گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ضرورت کنترل والدین بر رفتارهای فرزندان در فضای مجازی

عایشه اونق: مادران نقش مهم تری در تربیت فرزندان دارند

آوای سنت: بانوی کارشناس اهل سنت کنترل معقول رفتار های فرزندان در ارتباط با فضای مجازی را از نکات ضروری در خانواده ها دانست.

به گزارش آوای سنت، خانم عایشه اونق معاون فرماندار شهرستان ترکمن در گفتگو با خبرنگار ما ضمن اشاره به تهدیدات و آسیب های فضای مجازی، نقش بانوان در نظارت بر رفتارهای فرزندان در فضای مجازی را بسیار ضروری خواند و با توجه به ناشناخته بودن برخی ابعاد فضای مجازی و پیچیدگی آن گفت:وابستگی کاری به فضای مجازی طی نیم دهه گذشته به شدت سرعت گرفته و امروزه می بینیم که بسیاری از جوانان و نوجوانان بدون فعالیت در فضای مجازی نمی توانند به امورات تحصیلی شان برسند. خاص آنکه پس از پیدایش بیماری کرونا، مهیا کردن امکانات فضای مجازی برای فرزندان به امری گریزناپذیر تبدیل شده است.

وی درصد قابل توجهی از زنان امروزی را دارای تحصیلات عالیه دانست و افزود: به دلیل کشنده بودن بیماری کرونا ،در ماههای گذشته ،محدودیت ها رفته رفته افزایش پیدا کرد، به نحوی که حتی مردان نیز مجبور به ترک کار و ماندن در خانه شدند، اما با همه این احوالات سال تحصیلی ادامه پیدا کرد و شرایطی مهیا گردید تا دانش آموزان ضمن پیگیری امور درسی و تحصیلی خود، با زوایای مختلف فصای مجازی آشنایی پیدا کنند.

عایشه اونق عمده رسالت رسیدگی به امور فرزندان را از دیر باز به عهده بانوان دانست و عنوان نمود: فرزندان در سنین خردسالی به طور طبیعی دلبستگی بیشتری به مادران خود دارند که باید به این مسئله از دیدگاه مثبت نگاه کرد. دلسوزی مادر، صبر و حوصله وی در کارها سبب می شود تا فرزندان میل دوچندانی جهت ارتباط با او داشته باشند. مردان در این میان به دلیل اشتغال با کارهای بیرونی کمتر فرصت پیدا می کنند تا به امورات داخل خانه برسند، لیکن این مسئله باعث غافل ماندن آنها از وضعیت تحصیلی و اجتماعی فرزند نمی شود.

این بانوی اهل سنت با مهم خواندن نقش مقوله دین و مذهب در خانواده ها اظهار داشت: یکی از علائق والدین برقراری رابطه کلامی با کودکان در مرحله شیرخوارگی است. کودک در این مرحله سعی می‌کند تا برخی از کلمات ساده را یاد گرفته و به خود این امکان را فراهم می سازد تا با اطرافیانش ارتباط کلامی برقرار کند. به همین دلیل گویش اعضای خانواده با یکدیگر در کانون توجه کودک خردسال قرار می گیرد. علائق ما در انتخاب لباس، به علائق ما به فیلم ها و سرگرمی ها، رفتن به مهمانی و حتی میزان علاقه ما به تلفن همراه و فضای مجازی در ضمیر کودک اثر می گذارد. لذا ثابت شده است خانواده های مومن و دیندار که به دلیل اعتقادات شان رعایت همه اصول و جوانب را می کنند، در فرزند پروری موفق عمل می کنند.

عایشه اونق تاکید ورزید: والدین آینه تمام قد کودکان هستند. اگر پدر و مادر عفت کلام نداشته باشند، کودک همان عباراتی را یاد می گیرد که آنها را بکار می بندند. اگر مادر پوشش اسلامی نداشته باشد، دختر خانواده نیز از وی الگوبرداری کرده و مسائل را ساده فرض می کند. هیچ فرزندی مجاب به خواندن نماز نمی‌شود، مگر آنکه نماز خواندن والدینش را ببیند. اگر دغدغه داریم که فرزندان ما به بیراهه کشیده نشوند، ابتدا باید آسیب های درونی را اصلاح کنیم.

معاون برنامه ریزی و عمرانی فرمانداری شهرستان ترکمن ادامه داد: والدین بیش از هر کسی، بهترین همراه و مشاور برای آگاهی بخشی به فرزندان خود درباره فواید و مضرات فضای مجازی هستند. نحوه ارتباط با فرزندی که به سن نوجوانی رسیده است، نتیجه بخش خواهد بود. در گذشته نوجوان و جوانان به دلیل اشتباهاتی که به چشم می آمدند، از سوی والدین شان راهنمایی می شدند، اما در عصر کنونی هر اشتباهی الزاما به چشم دیده نمی شود، مگر آنکه به مرحله بحرانی رسیده و فرصت جبران محدود باشد. پس منتظر اشتباهات دلبندان خود که عمدتا در فضای مجازی اتفاق می افتد، نباشیم. گفتگو های دور جمعی خانوادگی و فامیلی این امکان را به ما می بخشد تا آسیب های احتمالی این فناوری را به فرزندان یادآوری کرده و نکات لازمه را به آنها یادآور شویم.

عایشه اونق کنترل ارتباط دانش آموز و بویژه دانش آموزان مقطع ابتدایی با فضای مجازی را امری لازم و ضروری توصیف کرد و خاطر نشان ساخت: فرزندان عمونا کم تجربه بوده و مسیر اشتباه برایشان بسیار هموار است. از این رو مادران که اوقات بیشتری دارند، حتما می بایست روی رفتارهای اعضای خانواده کنترل و دقت کافی بخرج دهند. به فرزندان یاد دهیم که در کارهایشان نظم داشته باشند. فرزند ما تا زمانی که به حرفه ای مشغول نشده باشد، هیچ نیازی به داشتن تبلت و موبایل شخصی ندارد. تعیین حدود استفاده از فضای مجازی می تواند احتمال آسیب پذیری را بسیار کاهش بخشد.

ایجاد تنوع با استفاده از ساده ترین امکانات می تواند میزان وابستگی فرزند به فضای مجازی را کم کند. واگذاری مسئولیت و امتیازی که آنها را به انجام امور محوله تشویق کند و از سوی دیگر شرکت در جلسات معنوی مساجد و همایش های مذهبی از جمله برنامه های مفیدی هستند که نسل آینده را از زندگی یکنواخت در آورده و می توان آینده ای روشن برایشان متصور شد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن