگر را از نگاه شرع مقدس اسلام ناجایز دانست و گفت: در عصر کنونی متاسفانه استفاده از مواد آرایشی در میان بانوان افزایش پیدا کرده و بانوان ما بیشترین مصرف کنندگان این گونه مواد هستند. آرایش برای سایرین و زیبا نشان دادن خود، انگیزه شخص برای بیرون رفتن از خانه را دو چندان می کند. کسانی که دست به آرایش می زنند بدون آنکه کار مهمی داشته باشند به میان انظار می روند و این کار را تفریح و  سپری کردن اوقات فراغت می دانند.

وی افزود: دین مبین اسلام از این منظر که مردان و زنان از نظر شکل و قیافه باید متفاوت از یکدیگر باشند، آرایش اسلامی بانوان در درون خانه را مستحب می داند، لیکن بیشمارهستند زنانی که با آرایش غلیظ در انظار عمومی ظاهر شده و خود را در معرض دید عموم و افراد نامحرم قرار می دهند. خدای متعال خطاب به امت اسلامی فرمایش می دارد که زینت خودتان را تنها برای محارمتان به نمایش بگذارید.

مولانا محمدی با بیان اینکه بدنبال دسترسی فرزندان به امکانات فضای مجازی،ارتباطات مجازی آنها از کنترل والدین خارج شده است، افزود: عده ای با این دلیل که در چت با نامحرم رابطه  فیزیکی نبوده و مانعی در این  مسئله  وجود ندارد، آن را جایز می شمارند. دسترسی آسان به اینترنت باعث شده است که گروههای تلگرامی زیادی بدون آنکه هدف مشخصی داشته باشند، جذب مخاطب  کرده و ارتباط آنها را با این وسیله ممکن می سازند. شاید برخی ها کماکان بر این تصور باشند که ارتباط اشخاص نامحرم در فضای مجازی تنها در چت کردن خلاصه می شود که البته این پندار اشنباه است.

چه بسا می بینیم و می شنویم که افراد نامحرم پس از آشنا شدن در فضای مجازی اقدام به دیدن یکدیگر در مکان خلوت می کنند و اینها منشاء بسیاری از مشکلات در جوامع اسلامی به حساب می آید. مهمترین پرسش از مخاطبانی که چت در فضای مجازی را جایز و بدون اشکال می دانند این است که در این صورت چرا از طریق چت به نزدیکان خود ابراز علاقه و احساس نمی کنند!!

استاد تفسیر و حدیث دارالعلوم زنگیان سراوان یکی از دلایل اصلی کم شدن صله رحم در جوامع را مشغولیت های فضای مجازی عنوان نمود و ادامه داد: بهره مندی از فضای مجازی برای تحصیل و یادگیری مبانی دینی و همچنین احکام اسلامی مفید و پسندیده است، اما کاربرانی هستند که ساعات زیادی را به بهانه تحصیل به چت می گذرانند. وضعیت به گونه ای شده است که فرزند خانواده برای صحبت و اختلاط با والدین خود وقت کافی پیدا نمی کند.توجیه گناه باعث نمی شود از آن دوری و اجتناب نورزیم. تا زمانی که گناه را به گردن نگیریم انگیزه توبه در ما ایحاد نخواهد شد. چت با نامحرم خود فریفتن و فاصله گرفتن از کانون گرم خانواده است. چت همچنین سبب خلوت پذیری، دوری از اطرافیان و ایجاد حساسیت میان والدین و فرزندان می شود.

مولانا محمدی به نقل از نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و آله وسلم اظهار داشت: نگاه به نامحرم به مثابه تیری از تیرهای شیطان است. به همین جهت به زنان و مردان مسلمان توصیه می شود که  در برخورد با نامحرم نگاه  خود را به پایین بگیرند. امروز بدترین آفت ها با نگاه و کلام شروع می شوند. لحن صحبت با نامحرم نباید طوری باشد که طرفین شیفته صدای یکدیگر شوند. باید باور کنیم که ارتباط با نامحرم با استفاده از وسیله ای که نمی توان آن را به خوبی کنترل کرد، جزو اصلی ترین آفت های جامعه فعلی  بشمار می رود.

این عالم اهل سنت متذکر شد: وابستگی و عادت بی رویه به فضای مجازی باعث شده است تا از نماز و قرآن فاصله بگیریم. به گمان ما اینترنت کارهایمان را آسان کرده است، اما در حقیقت روزگار خود را با ترس و اضطراب از دیده و شناخته نشدن سپری می کنیم. لذا فریب امکانات امروزی را نخوریم. فکر نکنیم که چون دیده نمی شویم، از آسیب ها در امان خواهیم ماند. آسیب های فضای حقیقی را می تواند دید و از آنها پیشگیری بعمل آورد، ولی آسیب های فضای مجازی فریبنده و غیر قابل پیش بینی می باشند. شاید گمان برخی بر این باشد که همه چیز با استفاده از گوشی و در داخل اتاق اتفاق می افتد، لیکن مراودات به همین جا ختم نشده و گاهی امکان ترمیم چالش ها و آسیب ها هزینه های سنگینی به همراه دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن