گفتگو و مصاحبه

بانوی حافظ : قرآن چراغ هدایت انسان است

خانم رحمانی: جامعه باید باورپذیری بیشتری نسبت به نقش بانوان داشته باشد‌.

آوای سنت: روستای بندر شناس جزء بخش مرکزی شهرستان بندرلنگه بشمار می رود. اهالی این روستای اهل‌سنت نشین نیز مانند سایر ساکنان جنوب کشور در تقوا و پرهیزگاری زبانزد هستند. این روستای توسعه یافته، در زمینه فرهنگی و آموزش همواره پیشگام بوده است.

دانشجویان، دانش آموزان و علمای دلسوز و مسوولین محلی که به وظایف خود آگاه بوده و فرهنگ ناب جنوب را در بطن جامعه کوچک روستایی حفظ کرده اند.
وجود ۹ بانوی حافظ قرآن در این روستا نشان از عمق باور مردم فرهیخته این بلاد به کلام وحی دارد. بدریه رحمانی از جمله حفاظی است که در شسصت سالگی موفق به حفظ قرآن کریم شده است.

گفته می شود پدر بزرگوار خانم رحمانی ( مرحوم عبدالکریم رحمانی) روشندل و اولین حافظ قرآن در آن روستا بوده است که امامت مسجد محل را بر عهده داشت و بعنوان نخستین ملای مکتب خانه بندرشناس شناخته می شد.
با این بانوی گرامی گفتگویی ترتیب دادیم که از تقدیم می گردد.

آوای سنت: خانم رحمانی لطفا بفرمایید که چه دلایلی باعث شد تا به حفظ قرآن کریم علاقه مند شوید؟
خانم رحمانی: در شروع کار موقعی که تحت مدیریت پدرم و مربیگری مرحومه سمیه مکاریان اولین بار کلاس های حفظ در مکتب خانه روستا برگزار شد، در جلسات حفظ حضور پیدا کرده و توانستم ۱۰ جز قرآن کریم را حفظ کنم. اینکار باعث شد انگیزه حفظ کل قرآن کریم در بنده بیشتر شود.
در اثر تشویق شاگردان کلاس، انگیزه مصاعف پیدا کردم و به این نتیجه رسیدم که اگر بخواهم می‌توانم قرآن را حفظ کنم.

آوای سنت: آیا تا پایان حفظ به همان مکتب خانه رفت و آمد داشتید؟
خانم رحمانی: خیر، در مسجد جامع روستا نیز کلاس های حفظ برقرار بود و من ادامه حفظم را در آنجا به پایان رساندم.

آوای سنت: شما دارای چند فرزند هستید و دورانی که مشغول حفظ بودید چگونه امور فرزندان و کارهای مربوط به خانه را مدیریت می نمودید؟
خانم رحمانی: بنده ۲ فرزند دختر و ۲ تا هم پسر دارم که همگی متاهل هستند. حفظ قرآن باعث عقب افتادن کارهایم در خانه نمی شد، چون صبح زود از خواب بیدار شده و درس های گذشته را تکرار می کردم. بعضی وقت ها شب تا دیر وقت هم تکرار داشتم و ضمنا کارهای خانه را نیز انجام می دادم. البته عروسم و دخترها هم کمک حالم بودند.

آوای سنت: حافظ قرآن کریم بودن مستلزم تکرار روزانه است، شما اینکار را چگونه انجام می دهید؟
خانم رحمانی: قبل از اینکه شروع به حفظ کنم، روزی یک یا دو جز میخواندم ولی الان روزی۳ تا ۵ جز می خوانم. خدا را شکر می کنم که بنده را به هدفم رساند، زیرا از دوران جوانی همیشه به فکر بودم تا روزی بتوانم حافظ کل شوم. آن زمان کارهای بیشتری در خانه داشتم و فرصت پیدا نمی شد تا بطور منظم در جلسات حاضر شوم.

آوای سنت: برخی ها گمان می کنند که توانایی بانوان در حفظ قرآن کریم با حجم وظایفی که امور خانه و تربیت فرزندان دارند، نسبت به آقایان کمتر است. آیا این مسئله را قبول دارید؟
خانم رحمانی: در گذشته نسبت به تحصیلات عمومی و حوزوی بانوان توجه کمتری می شد و جامعه چنین چیزی را قبول نداشت. دین اسلام نگاه یکسانی به مرد و زن دارد و به لحاظ توانایی تفاوتی میان این دو قائل نشده است. بانوان نقش بیشتری در تربیت فرزندان ایفا می‌کنند و به شخصه لازم می دانم که باید با قرآن کریم و احکام اسلامی آشنا شوند. جامعه باید باور پذیری بهتری نسبت به جایگاه بانوان داشته باشد.

آوای سنت: بانوان از فضائل ماه مبارک رمضان چه استفاده هایی می توانند ببرند؟
خانم رحمانی: معتقدم که شخص مسلمان نباید هیچ فرصتی را در این ماه از دست بدهد‌. رمضان ماهی است که کل شبانه روز شخص روزه دار به عبادت طی می شود. مهمترین کاری که در این ماه ضمن برجای آوردن فرایض انجام داد، خواندن قرآن و تکرار اذکار است‌.
یک شخص می تواند همان مقدار از آیات قرآن را که بلد است تکرار کند و یا می تواند با استفاده از نوار صوتی از روی کتاب بخواند. الان امکانات یادگیری زیاد شده اند و لازم نیست مدت زیادی را در مکتب خانه بمانیم. مهم اراده است که می بایست در خود تقویت کنیم.

آوای سنت: حفظ قرآن کریم چه تاثیری بر روحیه شخصی و روند زندگی شما داشته است و در این خصوص چه توصیه ای به جوانان دارید؟
خانم رحمانی: قرآن کریم باعث می شود شخص دقت بیشتری روی رفتار فردی و اجتماعی خود داشته باشد، چرا که مردم هم همین توقع را دارند و از سوی دیگر حافظان کتاب آسمانی را محترم می شمارند. پس می بینید که قرآن چقدر می تواند در زندگی شخص تحول مثبت ایجاد کند.
حفظ قرآن شدن کار دشواری نیست و توصیه ام به جوانان علاقمند این است، از پیگیری هدف های مقدسی که دارند، ناامید نشوند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن