گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

افراط و تفریط عامل اصلی بروز مشکلات کنونی دنیای اسلام

شیخ قتالی:امت اسلامی باید نسبت به توطئه ها هوشیار باشد

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بندر خمیر افراط و تفریط را عامل اصلی مشکلات امروز دنیای اسلام دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ عبدالجلیل قتالی درگفتگو با خبرنگار ما افراط و تفریط در بین امت اسلامی را یکی از عوامل به وجود آمدن تفرقه های دامنه دار در سرزمین های اسلامی برشمرد و گفت: اسلام دین اعتدال و میانه روی است و نبی مکرم اسلام صلی الله علیه و اله وسلم در احادیث متعدد خود این موضوع را مورد تاکید قرار داده است. آن حضرت حتی زمانی که  به پیامبری مبعوث شد، راه اعتدال را در پیش گرفت، زیرا طی مدت کوتاه نمی توانست بر فرهنگ آن زمان که در طول گذشت بیش از یک قرن به وجود آمده بود، فائق آید.

وی افزود: حتی تا مدت ها پس از پیامبر شدن ایشان، بزرگان قریش و مردم عامه ،بت پرست بودند و مشروب خوری می کردند و نبی مکرم برای جایگزین کردن فرهنگ اسلامی در بین مردم، مدت ها صبر و تحمل پیشه کرد تا بتواند راه حق را به مردم بشناساند. بنابراین با افراط و تفریط نمی توان جامعه را به سوی پیشرفت دینی هدایت کرد. با تند خویی و یا ساده انگاری نمی توان مسائل و وقایع مختلف را مدیریت کرد و برای همه اینها دقت و توجه به ظرافت کار لازم است.

شیخ قتالی ضمن اشاره به اینکه به بخشی از امت اسلامی به صورت نظامی و بخشی دیگر از طریق ماهواره و فضای مجازی مورد هجمه قرار گرفته اند، ادامه داد: بیگانگان با باورها و شناختی که از سرزمین های اسلامی دارند، سعی می کنند مسلمانان را از هدف اصلی شان دور نگه دارند. فلسطین و سرزمین بیت المقدس از دیرباز مظلوم واقع شده و کشورشان توسط اسرائیل غاصب اشغال شده است. این کشورها نظیر عراق، افغانستان و سوریه غالبا درگیر جنگ هستند، اما با کشورهای حاشیه خلیج فارس به دلیل ثروت سرشاری که دارند طور دیگری برخورد می شود و هر دو مورد به خاطر سو استفاده از منابع امت اسلامی و دشمنی با دین الهی می باشد.

مدیر مدرسه علوم دینی بندر خمیر با بیان اینکه با مسائل به شکل عقلایی برخورد نمی شود اظهار داشت: مشکل فردی ما به عنوان فرد مسلمان این است که اشتباهات خودمان را نمی پذیریم و این مسئله را عیب بزرگی برای خود می دانیم. ما متاسفانه عادت کرده ایم که برای هر اشتباهی یک دلیل بیاوریم و سعی می کنیم دیگران را مقصر جلوه نماییم. بیگانگان نیز با آگاهی از چنین ضعف هایی به میان امت اسلامی رخنه کرده و دست به توطئه هایی می زنند که پیامد آنها جز جنگ و خونریزی نمی باشد.

امام جمعه اهل سنت بندر خمیر اذعان نمود: علما نقش بی بدیلی در رشد فرهنگ و تعالی جامعه بر عهده دارند و لازم است به تقویت ارتباط خود با مردم بکوشند. والدین در خانواده به عنوان الگوهای تربیتی کودکان به حساب می آیند.کودک مانند نهالی می ماند که به تدریج رشد می کند. به نهال اگر رسیدگی کافی صورت نگیرد ممکن دیر یا زود از بین برود.درجامعه، انسانها نیز همین مصداق وجود دارد. پدر و مادر یک خانواده اگر به بخش تربیتی فرزندان خود توجه نکرده و فرهنگ حاکم بر آن خانواده اسلامی نباشد، فرزندان دیر یا زود به بیراهه کشیده خواهند شد و خیلی سخت است که بشود آنها را از نو تربیت کرد.

شیخ قتالی یادآور شد: اقشار مسلمان و خصوصا بانوان ما نباید چارچوب های دینی را شکسته و با همان سر وضعی که در داخل خانه هستند، به درون جامعه بروند. سرپرستان خانواده ها وظیفه بسیار مهمی در مدیریت مسائل درون خانواده داشته و تاکید می شود که بر روی رفتارهای دختران و پسران جوان خود نظارت کافی داشته باشند. بی تفاوتی ما به مسائلی که در درون خانواده می گذرد مصداق عینی تفریط و یا همان ساده انگاری فردی، اجتماعی است.

مدیر مدرسه علوم دینی بندرخمیر تصریح ورزید: وقتی حرمت ها شکسته شده و حریم ها رعایت نشود، سنگ روی سنگ بند نخواهد شد. بسیار اتفاق می افتد که برخی ها به دلیل داشتن نسبت فامیلی با طرف مقابل حریم خصوصی را شکسته و به قول خودشان راحت برخورد می کنند. این راحتی برخورد دو نفر از دو جنس متفاوت باعث بیدار شدن وسوسه های شیطانی و چه بسا عواقب زیانبار آن می گردد. دو نفر چه غریبه و یا فامیل،زمانی که به عقد هم در می آیند، محرم قانونی یکدیگر محسوب می شوند.

زن و مرد متاهل حق ندارند به بهانه اینکه در دوران کودکی با دخترعمه و یا پسر دایی خود همبازی بودند، مجددا همان دوران را در ذهن خود تداعی کرده و میل به بازگشت به گذشته را داشته باشند. شوهر یک زن جزو فامیل هم که نباشد هیچ تفاوتی با یک شوهر نسبت دار ندارد و دین اسلام تفاوتی میان این دو قائل نشده است، لذا زن و مرد با بستگان هم خون خود مانند پسرعمو و دخترعمو محرم محسوب نمی شوند و سوای حفظ احترام فامیلی، باید حریم ها حفظ شوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن