گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

رویه جماعت دعوت و اصلاح احترام به همه تفکرات و سلایق است

دکتر ستوده: جماعت اهداف خود را متناسب با نیازهای جامعه به روز رسانی می کند

آوای سنت : «جماعت دعوت و اصلاح» تشکّلی است مدنی در چارچوب اندیشه ی اسلامی که با تکیه بر ابزارهای فرهنگی و خدمات اجتماعی به‌ویژه در  استان‌هایی که شهروندان اهل سنت تمرکز جمعیتی دارند، به تبیین و ترویجِ فضایل اخلاقی، معنوی و انسانی پرداخته و می‌کوشد تا به سهم خود، در جهت کاستن از کاستی‌ها گامی مثبت بردارد.

«دکتر لقمان ستوده» عضو منتخب شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح در پنجمین کنگره‌ی این تشکل که در روزهای ۱۵ و ۱۶ آبان ماه‌ سال جاری برگزار شد، طی مصاحبه‌ای با خبرنگار آوای سنّت بیان داشت: «جماعت دعوت و اصلاح یک جریان فکری-اجتماعی است که گرچه خاستگاه اولیه‌ی آن مناطق کُردنشین بوده است، اما به سرعت در مناطق مختلف مخاطبین خود را پیدا کرده و امروز دامنه‌ی این تشکل به گستردگی جغرافیای ایران پهناور است.»

وی افزود: «جماعت خود را نه یک رقیب برای سایر گروه‌های اهل‌سنت، بلکه مکمّلِ آن‌ها می‌داند و در پی آنست با کمترین آسیب، بیشترین دستاورد را به ارمغان بیاورد و تلاش‌هایش همیشه طوری بوده که گِره‌ی مشکلات را بگشاید، نه آنکه گِره‌ها را کورتر نماید و یا به تعداد آن‌ها بیفزاید.»

ستوده تصریح کرد: «ما در جماعت به همه‌ی باورها، مرام‌ها، مذهب‌ها و آیین‌ها احترام می‌گذاریم و هیچگاه از دریچه‌ی حُرمت‌شکنی و تجاوز به عقاید و عواطف هم‌نوعان‌ و هموطنان خود،به طرح باورهای خویش نمی‌پردازیم و تاریخ پُر فراز و نشیب ما این واقعیت را تصدیق می‌کند.»

این فعال اهل‌سنّت در بخش دیگری از سخنان خود افزود: «با توجّه به تعریف مشخص احزاب سیاسی و ماهیّت و مأموریت آن‌ها، تاکید می‌کنم که جماعت دعوت و اصلاح یک حزب سیاسی نیست. مطابق اساسنامه‌ی مصوّب جماعت در پنجمین کنگره‌ی این تشکّل، ما یک تشکل مدنی هستیم و فعالیت‌های ما غالباً معطوف به حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی است. البته با توجّه به ویژگی هویتی ساختار حاکم کشورمان، کنش‌های فرهنگی و اجتماعی نیز بعضاً رنگ و بوی سیاسی می‌گیرند و جماعت نیز ممکن است به تناسب موضوع  کنش سیاسی محدودی را صورت دهد. اما دغدغه‌ی اصلی جماعت سیاست نیست.»

دکتر ستوده در پاسخ به سؤالی درباره‌ی نماز جمعه‌های اهل سنت تهران گفت: «بخشی از تلاش‌ جماعت در دو دهه‌ی گذشته، هویت‌بخشی به مصلّاها و مساجد فعّال اهل‌سنّت در پایتخت و حومه‌ی آن بوده است که در این مسیر ناهموار، رنج‌ها و زحمات زیادی کشیده شده تا این امر به وقوع بپیوندد که البته غیر از جماعت، طیف‌های دیگری هم در این زمینه فعال بوده‌اند»

این نخبه‌ی اهل‌سنّت در پاسخ به سئوالی در زمینه‌ی مناقشه تاسیس مسجد اهل‌سنّت در تهران تاکید کرد: «داشتن مسجد و مکان عبادت برای پیروان همه‌ی مذاهب حق ابتدایی و غیر قابل مناقشه‌ی شهروندان است. متاسفانه در قوانین کشور مان به جز فرازی از اصل ۱۲ قانون اساسی، اشاره ای به حقوق معین شهروندان اهل سنت نشده است. شاید تدوین کنندگان قانون اساسی بر اساس حسن نیت، اهل سنت را به عنوان بخشی از بدنه‌ی جامعه ذیل عنوان اقلیت ندیده‌اند؛ اما برونداد و نتیجه این خلاء قانونی، برای اهل سنت مناسب نبوده و برخی از حساسیت های محسوس و نامحسوس زائد و هزینه‌ساز برای احداث مسجد اهل سنت در تهران و برخی کلانشهرها ایجاد شده است.

دکتر ستوده در بخش پایانی این گفتگو در پاسخ به سئوالی در زمینه‌ی افق‌های پیش روی جماعت دعوت و اصلاح گفت: «همانگونه که عرض کردم جماعت دعوت و اصلاح یک جریان فکری است. یک جریان فکری پویا می‌بایست طی دوره‌های مختلف به بازخوانی و بازسازی اندیشه‌ی خویش روی بیاورد و خود را بروز رسانی نماید تا با عصر و نسل خویش، غریب و نامأنوس نگردد. چنانچه این اتفاق نیفتند طبیعتاً این جریان با شکست مواجه می‌گردد. جماعت دعوت و اصلاح در طول چهار دهه از حیات خود، به تناسب شرایط و چالش‌های موجود، ضمن وفاداری به مبانی اساسی کنش جمعی خود،  در اولویت‌های مقطعی خود بازنگری کرده است که این رویه در آینده نیز تداوم پیدا خواهد کرد.»

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن