گفتگو و مصاحبه

ضرورت در نظر گرفتن مصالح اسلامی در مناسبات خارجی

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با مولوی یعقوبی

آوای سنت: امام جماعت مسجد اهل سنت روستای قره تپه بهشهر وضعیت امروز دنیای اسلام را به نفع آمریکا و متحدانش دانست.

به گزارش آوای سنت، مولوی خیرالله یعقوبی در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما تصمیم برخی کشورهای عربی در انعقاد پیمان دوستی با اسرائیل را اقدامی بر علیه دنیای اسلام خواند و گفت: مهمترین موضوع امت اسلامی این است که در تعاملات انجام شده، مصالح مسلمین در نظر گرفته نمی شود. اخیرا یکی دو کشور عربی منطقه تصمیم به عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی گرفته اند. برقراری ارتباط با اسرائیل در شرایطی که سیاستمداران یهودی آن کشور را با کمک آمریکا و انگلیس اشغال کردند، به نفع دنیای اسلام نخواهد بود، چرا که حقوق به حقه مردم مظلوم فلسطین نادیده گرفته شده است.

وی افزود: تمامی معاملات و مناسبات کشورهای اسلامی با سایر دول و غیر از اسرائیل حول محور دستورات قرآن کریم و سنت می چرخد. مشکل امت اسلامی گروهی از یهودیان سیاستمدار افراطی است که کشور اسلامی فلسطین را بدون رعایت هیچ یک از قوانین بشری به اشغال خود در آورده اند.

مولوی یعقوبی در این خصوص اظهار داشت: حکام عربی امارات و بحرین ادعا می کنند که بر اساس قوانین داخلی خود عمل کرده و سایر دول اسلامی نباید در امور آنها مداخله نمایند. این موضوع در مورد مسائل داخلی دولت ها صادق است و مداخله در کارشان بی احترامی به قوانین آن کشور بشمار می رود، اما بیت المقدس شریف یک مسئله داخلی و تنها مربوط به فلسطینی ها نیست و هر شخصی که ادعای مسلمانیت دارد، باید در رنجی که مردم مظلوم فلسطین تحمل می کنند، شریک باشد.

 امام جماعت مسجد اهل سنت قره تپه بهشهر بخش عمده مشکلات دنیای اسلام را به دلیل نبود وحدت عملی در میان دول اسلامی خواند و یاد آور شد: ما در شعار حرف اول را می زنیم، اما در عمل برعکس هستیم و به آنچه که خود می گوئیم اهمیت قائل نیستیم. وحدت نمی تواند وابسته به فصل و موقعیت بوده و بسته به شرایط رنگ عوض کند. این شیوه نه تنها به نفع امت اسلامی نیست، بلکه باعث تیره بختی مسلمانان خواهد شد.

وحدت عملی زمانی اتفاق می افتد که مسلمانان به آن اعتقاد قلبی داشته باشند. متاسفانه با نفوذ بیگانگان به منطقه و دخالت هایشان در امور داخلی کشورهای وابسته به نفت، مهر و محبت واقعی از میان رخت بسته است.

مولوی یعقوبی ضمن تایید وجود اختلافات جزئی در صدر اسلام تاکید کرد: انسان ها ذاتا دارای فکر و عقیده مستقل هستند. استقلال فکری باعث می شود تا نظرات و عقاید مختلف باشند. در طول دوره صدر اسلام صحابه رضی الله عنهم بر سر مسائل مهم و حساس اختلاف پیدا می کردند، ولی هرگز به هم توهین نکرده و کینه به دل نگرفتند.

این عالم اهل سنت متذکر شد: آمریکا و متحدانش تا زمانی که نیاز به نفت و منابع سرشار خاورمیانه داشته باشند، با جنگ افروزی کشورهای اسلامی را در مقابل هم قرار خواهند داد. با وجود همه تلاش های به عمل آمده برای ایجاد اتحاد میان سران کشورهای مسلمان، متاسفانه تعدادی از حکام ضعیف النفس نمی توانند خودشان را از وابستگی به آمریکا نجات دهند.

پشت پرده جلسات زیاده خواهان اروپایی و آمریکا رقابت بر سر پیاده کردن نیروی جنگی و ایجاد پایگاه های نظامی در سرزمین‌های اسلامی با شدت ادامه دارد.آنها در بحرین و امارات پایگاه می سازند تا به بهانه برقراری امنیت، تهدیدی برای قدرت های منطقه باشند. حتی خود حکام دست نشانده نیز براین امر واقف هستند، لیکن به جای طریقه وحدت، رویه اختلاف را در پیش گرفته اند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن