گفتگو و مصاحبه

عبور از بحران کرونا محتاج همکاری و همدلی همگانی است

پزشک اهل سنت: با روش های علمی و منطقی می توان بر بحران کنونی فائق آمد

آوای سنت: استاد اهل سنت دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان رهایی از ویروس کرونا را منوط به همکاری جمعی و یک ضرورت ملی و تاریخی عنوان نمود.

به گزارش آوای سنت ، دکتر عبدالرحیم افخم زاده در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما رعایت توصیه های بهداشتی و پرهیز از مسافرت در روزهای باقیمانده از ایام تعطیلات نوروزی را از نکات بسیار ضروری خواند و گفت: در نتیجه انبوه سفرهای بین شهری و با توجه به در پیش بودن روز طبیعت، نگرانی شدیدی از تشکیل موج دوم تعداد مبتلایان و افزایش مرگ و میر بیماران کرونایی کشور را در معرض تهدید جدی قرار داده است. در این راستا دولت محترم محدودیت هایی را هر چند با تاخیر وضع نموده، با اینحال بنده بعنوان عضوی از جامعه و پزشک اجتماعی از این مسئله واهمه دارم که برخی مردم توصیه را به شکل جدی رعایت نکنند.

وی افزود: روند گسترش این پاندمی که بیش از نیم میلیون نفر را در جهان به خود درگیر ساخته است، این پتانسیل را در خود دارد که ده ها میلیون انسان را مبتلا نموده و صدها هزار نفر را به کام مرگ فرو ببرد.
علی رغم همه تلاش های انجام شده نتوانسته ایم از تبدیل کرونا به یک بحران عمومی پیشگیری بعمل آوریم که البته این مسئله دلایل خاص خودش را دارد. اکنون همه باید با اتحاد و همدلی کاری کنیم تا این بحران به یک فاجعه تبدیل نشود.
بدین معنی که سیستم درمان مبتلایان به حالت فلج درآمده و پزشکان به خاطر کمبود تخت و امکانات قادر به پذیرش همه بیماران نباشند.

دکتر افخم زاده با بیان اینکه امروز ما در این پاندمی تقریبا به یک زبان مشترک جهانی رسیده ایم‌ ادامه داد: این زبان مشترک ترجمان دردها، دغدغه ها و نگرانی های مردم پنج قاره می باشد و این پیام را می دهد که به صورت جهانی اندیشیده و انسانی، اخلاقمند و مسئولانه رفتار نماییم. چرا که مصالح ما و حفظ جان و سلامتی همه آحاد بهم گره خورده است. این ویروس قدرتمند و افسار گسیخته عوامل اجتماعی و دموگرافیک بیماری زا را دور زده و همه طبقات جوامع را به شکل یکسان دچار نگرانی نموده است.

این پزشک حاذق اهل سنت کرد در دنباله توضیحاتش اظهار داشت: کرونا کشورهای پیشرفته و ابرقدرت را به مبارزه طلبیده و مراکز علمی و تحقیقاتی را به چالش کشیده است. تاثیرات آن بر اقتصاد و سیاست همانند موضوع سلامت، گسترده، جامع و جهانشمول می باشد. کرونا نه تنها جان مال انسان ها، بلکه روابط اجتماعی، شعائر مذهبی و آداب و رسوم مردم را آماج حملات بیرحمانه خود قرار داده است.
کرونا همچنین جنگ های منطقه ای، رقابت های اقتصادی، سیستم های قضایی، مراودات سیاسی و اقتصادی را تحت شعاع خود قرار داده و انگار تصمیم دارد درس بزرگی به ساکنان این کره خاکی بدهد تا بیش از این به مهد زمین نامهربان و بی ملاحظه نباشند. احتمالا تاثیرات مهم و گسترده این پاندمی منجر به یک نکته عطف تاریخی برای بشریت خواهد شد.

دکتر افخم زاده یادآور شد: اپیدمی ها ماهیتا با عدم قطعیت، بی نظمی اجتماعی و سازمانی و جو عمومی ترس و دلهره همراه هستند، نکته ای که متخصصان بهداشت و پژوهشگران اجتماعی سلامی را بیش از پیش نگران می کند این است که با وجود گذشت یک ماه از شیوع بیماری نگرش درستی توسط دولت نسبت به برخورد با این همه گیری شکل نگرفته است و اطلاع از طریق منابع مختلف و متکثر و گاه متضاد و غیر موثق باعث ایجاد ترس و نگرانی بیش از حد در گروهی و بی خیالی، بی تفاوتی و بی مسئولیتی در گروهی دیگر شده است که هر دو آسیب زا و خطرناک هستند. حال سوال این است که در این زشتی و خطرناکی آیا امیدی به آینده روشن دیده می شود و آیا دوباره می توان افق های زیبا را مشاهده نمود؟!

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان بیان نمود: سوال مهمتر این است که در این برهه حساس و تاریخی چه وظیفه ای در قبال حفظ جان خود و سایر هموطنان داریم‌. بنده معتقدم که نه تنها امیدواری به دیدن افق های روشن داریم، بلکه در داخل این مشکل بزرگ زیبایی هایی نیز نهفته است.‌ ما در این چند هفته صحنه های بسیار زیبایی از فضل و بزرگواری و به علاوه گذشت و فداکاری مردمان این سرزمین اعم از پزشکان و پرستاران، کادر بهداشت و درمان، فعالین اجتماعی و خیرین را به چشم دیدیم که واقعا مانند زمان بسیاری از مصیبت های رخ داده پیشین، خوش درخشیده و سنگ تمام گذاشتند.
به فرموده قرآن کریم درون سختی ها آسانی نهفته است. تامین وسایل حفاظتی و ایمنی برای تجهیز بیمارستان ها، ضدعفونی معابر و مراکز پر تردد، رسیدگی به فقرا و نیازمندان، مشارکت پزشکان جهت مشاوره آنلاین به مردم، دعوت و فراخوان اساتید و شخصیت های مردمی برای ترغیب و تشویق مخاطبین، خود قرنطینه کردن در خانه، گذشت مالکان و صاحبان فروشگاه ها و منازل استیجاری از اخذ کرایه ها، کمک رسانی سخاوتمندانه خیرین و سرمایه داران به نیازمندان، همه و همه تصاویر زیبایی از نوع دوستی مردم ما بود.

دکتر افخم زاده تصریح کرد: واقعیت این است که دولت به تنهایی نمی تواند ما را از این وضعیت خطرناک نجات دهد. همه ما باید با همکاری جدی و خستگی ناپذیر به فکر خود بوده و بیاد داشته باشیم که همکاری جمعی یک ضرورت ملی و تاریخی بشمار می‌رود. در پاسخ به سوال دوم که چه راهکاری را باید بکار ببندیم لازم به ذکر است که در این مورد خوشبختانه توصیه ها و راهنمایی های خوبی از طرف متولیان امر و کارشناسان انجمن های علمی ارائه شده است. همگی باید متعهد شده و پیمان ببندیم که در کنار عمل به توصیه های مسئولین ذیربط از بکار بستن روش های خرافه آمیز و پوچ و باطل دوری نموده و با عقل علمی و شکیبایی و استواری با این مشکل جهانی برخورد نماییم.

استاد طب پیشگیری و پزشکی اجتماعی در چند توصیه به مردم گفت: از مصرف داروهای غیر علمی و شبه علمی و مصرف الکل اکیدا خودداری ورزیم. روابط اجتماعی خود را به شکل قانونمند و منضبط درآورده و اجازه ندهیم برخی آداب و سنت ها زندگی نزدیکانمان را با خطر مواجه کند. بجای خودخواهی بفکر دیگران هم باشیم، زیرا سرنوشت همه مردم بهم گره خورده است. در سمع و جستجوی اخبار و رویدادها حریص نبوده و اسراف نکنیم. چون ذهن و روح انسان نیز مانند جسم وی نیاز به خوراکی تمیز و بهداشتی دارد. شایعات را نپذیریم و آنها را بازپخش نکنیم.
از سیاست بازی و سیاسی کاری در امر سلامت مردم پرهیز کنیم. از منابع موثق پزشکی کسب اطلاع کنیم یعنی مطالعات متدولوژیکی که داوری علمی و مستقل شده و در مراجع معتبر به انتشار رسیده اند.

از فرصت طلبی و سواستفاده از شرایط پیش آمده بشدت دوری نماییم و همیشه بخاطر داشته باشیم که دادار دادگر نظاره گر اعمال ما می باشد. نسبت به پبران با تدبیر و سالمندان خردمند که کوله باری از تجربه و سرمایه معنوی ما هستند احترام مضاعف قائل شویم. ضمنا به احترام درگذشتگان و بیماران و کسانی که از این اپیدمی آسیب دیدند، از تولید و بازگویی حرف های سبک و شوخی های نامناسب که احساسات عمومی را جریحه دار می سازد اجتناب ورزیم‌.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن