گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

رجوع به قرآن عامل حل مشکلات جامعه

مولانا بدری خواستار عنایت بیشتر مسلمانان به تعالیم قرآن شد

آوای سنت: معاون آموزشی دارالعلوم زاهدان راهکار رهایی از بلایا و مصیبت ها را توجه و رجوع به قرآن کریم عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالغنی بدری در گفتگو با خبرنگار ما بر شمردن دلایل وقوع مصیبت و مشکلات در جوامع مختلف گفت: گاهی الله متعال، مصیبت‌ها و امتحانات را می‌آورد تا مردم بیشتر متوجه وی شوند.اما در مورد ما متاسفانه برعکس شده است. با آمدن کرونا که جامعه را تحت تاثیر خودش قرار داد، بازارها مدت کمی تعطیل شدند، ولی مساجد و محافل بیشتر تحت تاثیر قرار گرفتند و مردم از مساجد و مراکز دینی فاصله گرفتند. خداوند در قرآن گلایه می‌ کند که چرا وقتی عذاب ما می‌آید مردم تضرع نکرده و درغفلت بسر می برند.

وی افزود: دعا کلیدی است که برای هر مشکل و گرفتاری می توان به آن متوسل شد، پس همه مردم باید به درگاه باریتعالی دعا کنند تا شرایط عادی فراهم شده و محافل دینی ما پررونق ‌تر از گذشته برگزار شوند.

وقتی نگاهی به تاریخ دینی داشته باشیم، می‌بینیم که انبیاء کرام که صاحب کتاب بودند، خودشان نمونه عملی دین الهی بشمار می رفتند و عمل انبیاء مستقیما از جانب رب متعال بود،زیرا آنها تحت آموزش الهی بودند. از این رو در کنار کتاب الله عمل به سنت انبیاء نیز واجبات به حساب می آمد،زیرا آموزش انبیاء مستقیم از جانب پروردگار بود.

مولانا بدری با بیان اینکه نبی اکرم صلی الله علیه وسلم امی بود، اظهار داشت: این به این معنا نیست که نبی مکرم چیزی نمی‌ دانست، بلکه منظور این است که ایشان به مکتب و مدرسه نرفته و تحت آموزش مستقیم باریتعالی بود.تفاوت میان کلام الله مجید و دیگر کتب آسمانی این است که کتب سماوی دیگر کتاب الله هستند، اما قرآن مجید، کلام الله شناخته می شود.

خداوند قرآن را روح تعبیر کرده است و از این رو هر چیزی که روح داشته باشد زنده است، پس قلبی که به آن آیات قرآن تلاوت شده و جریان دارد، آن یک قلب زنده است و قلبی که چیزی از قرآن در آن نباشد، شبیه به خانه ‌ای ویران می ماند. پیامبر اکرم صلی الله علیه وسلم در حدیث گهربار خود بیان می فرماید، حیات حقیقی مال قلبی است که در آن قرآن جریان داشته باشد.

استاد حدیث و تفسیر قرآن کریم تاکید کرد: تلاوت و حفظ قرآن کریم مخصوص طلاب و علما نیست. به همین خاطر جوانان و عموم مردم  نباید از آن گریزان باشند. تلاش ها باید بر این باشد که هر فرد مسلمان همت کرده و سوره‌هایی از آیات الهی را از بر کند.

مولانا بدری حال امت اسلامی را به هنگام سختی ها و گرفتاری ها حیران و سرگردان خواند و در انتقاد از این شرایط، عنوان نمود: سوال این است که چرا در مواقع بروز مشکل و گرفتاری به قرآن رجوع نمی‌ کنیم؟ ما وقتی این دولت عظمای قرآن را داریم، چرا باید در پریشانی بسر بریم؟ تلاوت قرآن این قدر مهم است که نبی مکرم اسلام یکی از وظایف مهم خود را در تلاوت آن می دانست. در صدر اسلام تلاوت آیات این قدر مهم و حیاتی بود که کفار و مشرکین همدیگر را از شنیدنش آن برحذر می ‌داشتند و به همدیگر می‌ گفتند موقع تلاوت قرآن سوت زده و سروصدا کنید. تلاوت قرآن چه در آن زمان و چه در زمان های دیگر، باعث آرامش مسلمین شده و دل های زنگ زده را صفا می ‌دهد.

این عالم اهل سنت با شرح برخی حوادث آغاز رسالت خاتم النبیین ادامه داد: حضرت عمر رضی ‌الله‌ عنه وقتی که تصمیم بر قتل  آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم گرفته بود، وقتی صدای قرآن را شنید تغییر کرد و مرید ‌پیامبر شد و این از تاثیرات کتاب مقدس مسلمانان است. لذا اگر می‌ خواهیم در دنیا زندگی روشن و پرنوری داشته باشیم، می بایست هر چه بیشتر خود را به قرآن نزدیک کنیم. این کتاب تنها برای تلاوت در ماه رمضان نیست. قرآن برای کل سال است. تجربه مشایخ و اساتید بنده و بزرگان است که هر کسی می ‌خواهد مشکلات دنیوی و اخروی نداشته باشد، باید قرآن بخواند.

مولانا بدری خاطر نشان ساخت: وقتی انسان با کلام‌ الله انس داشته باشد، خداوند همه امور دنیا و آخرت او را آسان می‌ گرداند. اگر می‌ خواهیم اولاد ما صالح شوند، مشکلات برطرف گردند و زندگی بر وفق مراد ما باشد، ارتباط تنگاتنگ با  قرآن را از یاد نبریم. یکی از توفیقات علمای بزرگ این است که تلاوت کلام حق را در هر صبحگاه و شامگاه جزو برنامه روزانه خودشان قرار می دهند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن