گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ضرورت نهادینه شدن تخصص گرایی در جامعه اسلامی

شیخ امامی: کار رسانه ای یک حوزه تخصصی است و باید اهل فن در این زمینه سخن گویند

آوای سنت: امام جمعه مسجد جامع اهل سنت خواجه عطا بندرعباس بر ضرورت توجه به تخصص گرایی در امور مختلف تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت شیخ مصطفی امامی در گفتگوی اختصاصی با سایت ما، تشکیل کار گروه تخصصی در همه زمینه ها و بویژه سایت ها و کانال خبری اهل سنت را امری مهم دانست و گفت: کسب تجربه و تخصص به شرط داشتن علاقه و استعداد دو عامل اساسی موفقیت در همه زمینه ها است. خدای متعال انسانها را متمایز از یکدیگر آفریده و به هر یک از افراد نعمتی به نام علاقه و استعداد را ارزانی بخشیده است که از دوره خردسالی نمود پیدا می کند.

وی در این باره افزود: شناسایی استعداد افراد از سن کودکی امکان پذیر می شود و خانواده ها می بایست در کنار اهمیت به تعلیم فرزندان براساس آموزه های اسلامی به نوع علاقه و میزان استعدادشان نیز توجه نشان داده و آنها را در زمینه هایی که علاقمند هستند راهنمایی کنند.اگر بنا باشد تنها به تربیت اسلامی کودک توجه کرده و از پرورش استعدادهای ذاتی وی غافل بمانیم نتیجه خوبی بدست نمی آید.

شیخ امامی با اشاره به اینکه تالیف کتب و تولید خبر در دوران پیش از پیدایش امکانات ماشینی هم وجود داشته است اظهار داشت: واقعیت این است که دانشمندان اسلامی برای انتقال دانش و تجربیات خود به شیوه نگارش متوسل شده و با تالیف کتب ارزشمند خدمات ارزشمندی را به جامعه بشریت کرده اند. تالیف یک کتاب در دوران دانشمندانی مانند ابن سینا و ابوریحان بیرونی ماهها طول می کشید. ضمن آنکه در آن دوره ابزارآلات نوشتاری بسیار ساده و ابتدایی بوده اند.

امام جمعه مسجد جامع اهل سنت خواجه عطا ادامه داد: ایده تجمیع کتاب آسمانی نیز به همین شیوه شکل عملی یافت و کتاب قرآنی که امروز در اختیار داریم،در نتیجه تلاش و دقت شبانه روزی حافظان و قاریان دوران صدر اسلام تهیه شده است. لذا دقت در امر نگارش و تولید متن از نکات لازم درهمکاری با سایت های خبری بشمار می رود.

شیخ امامی تقدس گرایی بیش از حد در دین را امری اشتباه توصیف کرد و بیان نمود: اینکه ما در مورد هرکاری به علما مراجعه کرده و از آنها نظر خواهی کنیم اشتباه است و ممکن است در رسالت خود شکست بخوریم. بعضی از علما با آنکه در سخنوری مهارت دارند؛ اما در زمینه نگارش و تنظیم متن فاقد تجربه لازم هستند. لذا سخنور بودن شخص به معنی این نیست که وی در زمینه تهیه متن و گزارش نیز صاحب سبک و نظر است. در مورد کارهای تخصصی وعلی الخصوص سایت های خبری نباید به کسی مراجعه کرد که در آن بخش تخصص و تجربه ندارد؛ چون نمی تواند به ارتقای کار کمک نماید.

 مدرس حوزه دینی شیخ ضیایی بندرعباس یاد آور شد: بالا بودن سن و سال الزاما به معنی توانمند بودن شخص درهمه امور نیست. در جریان جنگ بدر نبی مکرم صلی الله علیه و آله وسلم از اصحاب خود برای پیدا کردن مکانی مناسب جهت آرایش جنگی نظر خواهی کردند و دراین میان یکی از اصحاب که درجنگ های میدانی تخصص داشت استقرار در مکان چاه بدر را توصیه نمود. اگر این نظر خواهی انجام نمی شد، ممکن بود جریان جنگ بدر تا چندین روز طول بکشد و مسلمانان با توجه به تعداد اندک نفراتشان متحمل شکست می شدند.

شیخ امامی تواضع و فروتنی را از خصوصیات یک خبرنگار توانمند برشمرد و خاطرنشان ساخت: روزی می رسد که افراد صاحب نام سیاسی، پهلوانان ورزشی و هنرمندان طراز اول به سن بازنشسگی رسیده و ممکن است دوران بازنشستگی خود را در خلوت و آرامش سپری کنند؛ اما حرفه خبری و مدیریت مجموعه یک سایت سن بازنشستگی ندارد و یک تولید کننده خبر و گزارش هرچه بیشتر تجربه پیدا کند بیشتر در راس کار قرار می گیرد. جامعه اسلامی ما به خبرنگار فعال، شدیدا نیاز دارد. بازتاب عملکرد علما، فضلا، سیاستمداران و امور دیگر از طریق سایت ها و کانال های خبری به اطلاع مردم می رسد. سوابق نشان می دهند که شیوه تنظیم یک خبر و انتشار به موقع آن باعث پیشگیری از وقوع یک اتفاق ناگوار اجتماعی شده است.

  خبرنگاری که با استفاده از قلم توانا و تجربه به شهرت می رسد،نباید مغرور شده و دانش سایر افراد را پایین تراز سطح خود بداند؛ چرا که خیلی زود در تلاطم و کشمکش های رسالتی که برعهده دارد محو خواهد گردید. خبرنگاران واقعی و کارشناسان تلاشگر اهل سنت که هدف خود را خدمت به جامعه می دانند،همه وقت خود را وقف اسلام می کنند و این شرایط باعث شده است که امروز درخت تنومند دین مقدس الهی تا فرامرزها گسترش پیدا کند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن