گفتگو و مصاحبه

اسلام کامل ترین برنامه زندگی است

امجد آخوند نظری:تمدن غربی بر بطالت و تباهی بنا گذاشته شده است

آوای سنت: مدیر حوزه علمیه عرفانی قره بلاغ، بنیان خانواده های غربی را رو به افول خواند.

به گزارش آوای سنت امجد آخوند نظری در گفتگو با خبرنگار ما، معیارهای زندگی انسان در طول حیات را در تلاش برای رسیدن به اهداف های مقدس و عالی دانست و گفت: علمای اسلام برای بهتر دیدن دنیا پنج حالت را توصیه کرده اند. ابتدا چیزی را که بیان می داریم به تایید عقل و منطق رسیده باشد. دوم حرفی که به زبان می رانیم، باعث ایجاد شوق و انگیزه در مخاطب گردد.همچنین اهداف فردی واجتماعی ما باید بر اساس معیارهای مقدس که همانا شناخت خدای متعال و کسب رضایت وی از  انسان است، در برنامه زندگی گنجانده شود. طلب کردن آرزوهایی مانند رسیدن به بهشت و حشر با انبیا و افراد صالح و دیدار با باریتعالی جزو اهداف عالی همه بندگان مومن و دیندار هستند.

وی افزود: در مسیر رسیدن به اهداف بزرگ سختی هایی نیز وجود دارد که باید سعی کنیم آنها را به روش های ساده از سر راه برداریم. در کاری که انجام می دهیم باید مسئولیت پذیر و متعهد باشیم، ولو اینکه آن کار به چشم دیگران دیده نشود. اشخاص مختلف اگر برای انجام مسئولیتی که به عهده می گیرند، وجدان خود را ناظر بر اعمال قرار دهند، مشکلات جوامع به حداقل خواهد رسید.خدای متعال به هر یک از بندگانش به میزان نامعلوم عمر بخشیده است. عمر، نعمت گرانبهایی است که نباید آن را به بیهودگی و با تفریحات بی فایده به انتها رساند.

آخوند نظری با بیان اینکه دین مبین اسلام، دنیا را از مناظر متعالی می نگرد، اظهار داشت: عقاید، افکار و ایده های اسلامی از بقیه افکار بسیار برتر و دارای ارزش های فراوان هستند. مکاتب الهی و علی الخصوص دین مبین اسلام، قرآن کریم و نبی مکرم را به میان انسان ها فرستاده است تا اشخاص بتوانند با خدای متعال در ارتباط باشند. قرآن کریم در سوره آل عمران فرمایش می دارد، هر شخصی که دینی غیر از اسلام را انتخاب کند، اعمال و کردارش هرگز در نزد خدای متعال پذیرفته نخواهد شد و این گروه اشخاصی هستند که در روز قیامت به خسران گرفتار آمده و به زیانکاران خواهند پیوست.

مدیر حوزه علمیه عرفانی قره بلاغ به نقل از پیامبر گرامی صلی الله علیه و آله وسلم عنوان نمود: بی گمان کسانی که از افکار پوچ و بیهوده پیروی می کنند، جزو هلاک شدگان خواهند بود. متاسفانه امروز برخی از اشخاص تنها عقیده شخصی خود را باور داشته و به این ترتیب از وحی الهی غافل هستند تا در نهایت عذاب اعمال خود را ببینند. اسلام دینی است که از حضرت آدم علیه السلام تا حضرت خاتم صلی الله علیه و آله وسلم تکامل یافته و هر آنچه که ما از این دین مقدس فرا می گیریم، بر اساس عقل و منطق و دلیل مستند و مبرهن است.

آخوند نظری تاکید کرد: یقینا در میان افکار باطل و عقاید پوچی که برای انحراف انسان توسط منحرفین تدوین می شوند،پرچم مقدس الهی در بلندترین نقطه دنیوی برافراشته شده و برای هدایت انسان به سوی نورالهی فرستاده شده است. اکنون در جهان غرب می بینیم که سرمایه داری به پیشرفت قابل توجهی رسیده است،اما در آنجا مسائل ارزشی مانند اخلاق و ادب و حفظ بنیان خانواده ها در مرحله تنزل و افول قرار گرفته اند.

این عالم اهل سنت در بخش دوم از سخنانش صداقت و راستگویی را جزو خصوصیات افراد مسلمان خواند و عنوان نمود: خوش رفتاری و صداقت در سرشت انسان های پاک و مومن نهفته است که باعث رهنمون شدن آنها به بهشت می شود. هر شخصی که  به راستگویی اهتمام وزرد در نزد الله متعال در زمره افراد صدیق خواهد بود. در سوی دیگر اشخاص فاجر و کسانی که  عادت به دروغگو گفتن دارند، جایگاهی بهتر از آتش جهنم نخواهند داشت. راستگویی یکی از شش شرطی است که نبی مکرم اسلام، ورود اشخاص مومن به بهشت را در صورت پایبندی به آن تضمین کرده است. انسانی که به دیگران وعده انجام عملی را می دهد، باید نسبت به انجام تعهد خود راسخ باشد و در حفظ امانتی که دیگران به وی سپرده اند بکوشد. پوشاندن عورت، حفاظت از چشم و خوددداری از ظلم به مظلوم نیز از مشخصه مهم انسان های بهشتی است.

آخوند نظری طی این گفتگو همچنین یادآور شد: راستگویی اگرچه در برخی مواقع ممکن است منجر به آسیب انسان شود، لیکن شخص نباید برای نجات از آسیب به دروغ پناه برد. متاسفانه عادت به دروغ گفتن در جوامع امروزی زیاد شده است. اینگونه جوامع قوام و دوام طولانی نخواهند داشت. پس باید بکوشیم چند صباح زندگی  دنیوی را با عزتمندی و شرافت پشت سر بگذاریم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن