گفتگو و مصاحبه

در ایام شیوع کرونا خانواده ها بر برگزاری نماز جماعت در منازل توجه کنند

مولوی مقدسی: همه باید در این ایام سخت به الله رجوع کنیم

آوای سنت: مولوی مقدسی امام جمعه مسجد جامع محمد رسول الله مشهد و مدرس حوزه علمیه شورک ملکی از علمای فعال اهل سنت در عرصه دینی و اجتماعی شناخته می‌شود. وی در محل مسجد جامع علاوه امامت ، در زمینه برگزاری کلاس های قرآنی و احکام برای جوانان علاقمند نیز کارهای بسیاری را به انجام رسانده است. اخیرا و به دنبال شیوع گسترده بیماری کرونا در کشور، کلیه فعالیت های این مسجد جامع نیز همچون مساجد جامع سایر نقاط کشور موقتا به حالت تعطیلی در آمده است.
با ایشان در همین خصوص گفتگویی ترتیب دادیم که از نظر گرامیتان می گذرد.

آوای سنت: جناب مواوی، از قرار معلوم مساجد اهل سنت مشهد نیز تحت تاثیر ویروس کرونا دوران تعطیلی گذرا را طی می کنند. به نظر شما این شرایط تا چه مدت ادامه خواهد داشت؟
مولوی مقدسی: شاید بکار بردن واژه تعطیلی برای مساجد جامع و حتی مساجد محلات چندان مناسب نباشد، لیکن این مسئله متاسفانه اتفاق افتاده است و همانطور که می دانید تقریبا تمامی مساجد جامع کشور به حالت غیر فعال درآمده و مردم نمازها را در خانه های خود برپا می دارند. بنظر بنده اگر اراده و همت عمومی در بین باشد، انشاالله هر چه زودتر می توانیم از شر این بیماری کشنده خلاصی یابیم.

آوای سنت: توصیه جنابعالی که به نمازگزاران در این ایام پیش رو چیست؟!
مولوی مقدسی: شیوع یک ویروس ناقل بیماری همه گیر در تاریخ بی سابقه بوده است. با اینحال برای مسلمین نماز تعطیلی ندارد و حتما باید در خانه ها خوانده شود. خواندن نماز در خانه هر چند که مانند خواندن آن در مسجد نمی شود، ولی مناسب تر این است که به امامت پدر خانواده و بصورت جماعت برپا گردد. این شیوه باعث می شود تا میان اعضای خانواده که در این ایام ناچار به خانه نشینی هستند محبت و همدلی بیشتری حاصل شود.

آوای سنت: آیا تمهیدات اندیشیده شده را برای ریشه کن کردن بیماری کرونا کافی می دانید؟
مولوی مقدسی: برخی از مردم در طول یکماهه گذشته در خانه مانده و تمامی اصول بهداشتی را رعایت کرده اند. مساجد و مراکز دینی بخاطر حفظ سلامت جامعه برنامه‌هایشان را متوقف کرده و کماکان دوره تعطیلی موقت خود را می گذرانند و زمان مشخصی برای بازگشایی مجددشان تعیین نشده است. اما تعدادی هم هستند که قضیه را چندان جدی نگرفته و می شنویم که معدودی مسافرت ها در جریان می باشد. بنده معتقدم در مورد کسانی که به حفظ سلامت خود و جامعه فکر نمی کنند باید قوانین جدی تری به اجرا در آید، زیرا تا مادامی که همه مردم همکاری نداشته باشند نمی توان زمان مشخصی را برای ریشه کن شدن کرونا پیش بینی نمود.

آوای سنت: علمای دین و متخصصین امور پزشکی تنها راه برون رفت از این بیماری را رعایت نکات بهداشتی عنوان می کنند. آیا این دیدگاه مشترک میان علما و اهل علم و دانش پزشکی را می توان در نتیجه بروز بیماری کرونا دانست؟
مولوی مقدسی: باید به این نکته ایمان کامل داشته باشیم هیچ علمی وجود ندارد که خدای متعال از آن بی اطلاع باشد. خالق یکتا انسان ها را با استعدادهای مختلف خلق کرده است. به یکی استعداد تحصیل در امور دینی می بخشد و در نهاد شخص دیگر علاقه به جستجو و اکتشاف قرار می دهد. پس صاحب حقیقی هر علمی خدای متعال است و به شخص خاصی تعلق ندارد.
قرآن کریم در فرمایش خود رعایت نظافت و پاکیزگی را نشانه ایمان می داند. رعایت نظافت و پاکیزگی بسته به شرایط دارد. گاهی اوقات لازم است شخص با استحمام کردن به پاکیزگی برسد و گاهی نیز سلامت خود را با پرهیز از رفتن به محیط های خطرناک حفظ نماید. بنابراین از نگاه کلی تاکید علمای دین و متخصصین علم مصداق فرموده قرآن کریم است که رعایت اصل پاکیزگی و نظافت را مورد تاکید قرار می دهد.

آوای سنت: از نظر شما پیدایش کرونا حاوی چه نکات مهمی برای بشریت است؟
مولوی مقدسی: کرونا نیز مخلوقی از جانب خدای متعال است تا هر یک از بندگانش را به شکلی امتحان کند. هر شخصی که به نحوی در این مبارزه سهیم است باید در فکر خود به باریتعالی رجوع کرده و از وی بخواهد تا بلای کرونا را از دامن بشریت پاک کند. چه کسی که مجبور به خانه نشینی است و چه کسانی که در مراکز بیمارستانی و اداری به خدمت مشغولند، می بایست آغاز و پایانی هر کاری به اراده خالق یکتا بدانند. چه اکنون که خطر کرونا جامعه را تهدید می کند و چه زمانی که آرامش برقرار می شود نباید از یاد خدای متعال غافل بمانیم. دعا و اذکار را فراموش نکنیم و هرگز از کرم باریتعالی ناامید نشویم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن