گفتگو و مصاحبه

بیکاری عامل گرایش افراطی جوانان به فضای مجازی

مولوی مقدسی: برای حل بسیاری از مشکلات باید بیکاری ریشه کن گردد

آوای سنت: امام جمعه اهل مسجد محمد رسول الله مشهد یکی از مهمترین راهکارها در بحث مدیریت استفاده از فضای مجازی توسط جوانان را مربوط به ریشه کن شدن بیکاری فزاینده در جامعه دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی محمد مقدسی در گفتگو با خبرنگار ما با پیش بینی این مسئله که جهان پیش رو ، عصر رسانه و خبر خواهد بود گفت: رسانه ها البته در نیم قرن گذشته و همین امروز هم اثرگذاری خودشان را دارند و می دانیم که قوانین مهمی در این باره وضع شده است، با این حال هنوز گنجایش پیشرفت در این زمینه بسیار زیاد است و می توان احتمال داد که  مردم قرن ۱۴۰۰ هر کاری را با کسب اطلاع از فضای مجازی و آگاهی از آخرین اخبار و رویدادهای مهم به انجام برسانند.

وی با اشاره به این مطلب که فضای مجازی در اندک مدت توانسته است در درون مردم جا باز کند، افزود: برخی ها تصور می کنند که این علاقمندی صرفا بخاطر جذابیت های فضای مجازی است که مطمئنا جذابیت تنها دلیل این امر نمی تواند باشد و می بایست در این زمینه آسیب شناسی جدی صورت بگیرد. ما اگر به میزان استفاده کشورهای پیشرفته از فضای مجازی و عموما رسانه را بررسی کنیم، در می یابیم که مردم آن کشورها ساعات خاصی را برای استفاده از رسانه در نظر می گیرند و این تکنولوژی نوین همه زندگی آنها را دربر نمی گیرد.

مولوی مقدسی فضای مجازی را در قیاس با رادیو و تلویزیون محیطی با وسعت بی انتها برشمرد و اظهار داشت: رادیو و تلویزیون چارچوب ها و مرزهای مشخص خودشان را دارند، لیکن فضای مجازی تشکیل یافته از اخبار رسمی، شایعات، اطلاع رسانی لحظه به لحظه از طریق  پایگاه های خبری، اخبار محلات، معاملات تجاری در بازار ارز و خرید و فروش های معمول است. همه اینها در بخش های مربوطه مخاطبین خاص خود را دارد و فراموش نکنیم که خوانندگان کانال ها و گروه های دینی- مذهبی نیز طیف عظیمی از جامعه را شامل می شوند.

 مدرس حوزه علمیه شورک ملکی مشهد عنوان نمود:از جایگاه یک مخاطب عمومی عقیده دارم که انسان ها ضمن آنگه نگاهی به گذشته خودشان دارند، اما خود را با زمان حال تطبیق داده و ذاتا رو به جلو حرکت می کنند. این میل حرکت به جلو در قشرجوان ما شتاب و سرعت بیشتری به همراه دارد. آنها به شدت دوست دارند تا هر چه زودتر به اهداف والا و آرزوهای مورد نظر رسیده و به اقتضای سن خود بخشی از ذهن شان را در ترسیم و به تصویر کشیدن یک آینده ایده ال اختصاص می دهند.

مولوی مقدسی یادآور شد: متاسفانه یکی از عمده مشکلات جوانان ما در سنین مختلف که از آن می توان به عنوان بیماری کهنه یاد کرد، بحث اشتغال در پس از پایان دوران تحصیلات می باشد که علی رغم تاکیدات بسیار زیاد در رفع و ریشه کن کردن آن، در اینکار چندان موفق نبوده ایم. جوانی که کار داشته باشد، خواه ناخواه وقت محدودی را برای استفاده از فضای مجازی تعیین می کند و اوقاتی که مشغول به کار است، فرصت استفاده از فضای مجازی و رسانه هایی مانند رادیو تلویزیون را پیدا نمی کند. بنابراین یکی از مهمترین راهکار در مدیریت استفاده از فضای مجازی بحث اشتغال جوانان می باشد.

امام جمعه مسجد محمد رسول الله مشهد بیکاری به تنهایی یک معضل فراگیر در جامعه توصیف نموده و تصریح کرد: بیکاریَ همه امور زندگی شخص جوان را تحت شعاع قرار می دهد. امروز جوانان بیش از گذشته به کار و درآمد نیاز دارند و بدون برخورداری از این شریان زندگی نمی توان انتظار داشت که وی از هر لحاظ  دین دار، با ایمان و نمونه باشد. کشور ما زمینه های غنی و مستعدی در زمینه اشتغال بکار جوانان دارد و با یک مدیریت درست در کوتاه مدت و دراز مدت می توان زمینه های مورد نظر را بارور نمود. لذا ابتدا می بایست نیاز مادی و جسمانی فرزندان خود را فراهم سازیم و سپس از وی بخواهیم تا در مسیری که به نفع خود، خانواده و جامعه است گام بردارد.

این عالم اهل سنت تاکید ورزید: به شخصه عقیده دارم که قشر جوان امروزی از نظر دانش و آگاهی یک سر و گردن از نسل دیروز در بالاتر قرار دارد. جوان تحصیلکرده به خوبی می تواند خوب را از بد تشخیص داده و قوه درکش در تمیز دادن دوست خوب از رفیق بد کاملا فعال و بروز عمل می کند، لیکن بدون داشتن ابزارکار، امکانات و سرمایه کافی نمی تواند درک مطمئنی از وقایع پیرامون خود از جمله  وقت شناسی در استفاده از رسانه و فضای مجازی داشته باشد. ما باید روی این شاخص کار کنیم تا وی بتواند با تمرکز کافی تصمیم بگیرد.

مولوی مقدسی بیشترین دقت در رفتار فرزندان در برخورد با رسانه و فضای مجازی را مربوط به دوره تحصیلی آنها مربوط دانست و خاطرنشان ساخت: دانش آموز را نمی توان از امکانات بالقوه منع کرد، ولی می توان نحوه استفاد از امکانات را مدیریت و کنترل نمود. مسئول قرار دادن فرزند درکنار ابزارآلاتی که در اختیار وی می گذاریم، خود می تواند خود یک زمینه بازدارنده مناسب باشد. اگر تعهدی به او می دهیم، باید وی را نیز متعهد کنیم تا عملکرد مثبتی نشان دهد. الزام به تکالیف دینی و یادگیری امورات شرعی از جمله تعهداتی است که والدین می توانند از فرزندان خود متوقع باشند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن