گفتگو و مصاحبه

اسلام با پیشرفت علم مخالف نیست

آوای سنت: امام جمعه رمین چابهار اهتمام در زمینه آموزش فرزندان را مهمترین وظیفه والدین دانست.

به گزارس خبرنگار آوای سنت، مولانا خدابخش اسلام‌ دوست در گفتگو با خبرنگار ما گفت: الله تعالی انسان را با علم بر فرشتگان برتری داد و این صلاحیت را به انسان بخشید تا بتواند به سرزمین های مختلفف سفر کرده و علوم مختلف را کسب کند. خدای متعال در تمام ادیان به علم ارزش داد، اما آن اندازه که در اسلام نسبت به فراگیری علم ارزش و اهمیت قائل شده است درسایر ادیان نسبت به آن تاکید نکرده است.

وی افزود: دین امت اسلامی در اهمیت بخشی به علم نسبت به سایر ادیان و ملت‌ها همواره پیشگام بوده است. اگر توجه شود اولین آیه‌ ای که باریتعالی به پیامبر خود نازل می‌ کند “اقرأ” یعنی دستور به خواندن می باشد. اسلام این پیام را به انسانیت می دهد که علم عام شد و علم و خواندن را چون سایر ملت‌های آن زمان منحصر به افراد اول مملکت نمی‌ داند، بلکه به علم عمومیت می‌ بخشد. اسلام کسی را ازآموختن علم و دانش منع نکرده، بلکه برعکس دانش آموختگان را مورد تشویق و ترغیب قرار می دهد. اسلام در واقع دینی است که مسیر تحقیق و اکتشافات علمی را باز کرده و مانع پیشرفت علوم نیست، بلکه اسلام علم را درسایه تقوا می ‌خواهد.

استاد جامعه الحرمین الشریفین چابهار اظهار داشت: درحدیث پیامبر صلی‌الله علیه وسلم است که طلب علم برهر زن و مرد مسلمان فرض می باشد. آموزش قرآن کریم و شریعت هر چند که جزو فرایض بشمار می رود، اما طلب سایرعلوم نیز ضروری است. قرآن کریم کتاب هدایت است، اما اگربه آیات آن دقت شود نسبت سایر علوم نیز اشاره می کند. این نه تنها حرف ما مسلمانانان است، بلکه غیر پیروان ادیان دیگرهم این ادعا را تایید می کنند.

مولانا اسلامدوست “آموزش و پرورش” را اساس پیشرفت یک جامعه دانست و ضمن تاکید بر ضرورت حمایت دولت از آموزش و پرورش بیان نمود: آموزش و پرورش اساس پیشرفت یک جامعه است. اگر آموزش و پرورش تامین و حمایت نشود درتعلیم و تعلم تاثیر منفی خواهد گذاشت. لذا حکومت اسلامی باید برای پیشرفت جامعه خود نسبت به حمایت معلمین و آموزش و پرورش نگاه ویژه ای داشته باشد و تامین نیازهای آموزشی را در اولویت برنامه ها قرار دهد.

از سوی دیگر مردم هم باید حقوق خود در زمینه آموزش و پرورش را مطرح کرده و برای مطالبه نیازهایشان از راه های قانونی افدام نمایند. طبق اصل ۳۰ قانون اساسی دولت موظف است که زمینه آموزش را برای فرزندان ما را فراهم کند. ما باید حقوق خود را بشناسیم و آنها را با مسئولان درمیان بگذاریم. اگر مدرسه نداریم و مشکلات آموزشی وجود دارد، باید صورت مسئله را به اطلاع افراد ذی ربط برسانیم.

این عالم اهل سنت با اشاره به وظایف والدین در حق فرزندان تاکید کرد: وظیفه داریم فرزندان خردسال را برای فراگیری آموزش به مدارس بفرستیم. اینگونه نباشد که فرزند ما بی ‌سواد بزرگ شود. به کودکان خود درکنار تعلیم علم روز، علوم دینی و قرآن کریم را نیز بیاموزیم. امروز راه موفقیت این است که نسل آینده هر دو مسیر علم را طی کنند.
مولانا اسلامدوست در پایان این گفتگو یادآور شد: برای تشویق فرزندان به مدارس سر بزنیم. اگر مدارس نیاز به حمایت داشتند. همیاری مادی و معنوی خود را دریغ نورزیم. همانطور که کمک به مدارس دینی ثواب دارد، کمک به این مدارس هم بدون اجر و پاداش نخواهد بود، زیرا فرزندان ما آنجا علم تحصیل می‌ کنند. هرعلمی که برای رضای خدا و خدمت مردم تحصیل شود دارای اجر و ثواب اخروی می باشد.

دانش‌ آموزان هم توجه داشته باشند علم را برای افزایش سطح سواد و معلومات خود بخوانند. درس خواندن برای گرفتن نمره عملی اشتباه می باشد. بیکاری سبب نشود که دانش آموزان و دانشجویان در میانه راه ترک تحصیل کنند. چنان علم حاصل شود که جامعه و حتی دولت به وجود شما نیاز پیدا کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن