گفتگو و مصاحبه

شبکه های ماهواره ای عامل شیوع ابتذال در جامعه هستند

گلایه های عالم اهل سنت از آسیب های شبکه های ماهواره ای

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت مشهد ریزه برنامه های شبکه های ماهواره ای و تولیدات غرب را عامل اصلی ابتذال در جوامع اسلامی دانست.

به گزارش آوای سنت مولانا عبدالکریم علی بائی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اشاعه و ترویج بدحجابی و بی حجابی در جوامع اسلامی آن را محصول کم اهمیتی به مقوله پوشش و حجاب اسلامی خواند و گفت: وظیفه همسر، پدر و برادر است که پوشش اسلامی را زینت بخش خود و خانواده اش قبول و باور داشته باشد. رعایت پوشش هم برای مردان و هم زنان لازم است، البته تاکید رعایت پوشش درباره بانوان بیشتر است، زیرا آنها در معرض دید افراد نامحرم قرار دارند.

وی دراین باره افزود: اگر خود را مسلمان می دانیم و نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم و اهل بیت ایشان را جزو افتخارات خود می شماریم، باید به طریقه آنها عمل کنیم. پیشرفت جوامع و تغییر در ساختار نباید باعث تغییر در پوشش ها و رفتارها شوند. اگر می بینیم ساختمان ها و وسایل رفاهی به مرور زمان پیشرفته تر و بهتر می شوند، ما هم باید به همان نسبت در اصلاح عادت ها و رفتارهای غلط گذشته تجدید نظر کنیم. منازل بزرگتر و وسیع تر شده اند. امکانات حرکتی با کیفیت مناسب تری عرضه می شوند. در وسایل ارتباط جمعی تغییرات بسیار ملموس است، لیکن در رفتار و در رعایت پوشش اسلامی به جای آنکه  به طرف اصلاح شدن و بهتر شدن بیاوریم، به بهانه های مختلف و با دلایل پوچ وغلط لباس ها را کوتاه تر کرده و در بکار بردن الفاظ هیچ یک از سنت های نبی مکرم را رعایت نمی کنیم.

مولانا علی بائی با تاکید بر اینکه زن باید پاک دامنی و عفت را از عنفوان کودکی و در دامان خانواده یاد بگیرد تاکید کرد: والدین برای تربیت نیک فرزندان، ابتدا باید معایب خود را اصلاح کنند. همه ما در شرایطی ممکن است اشتباهاتی را در زندگی مرتکب شویم، ولی آن چیزی که در این میان اهمیت دارد، اصلاح ضمایر ظاهری و باطنی هر شخص در خودش است. اگر در جوانی خود، اشتباهاتی را مرتکب شده ایم، با آسیب شناسی مسائل و فهم اشتباهاتمان اجازه ندهیم که فرزندان ما نیز به راه های غلط و اشتباه گام بگذارند. لذا سرپرستان خانوارها وظیفه دارند زنان و دختران خود را با قوانین اسلامی و شرعی آشنا کرده و نکات لازم را به آنها گوشزد کنند.

مدرس حوزه علمیه انوارالعلوم خیرآباد تایباد یکی از بزرگترین ابزارهای آسیب را در برنامه های مبتذل شبکه های ماهواره مربوط خواند و متذکر شد: همه برنامه های ماهواره صرفا مفید و یا سرگرم کننده نیستند. امروزه غربی ها فیلم هایی می سازنند که در جوامع خودشان نیز کمتر به چشم می خورد. بی بند و باری، فرار از خانه، اطاعت نکردن از والدین، عدم احترام به بزرگان و نظایر این رفتارها را می توان در تولیدات غربی مشاهده کرد، هر چند که خودشان این گونه افعال را تایید نمی کنند، لذا مراقب باشیم تا خود و فرزندان مان را به دیدن برنامه های مبتذل عادت ندهیم.

تصور نکنیم که چون جنبه و ظرفیت بالایی داریم، اتفاق خاصی نخواهد افتاد. انسان  ذاتا به مرور زمان تحت تاثیر فیلم ها قرار می گیرند، خصوصا کودکان که هیچ یک از آسیب ها را نمی شناسند، صرفا بیننده یک برنامه نیستند، بلکه آنها دیده ها و شنیده ها را ملکه ذهن خود قرار می دهند. اجازه ندهیم از شبکه های ماهواره ای و برنامه های مبتذل غربی تقلید کورکورانه شود. آنچه اسلام به عنوان پوشش و حجاب مناسب به زنان هدیه کرده، ارزش واقعی و سربلندی است.

این عالم اهل سنت جلوه اخلاقی و پرهیز از گناهان کبیره، فواحش و منکرات را در سالم ماندن جامعه مهم خواند و متذکر شد: متاسفانه در کنار بد حجابی گناهان دیگری نیز مانند ظلم، غیبت، دروغ، ارتشاء، سود و ربا، رانت خواری، اختلاس و احتکار در جامعه رواج پیدا کرده و باعث فساد اخلاقی می شوند. این چنین جوامع از نعمت آرامش امنیت دور خواهند شد. افعال خیر از زندگی ها برچیده می شوند و نگرانی بر افراد مستولی می گردد. باید به خاطر داشته باشیم که نمی توان از زشتی و پلیدی، خوبی و نیکی درو کرد. ظلم و فساد خیر و برکت را از سفره ها کم کرده موجب کاهش رونق در زندگی فردی و اجتماعی می شود.

مولانا علی بائی یادآور شد: در انجام هرکاری اولین بحث، اعتقاد مسلمان است که باید ایمان و توکل هر فرد به خدای متعال، واقعی و قلبی باشد و تنها به گفتار زبانی خلاصه نشود. همه ما امروز از گذشته و سنت های فراموش شده یاد می کنیم، حال آنکه می توانیم سنت ها را دوباره احیا کرده و جلوه های اعتقادی، عبادی، اجتماعی، اقتصادی و اخلاقی که قرآن کریم از یک مسلمان انتظار دارد را در زندگی خود پیاده کنیم. در بحث عبادات باید گوش به فرمان دستورات خداوند و پیامبر اسلام باشیم و مهمترین اصل دین و عمودالدین که نماز است، باید طبق سنت پیامبراسلام در مسجد و همراه جماعت اقامه گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن