گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ضرورت عبور از نگاه های سنتی برای بانوان اهل سنت

خانم شیرانزائی از مشکلات و تنگناهای رقابت های انتخاباتی می گوید

آوای سنت: از نکات برجسته انتخابات یازدهم مجلس شورای اسلامی، حضور بانوان برجسته اهل سنت در فهرست نهایی کاندیداها است. این شرایط می تواند زمینه ساز مشارکت موثر این طیف درعرصه های سیاسی و اجتماعی جامعه طی عرصه های پیش رو باشد. خانم هما شیرانزائی فارغ التحصیل دکترای علوم سیاسی از دانشگاه زاهدان و استاد دانشگاه جزو اولین بانوانی است که در انتخابات حوزه انتخابیه زاهدان پا به عرصه رقابت ها گذاشت.

با این بانوی اهل سنت درباره حواشی انتخابات مجلس گفتگویی را ترتیب دادیم که از نظر گرامی تان می گذرد.

آوای سنت: به عنوان کاندیدای بانوی اهل سنت زاهدان، سطح توانایی بانوان درعرصه های بالای مدیریتی را چگونه ارزیابی می کنید؟

خانم شیرانزائی: از نظر بنده در یک جامعه اسلامی فرقی بین زن و مرد وجود ندارد. امروزه زنان نیز مانند مردان به دانشگاه راه پیدا کرده ومدارج بالای تحصیلی را سپری می کنند. پس نمی توان میان سطح دانش و آگاهی آقایان و بانوان که سابقه تحصیل و علم آموزی در مراکز علمی و دانشگاهی دارند، تفاوتی قائل شد. قسمتی از کار یک مدیر به توانایی های فردی وی بر می گردد و بانوان نشان داده اند که درعرصه های مربوط به خود از توانایی مدیریتی بالایی برخوردار هستند.

آوای سنت: مهمترین هدف شما از کاندیداتوری در مجلس شورای اسلامی چه بود؟

خانم شیرانزائی: با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی و با آنکه بسیاری از محدودیت های سابق از دوش بانوان برداشته شده است، اما متاسفانه برخی آسیب ها در جوامع امروز ادامه دارد. از جمله اینکه به بحث انتخابات مجلس بویژه در مناطق بلوچستان با نگاه سنتی و قومیت گرایی پرداخته می شود. بنده با آنکه می دانستم در صورت کاندیداتوری رای لازم را نخواهم آورد، ولی کاندیدا شدم تا این پیام را بدهم که کاندیداتوری در انتخابات مجلس منحصر به آقایان نبوده و بلکه بانوان هم می توانند از جایگاه مجلس به مردم حوزه خود خدمت کنند.

آوای سنت: فرمودید از قبل می دانستید که رای لازم را نخواهید آورد. آیا در حوزه انتخابیه زاهدان راهکار مشخصی برای حمایت و یا اجماع روی کاندیداها وجود دارد؟

خانم شیرانزائی: تا دوره دهم انتخابات مجلس روال بر این بود که حوزه علمیه مکی زاهدان کاندیداهای اصلح را به مردم معرفی کند، البته برداران اهل تشییع نیز چنین اجماعی را در میان خودشان دارند و اکثرا یک شیعه و یک سنی بعنوان نمایندگان حوزه انتخابیه زاهدان به مجلس راه پیدا می کردند.

امسال نیز حوزه مکی تا حدی به این مسئله ورود داشت و کاندیداهای اهل سنت که می بایست روی آنها اجماع صورت می گرفت، مشخص بودند. از این رو بنده می دانستم که رای لازم را نخواهم آورد، با این حال عقیده دارم برای هر کاری شروعی لازم است و اگر قرار است مسئله سنت گرایی و قوم گرایی در انتخابات شکسته شود باید وارد عرصه عملی شد.

آوای سنت: به چه میزان به هدفی که مد نظرتان بود دست پیدا کردید؟

خانم شیرانزائی: کاندیداتوری بنده با استقبال خوبی مواجه شد و بنده فکر می کنم توانسته ام تا حدی به هدفی که داشتم رسیده باشم. در زاهدان دیدگاه ها نسبت به انتخابات شورای شهر هم شکل سنتی دارد، لیکن الان در بین عموم این بحث مطرح است که باید به توانایی بانوان نیز بها داده شود و بنده فکر می کنم نگاه مردم به انتخابات آینده شورای شهر و مجلس متفاوت خواهد بود.

آوای سنت: آیا این مسئله به شکل عینی بازخورد داشته است؟

خانم شیرانزائی: تا امروز که بیش از یک هفته از انتخابات سپری شده است، کاربران گروه های مختلف درفضای مجازی، بحث کاندیداتوری بانوان در فضای مجازی را مورد توجه قرار داده و اعتقادشان بر این است که بنده با ورودم به انتخابات توانستم تابو شکنی کنم. به شخصه فکر می کنم که تاثیر مثبتی روی انتخابات مجلس در حوزه زاهدان گذاشته باشم و از ابتدا به مردم اعلام کرده بودم که تحت هر شرایطی تا روز انتخابات به فعالیتم ادامه خواهم داد.

آوای سنت: کاندیداتوری در انتخابات مجلس چه تجربه ای برای شما باقی گذاشت؟

خانم شرانزائی: تا زمانی که وارد انتخابات نشده بودم نگاه متفاوتی به آن داشتم، ولی این تجربه باعث شد تا فضای رقابت را از نزدیک لمس کنم. حضور دراین عرصه مسائلی را به همراه دارد که در جریان عادی زندگی دیده نمی شوند. از این جهت تجربیات ارزشمندی برای بنده داشت.

آوای سنت: از نگاه جنابعالی مهمترین مشکلات حوزه انتخابیه زاهدان کدام است؟

خانم شیرانزائی: قسمت های زیادی از زاهدان هنوز که هنوز از نبود گاز شهری رنج می برد و با آنکه قریب به دو سال اجرای طرح عملیاتی شدن گازکشی به منازل مسکونی می گذرد، مشکلات آن به حداقل نرسیده است. همچنین ساکنان حاشیه شهر و روستاها از داشتن خط لوله آب شهری بی بهره هستند و مردم می بایست آب مورد نیاز خود  را خریداری می کنند. زاهدان می تواند بسیار بهتر و زیباتر از این که هست باشد و بعنوان یکی از شهرهای مهم کشور در زمینه گردشگری موفق عمل کند. اگر محرومیت های اولیه برطرف شوند می توانیم شاهد رشد توسعه اقتصادی در کلیه مناطق این حوزه انتخابیه باشیم.

برای این بانوی اهل سنت آرزوی توفیق داریم و امیدواریم در همه بخش های جامعه با از بین رفتن نگرش های سنتی عرصه های لازم برای حضور فعال تر بانوان اهل سنت فراهم گردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن