گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

اولویت ها و ضرورت های فراکسیون اهل سنت از نگاه فعالان اهل سنت

آوای سنت: تنی چند از علما و فعالان اهل سنت ضرورت عملگرا بودن نمایندگان عضو فراکسیون اهل سنت مجلس یازدهم را مورد تاکید قرار دادند.

به گزارش آوای سنت ، ماموستا صالح دمامه امام جمعه مسجد دمامه بانه در گفتگو با خبرنگار ما وظیفه نمایندگان اهل سنت را عبور از شعار به عملگرایی دانست و گفت: میان حرف تا عمل فاصله بسیار زیادی وجود دارد و یک نماینده نباید با سر دادن وعده و وعید مردم را سرگرم کند.

امام جمعه اهل سنت بانه جریان یک انتخاب از سوی عموم را با انتصاب دولتی متفاوت توصیف کرد و اظهار داشت: نمایندگان نباید رقابت اصلی را میدان انتخاباتی مجلس بدانند، بلکه هدف آنها باید رقابت سالم برای خدمت هر چه بهتر و بیشتر به مردم باشد.

یوسف دیوانی استاد دانشگاه اهل سنت جنوب با تاکید بر لزوم مطالبه گر بودن اعضای فراکسیون اهل سنت عنوان نمود: فراکسیون اهل سنت می تواند در نقش یک تشکیلات منسجم و قوی در چهارچوب قوانین عمل کرده و و تعامل سازنده تری با مسوولین و وزرای دولت برقرار نماید.

این کارشناس اهل سنت افزود: نام فراکسیون اهل سنت هنوز آنچنان که باید و شاید در ذهن مردم جا نیفتاده و مردم از وظایف نمایندگان خود در این حیطه اطلاع کافی ندارند. لذا ابتدا می بایست دید که هر یک از اعضای فراکسیون اهل سنت در چه زمینه ای می توانند مثمر ثمر بوده و در حوزه انتخابیه نیز عملکرد قابل قبولی برجای بگذارند.

هما شیرانزایی کاندیدای یازدهمین دوره اهل سنت از حوزه زاهدان نیز ضمن اشاره به توانمندی های یک نماینده مجلس در چهارچوب قانون یاد آور شد: نماینده عضو فراکسیون اهل سنت در وهله نخست باید از حس خدمت به مردم و توانمندی فردی برخوردار بوده و به نظرات مختلف احترام بگذارد.

شیرانزایی در این رابطه تصریح ورزید: قابلیت های مثبت نماینده به خواست شخصی وی و توانایی هایش ارتباط پیدا می کند. یک منتخب توانمند معمولا قدرت لابی گری و چانه زنی دارد و از هر فرصت و زمانی در جهت اخذ امتیاز برای مناطق محروم بهره می گیرد. بنابراین مردم می بایست شایسته ترین فرد را به مجلس بفرستند.

آنه محمد بیات از روزنامه نگاران پیشکسوت در استان گلستان تلاش برای حذف برخی تبعیض ها در مورد اهل سنت را از وظایف اصلی نماینده حوزه انتخابیه و فراکسیون اهل سنت خواند و گفت: نگاه نماینده اهل سنت باید به سوی تبعیض مثبت باشد. در شرایط تحریم استفاده از توانمندی های نخبگان اهل سنت و افرادی که توانایی فنی بالایی دارند، به نفع اقتصاد کشور است. پس نباید این قبیل سرمایه های مملکتی نادیده گرفته شوند.

بیات ادامه داد: نمی توان انتظار داشت همه افکار ایده آل یک شبه به تحقق بپیوندند، اما با حرکتهای گام و گام می شود جلوی رشد معضلاتی مانند بیکاری فزاینده در مناطق مختلف نوار مرزی را که اکثرا ساکنان اهل سنت نشین کشور هستند را متوقف کرد.

مولوی حسین احمد شهیدی مدرس حوزه علمیه احناف خواف با اشاره به دوران صدر اسلام گفت: نماینده مجلس، نماینده یک قوم و یا پیروان یک مذهب خاص نیست، بلکه منتخب همه مردم است و می بایست مصالح همه را در نظر بگیرد.

مولوی شهیدی خاطر نشان ساخت: سمت و سوی اهداف نماینده اهل سنت هم در بخش حوزه انتخابیه و هم در فراکسیون اهل سنت خدمت به خلق خدا و بویژه رسیدگی به امور کسانی است که جزو قشر ضعیف جامعه هستند و نمی توانند به تنهایی از عهده مشکلات زندگی برآیند.

یحیی سهرابی روزنامه نگار کرد اهل سنت یکی از موارد ضروری قابل رسیدگی از سوی فراکسیون اهل سنت را مربوط به کتاب دینی دانش آموزان مقاطع ابتدایی تا دبیرستان خواند و خاطرنشان ساخت: طی دهه شصت در کلیه مدارس نقاط مختلف اهل سنت کتاب دینی اهل سنت تدریس می شد ، اما به مرور این کتاب ها حذف شدند و دانش آموزان اهل سنت امروز هیچ اطلاعی از مجتهدین و امامان مذاهب اربعه ندارند. منتخبان اهل سنت باید این نیاز را مد نظر قرار دهند.

مولوی مسعود امتی فارغ التحصیل مدرسه دینی خیرآباد تایباد و کارشناس دانشگاهی، برگزاری جلسات متعدد را از عوامل اصلی هدر رفت وقت نماینده مجلس در رسیدگی به امور حوزه انتخابیه برشمرد و افزود: متاسفانه هجم حضور نمایندگان در مراسم ها و نشست های مناسبتی گاهی اوقات بیش از حد متعارف بوده و زمان زیادی را از آنها تلف می کند.

مولوی امتی متذکر شد: همه عوامل و مسوولین اداری به هنگام سرکشی نماینده به حوزه انتخابیه از وی انتظار دارند زمانی را به برنامه های آنها اختصاص دهد که اکثر این جلسات در حد گفتمان معمولی به پایان می رسد. از این رو نمایندگان اهل سنت می بایست برای سفرهای کاریشان برنامه مدون بچینند. نماینده منتخب و عضو فراکسیون اهل سنت باید جسور باشد و ضمن تعامل با مسوولین در ایجاد بسترهای لازم برای پیشرفت و توسعه حوزه انتخابیه بکوشد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن