گفتگو و مصاحبه

تقویت ارتباط علما با جوانان نیاز حیاتی جامعه

آخوند نظری:نباید روحیه جستجوگر جوانان سرکوب گردد

آوای سنت : مدیر حوزه علمیه قره بلاغ توجه به روحیات و نیازهای جوانان را ضروری دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت استاد امجدآخوند نظری از علمای شاخص ترکمن و یادگار استاد فقید یارجان آخوند نظری در گفتگوی اختصاصی با این سایت رشد و بالندگی ایمان در جوانان را باعث افتخار امت اسلامی دانست و گفت: علاقمندی اقشار جوان به  شرکت در نمازهای جمعه و کلاس های تفسیر و احکام  طی دو دهه اخیر، باعث شده است تا مساجد جامع و حوزه های علمیه با کمبود جا مواجه شده و بنای ساختمان مساجد دراکثر شهرها و روستاها وسعت پیدا کنند.

پویایی جوان امروز

وی افزود: مطالعات دینی جوانان در زمینه های دینی و گرایش آنها به حضور در جلسات مباحث و تفسیر قرآن کریم نشان می دهد که ما با یک قشر پویا، با ایده های نو و هدفمند روبروهستیم. خاص آنکه بخشی از علمای روشنفکر جامعه و اساتید صاحب نظر دانشگاه ها را همین جوانان تشکیل می دهند.

همانطور که می دانیم درگذشته حوزه ها و مساجد به صورت تک محوری مدیریت شده و مردم دینمدار پیش از آنکه مخاطب باشند، صرفا شنونده بودند؛ اما در عصر حاضر به لطف ایجاد تحول در بخش های گوناگون، علمای جوانان حوزه های علمیه و علمای دانشگاهی به مراحل بالایی از علم و دانش رسیده اند.

دقت در تربیت کودکان

آخوند نظری با اشاره به لزوم دقت در شیوه تربیتی کودکانی که تازه پا به جامعه و محیط های آموزشی گذاشته اند اظهار داشت: هرجا که حوزه و مکاتب فعال باشند،کودکان نیز تحت تاثیر محیط پیرامون قرار گرفته و به آن سمت گرایش پیدا می کنند.هر زمان که مشاهده شود تعدادی کودک در مکاتب تابستانی ثبت نام می کنند، خانواده های دیگر نیز تشویق شده و فرزندان خردسال شان را به مراکز تعلیم و تربیت هدایت می کنند.بنابراین نمی توان منکر تاثیرات محیطی در زندگی های شخصی شد و والدین می بایست در انتخاب محل زندگی، مسائل تاثیر گذارمحیطی را هم مد نظر قرار دهند.

مشکلات اقتصادی و پیامدهای نامناسب

این عالم شاخص اهل سنت ترکمن در بحث تاثیر مشکلات اقتصادی جامعه بر روحیات حساس جوانان یادآورشد: ازدواج و تشکیل زندگی مستقل دغدغه اصلی جوانان است که متاسفانه انباشته شدن مشکلات دراین زمینه ها بعضا موجب فروپاشی بنیان خانواده های نوپا می شود. مشکلات روحی و جسمی به هر حال در میان همه طبقات دیده می شود و بطور مثال نمی توان طبقه مرفع جامعه را مستثنی ازمشکلات دانست. لیکن مهمترین اصل این است که بدانیم چگونه می توانیم کمک کنیم تا نوجوانان و جوانان مرحله بحران را پشت سرگذارند.

بها دادن به جوانان

آخوند نظری متذکر شد: سرکوب روحیات حساس جوانان به بهانه پند و نصیحت نه تنها کمکی به حل بحران نمی کند، بلکه موجب تضعیف روحیه و اعتماد به نفس در آنها شده و چه بسا ممکن است عواقب جبران ناپذیری به دنبال داشته باشد.لذا باید با ظرافت به آسیب شناسی مسئله پرداخته و شایسته است با این گونه قضایا با نرمش و ملاطفت برخورد کنیم.

مدیر حوزه علمیه قره بلاغ تاکید کرد: سخنرانی های پیش ازخطبه های جمعه، معمولا به عنوان تلنگری به مخاطبان بشمار می روند و در زمان محدود نمی توان به همه سرفصل ها پرداخت. اما این دلیل نمی شود که به نیازهای روحی مردم نپردازیم.

بنده بارها عنوان کردم که علما باید ارتباط شان را با اقشار مختلف جامعه تقویت نمایند. ارتباط الزاما نباید حتما درچارچوب مسائل دینی باشد؛ بلکه بعضا می توان به بهانه انجام صله رحم و دید و بازدیدهای مناسبتی و یا حتی در غالب گردش های دسته جمعی انجام شود.یک عالم هیچ فرقی با سایر مردم ندارد. اگر بنا را در خود بزرگ بینی بگذاریم، شک نداشته باشید که فاصله مردم با علما بیشتر از همیشه خواهد شد. وقتی در جایی مراسم دینی برگزار می شود،علما معمولا با کمی فاصله از سایرین و در جوار یکدیگر قرار می گیرند. این موضوع به شرط ضرورت اشکالی ندارد، ولی یک عالم همیشه باید در میان مردم و در جمع عمومی باشد تا مخاطبان احساس نکنند که بین او با آنها فاصله وجود دارد.

مشاوره نیاز روز حوزه ها

آخوند نظری همچنین گفت: دایر کردن جلسات مشاوره خصوصی درحوزه ها مطمئنا می تواند بسیاری از مشکلات جوانان را مرتفع سازد.حوزه ها تاکنون در این زمینه به صورت جدی و حرفه ای کار نکرده اند و برگزاری جلسات غالبا به شکل فی البداهه بوده است. مدیریت حوزه می بایست برای این امر زمان و مکان مناسب تعریف کرده و امکانان لازم را در اختیار مشاور بگذارد.توجه و اهمیت به مسائل روحی باعث می شود تا گرفتاری های جسمی نیز به حداقل برسد. هدف همه ما جلب رضایت خدای متعال است و مسلم بدانید جلسات مشاوره نقش تعیین کننده ای در کاهش میزان مشکلات مردم خواهند داشت.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن