گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

فراز و نشیب های آموزش مجازی در گفتگو با یک کارشناس آموزشی

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با محمد فاروق یوسفی

آوای سنت: محمد فاروق یوسفی چهره خوش نام فرهنگی پاوه دارای مدرک کارشناسی زیست شناسی می باشد. ایشان در کنار تدریس به مدت ده سال نیز در پست معاونت آموزش و پرورش پاوه خدمت کرده و همچنین یک دوره به عنوان عضو شورای شهر پاوه واینک در کسوت خبرنگار ومدیر سایت پاوه پرس انجام وظیفه می نماید. حاصل گفتگوی ما با وی در خصوص فواید و معایب استفاده از طرح شاد در مدارس دولتی از زمان پیدایش ویروس منحوس کرونا طی گزارش ذیل از نظر گرامی تان می گذرد.

به گزارش آوای سنت، محمد فاروق یوسفی در گفتگو با خبرنگار ما افزود: پس از آنکه شیوع ویروس کرونا باعث تعطیلی واحدهای آموزشی گردید ، متولیان آموزش را بر آن وادار نمود تا بمنظور جلوگیری از افت تحصیلی و یا عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان سازوکارهایی را با محوریت آموزش از راه دور (آموزش مجازی) در پیش گیرند و با این شرایط اولیاء ودانش آموزان نیز مجاب شدند ، به جای حضور فرزندانشان در آموزشگاه، آموزش مجازی را علیرغم مشکلات موجود برگزینند .

این کارشناس آموزش،با اشاره به این که بکارگیری طرح شاد در دوره شیوع ویروس کرونا نمی تواند بازدهی سرکلاس درس را داشته باشد، گفت: در دوران جنگ تحمیلی و بمباران شهرها که با تعطیلی مدارس همراه گردید شرایطی مشابه فعلی از منظر تعطیلی کلاس ها به وجود آمد وبرای جلوگیری از افت تحصیلی آموزش وپرورش را وادار نمود با همراهی صداوسیما و با حضور اساتید فن بالاخص مولفان کتب درسی به آموزش محتوی درسی دانش آموزان مبادرت نمودند ، در بررسی به عمل آمده با وجود اینکه مدرسین از دانش والا برخوردار بودند اما هیچگاه نتوانست به اندازه تدریس معلمی در دورترین نقطه تاثیرگذاری لازم را در بین فراگیران داشته باشد.

وی در ادامه افزود: اگر چه اینک برخلاف دوران جنگ، آموزش از طریق معلم مربوطه صورت می گیرد، اما همان پیامدهای غیرحضوری را داراست و به هیچ وجه نمی توان به سان حضور دانش آموز درکلاس درس کیفیت بخشی موردنظر را تصور نمود ، بنابراین با توجه بدانچه گفته شد آموزش مجازی نمی تواند کارایی حضور دانش آموزان را در کلاس درس فراهم نمایند.

این فعال فرهنگی افزود: در نظام آموزش ما برخلاف سنوات گذشته که معلم محور بود وسنجش یادگیری دانش آموزان از طریق نمره تعیین می گردید، اینک توصیفی شده ، معلم در رویکرد توصیفی در تلاش است به روش بارش مغزی ،  فراگیران را به هدف نهایی درس نائل نمایند، در این شیوه ی آموزش کلیه دانش آموزان فعال اند و شرکت فعالانه ای را در طول درس از خود نشان می دهند، اما در شاد نمی توان جنب وجوش وفعالیت دانش آموزان را درحین آموزش درس به وجود آورد و به عبارتی نقش اساسی آموزش حول معلم متمرکز می گردد.

یوسفی به شرایط موفقیت اپلیکشن شاد پرداخت و افزود: شاد در شرایط اضطرار مزایای خوبی نیز به دنبال دارد و امکان می دهد تا  محصلین از درس و مشق خود عقب نمانند ، در واقع شیوه ی آموزش مجازی به روشی که همکنون در شاد ارائه می شود، علیرغم مشکلات فرارو ، می توان آن را در زمره ی یک موفقیت بزرگ برای آموزش و پرورش قلمداد و تلقی نمود، بطوری که با تعدیل کاستی های موجود وارتقاء سیستمی نیز به عنوان وسیله ی کمک آموزشی در آینده تسری داد و بخش وسیعی از فعالیت فوق برنامه دانش آموزان را حول این برنامه پیگیر و رصد نمود.

وی با یادآوری این نکته مجدد تاکید نمود: هیچ راهکاری نمی تواند مانند حضور دانش آموزان در سر کلاس درس موثر واقع شود، زیرا معلم و دانش آموزان قادر به برقراری ارتباط نزدیک با یکدیگر نیستند و مضافا آن که معلم مدرسه همزمان نمی تواتد با همه دانش آموزان هم کلام شود، لذا مدت وقتی که یک معلم می تواند برای یک دانش آموز اختصاص دهد بسیار محدود و در حد پرسش و پاسخ می باشد.

محمد فاروق یوسفی به اهمیت حضور دانش آموزان پرداخت وافزود: بخشی از یادگیری مرهون آموزش از همکلاسی هاست، سوالات دانش آموزان و یا جوابیه های آنان خود در زمره آموزش تلقی می گردد و به باروری بیشتر دانش آموزان می انجامد ، چه بسا معلم مربوطه نیز نکاتی را بیاموزد که قبلاً متوجه مراتب نشده باشد.

این کارشناس آموزشی افزود: درخصوص ارزیابی اندوخته های دانش آموزان باید یادآور شوم ، متاسفانه در آموزش مجازی بیش از پیش با افت پنهان مواجه هستیم وکمتر تفاوت های رفتاری دانش آموزان نمود پیدا می کند و به عبارتی کلیه دانش آموزان با ثبت نام در هرپایه تحصیلی ، سال آتی در پایه ی بالاتر ثبت نام می نمایند و در نهایت این افت به سالهای بالاتر ارتقاء می یابد. واقعیت آن است که با توجه به تفاوت های فردی پذیرفتنی نیست و با منطق نیز جور در نمی آید که همه ی دانش آموزان با معیار خیلی خوب به پایه ی بالاتر ارتقاء یابند، چه بسا دانش آموزانی به پایه بالاتر ارتقاء یابند که به درستی نتوانند اسم خویش را بنویسند.

وی یکی دیگر به یکی دیگر از معضلات آموزش در خانه پرداخت و افزود: گاهی اوقات انگیزه ی دانش آموزان در خانه نشینی به صورت تدریجی کاهش یافته و والدین ناگزیرند بخشی از فعالیت های فرزندان شان را به دلیل کمبود وقت و تحویل به موقع درس، خودشان انجام دهند واین نمی تواند مطلوب نظر باشد.

یوسفی اذعان داشت: آنچه که مسلم به نظر می رسد، این است که نتایج دوری اجباری از مدرسه طی سالهای آینده خودش را نشان خواهد داد و آفت درسی در اکثر دانش آموزان محروم از مدرسه اجتناب‌ ناپذیر خواهد بود واین اتفاق نادری خواهد بود که در نظام آموزشی کشور بشمار می رود که کلیه دانش آموزان علیرغم هر سطح یادگیری به پایه ی بالاتر ارتقاء یابند.

این بازنشسته فرهنگی در پاسخ به این سوال که بهترین راهکار برای واکسینه کردن محصلین در پیش از آغاز سال تحصیلی آینده چیست، عنوان نمود: به صورت شفاف مشخص نشده است که مسئولین ذیربط چه راهکاری را برای واکسینه کردن میلیونها دانش آموز در پیش از شروع سال تحصیلی ۱۴۰۰ بکار خواهند بست، اگر قرار است، مدارس کشور در سال آینده به شکل منظم بازگشایی شوند، می بایست تا آن زمان کلیه محصلین دوره واکسینه شدن را گذرانده باشند، وگرنه سیستم نظام آموزشی دچار اشکال خواهد شد. پیش بینی های کنونی نیز بر این است که پروسه واکسینه کردن مردم حداقل یکسال زمان ببرد که باید منتظر ماند و دید برای دانش آموزان مدارس چه راهکاری تعریف می شود و واکسن کرونا تا چه مدت اثرگذاری لازم را روی دانش آموزان و عموما مردم خواهد داشت.

یوسفی در پایان خاطر نشان ساخت: بهره وری مطلوب از فضای مجازی فرصت مغتنمی است که باید همواره مورد توجه قرار گیرد، بنحوی که همین ظرفیت سبب گردید که تا خبرنگار آوای سنت از گرگان را وادارد با شهروندی دیگر درغربی ترین نقطه کشور تعامل برقرار کرده و زمینه ی مصاحبه ای را فراهم نماید، بدین سان از اهتمام نیکوی شما تقدیر و تشکر به عمل می آید و امیدواریم با حذف عامل تهدیده کننده(کرونا ویروس) بار دگر آرامش و شور و نشاط به زندگی مردم بازگردد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن