گفتگو و مصاحبه

دیدگاه علمای شاخص اهل سنت درباره معامله قرن

امت اسلامی زیر بار معامله قرن نخواهد رفت

آوای سنت: مساله فلسطین هنوز هم دغدغه نخست امت اسلامی است. این برداشت در بیان غالب علمای اهل سنت که با آوای سنت گفتگو کرده اند به چشم می خورد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، شیخ عیسی چهره افروز امام جمعه مسجد جامع امام شافعی درگهان انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس را امتیازی به نفع اسرائیل و به ضرر ساکنان مسلمان آن خواند و گفت: معمولا اتفاق می افتد که دول مختلف بر سر مسائل اختلافی سر میز مذاکره نشسته و آن را از طریق کفتگو های فیمابین حل و فصل می کنند، اما موضوع قدس و فلسطین از جمله مواردی است که نمی توان به طرف مقابل امتیاز داد. کشورهای متحد اسلامی اسرائیل را به رسمیت نمی‌شناسند و صهیونیست ها چاره ای جز بازگرداندن بخش های تحت اشغال به صاحبان اصلی آن ندارند.

ابوبکر آخوند خوجملی امام جمعه اهل سنت نگین شهر نیز با جعلی خواندن معامله قرن اظهار داشت: دوره ریاست جمهوری ترامپ دستاوردی که حقوق مسلم ملت های مسلمان را به رسمیت بشناسد، به همراه نداشته است و کشورهای آزاد اندیش همسو با ملل مسلمان از طرح معامله قرن استقبال نکرده اند‌. این طرح شکست خورده است و بیت المقدس برای سفرای بیگانه ناامن خواهد بود.

مولانا سید ابراهیم فاضلی مدیر حوزه علمیه شورک ملکی مشهد با اشاره به نزدیکی روز قدس، آن را دلیل مهمی برای اتحاد کشورهای اسلامی در مبارزه با صهیونیسم بین المللی دانست و افزود: ترامپ کاری کرد که موضوع حل مناقشه بین گروه های جهاد فلسطینی با سران رژیم صهیونیستی از حالت عادی خارج شود.
قدس و مسجد الاقصی تنها متعلق به فلسطین نیست و بلکه سرزمین مقدس همه امت اسلامی به حساب میاید. لذا طرح معامله قرن ترامپ شدیدا محکوم و غیر قابل اجرا می باشد.

همچنین ماموستا ملا رشید ثنایی امام جمعه اهل سنت سرپل ذهاب ضمن انتقاد از سیاست‌ سکوت برخی کشورهای عربی در قبال فلسطین گفت: ترامپ و سران رژیم جعلی اسرائیل هیچ احترامی برای حقوق ملت های مظلوم مانند فلسطین قائل نیستند و همان گونه که نیم قرن گذشته نشان داد تاسیس کشور اسرائیل جز درد و رنج برای امت اسلامی به همراه نداشته است.
طرح معامله قرن باعث شد تا ترامپ اندک طرفدارانش در منطقه را از دست بدهد. قدس شریف اولین قبله مسلمانان است و جامعه اسلامی زیر بار ننگ به رسمیت شناختن آن بعنوان پایتخت غاصبان اسرائیلی نخواهند رفت.

افندی عزت شیخ مدیر حوزه علمیه محمدیه اهل سنت تالش روز قدس را یادآور سال ها رشادت های رزمندگان فلسطینی در مقابل چکمه پوشان اسرائیلی توصیف نمود و خاطرنشان ساخت: بی شک اگر امید به مبارزه و مقاومت در میان نبود، امروز نامی از فلسطین باقی نمی‌ماند، اما فلسطین وجود دارد و تک تک مسلمانان وظیفه دارند در حمایت از آن ندای آزادی سر دهند.

مولوی عبدالباری صالحی مدیر حوزه دینی مظهرالتوحید تایباد هم فلسطین را کشوری آزاد در خاورمیانه دانست و تاکید کرد: تصمیم دولت آمریکا درباره انتقال سفارت به بیت المقدس بر خلاف خواست و نظر ملت های مسلمان انجام گرفت و این همان شعار آزادی است که آمریکا ادعای آن را می کند. به عینه دیده شد که دول اروپایی و آمریکا فقط بخاطر منافع شان با کشورهای ثروتمند اسلامی معاشرت دارند و برای مسئله فلسطین که از مظلومیت رنج می برد اهمیتی قائل نیستند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن