گفتگو و مصاحبه

فرهنگ غربی نجات دهنده بشریت نیست

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت راسک پیروی از فرهنگ اسلامی را تنها راه نجات بشریت برشمرد.
به گزارش خبرنگار ما، مولانا عبدالغفار نقشبندی در گفتگو با آوای سنت، نفوذ فرهنگ بیگانه در کشورهای را از عوامل دوری جوانان از علاقه به فراگیری آموزه های دین مبین اسلام دانست و گفت: یکی از دردهای امت مسلمان این است که درعصر حاضر که عصر تمدن و پیشرفت و ترقی و تعالی شناخته می شود، جوانان و نوجوانان تازه به بلوغ رسیده ما گرایش به تمدن غیر اسلامی پیدا کرده اند. این جوانان ازفرهنگ و تمدن غنی اسلام ناب محمدی فاصله گرفته و ضمن رویگردانی از آن، محبت تمدن غیراسلامی را جایگزین می کنند.

وی افزود: جوان مسلمان از موی سر گرفته تا ناخن پایش را هم رنگ مدل غربی نموده و متاثر از فرهنگ زندگی می کند. اندیشه برخی اقشار جوان مسلمان اینگونه است که تصور می کنند تمدن نوین غربی می تواند تمام نیازهایشان را برآورده سازد.
جوانان ما از سنین کودکی تا جوانی بر روی نیمکت های مدارس و دانشگاه ها نشسته و هیچ گونه ارتباطی با مکاتب اسلامی ندارند. این آینده سازان، مکتب اسلامی را نمی شناسند و نمی دانند که نیازهایشان با تاسی از فرهنگ غنی اسلامی برآورده خواهد شد.

بنده ادعا نمی کنم که تمدن نوین غربی کاملا اشتباه و غلط است، اما اطمینان دارم که این تمدن پاسخگوی بشریت نیست.
مولانا نقشبندی تاکید کرد: آیا این تمدن توانسته است نیازهای بشری را برآورده کند و آیا می توان فقر را از بین ببرد؟ آیا درجامعه غربی از آمار سالخوردگان کم شده است و در میان اعضای خانواده محبت و الفت و صمیمیت وجود دارد؟ درغرب زمانی که پدر و مادر پیر می شوند فرزندانشان، آنها را به خانه سالمندان می فرستند. بسیاری ازجوانان غربی ازبیماری روحی و روانی رنج می برند. تیمارستان های کشورهای غربی پراز جوانان شده است. همه ساله تعداد زیادی اقشار جوان به خاطر ناآرامی هایی که دارند خودکشی می کنند. آمار طلاق، فحشا، بی بند و باری در کشورهای به اصطلاح متمدن غربی رقم بالایی را نشان می دهند. درصدی از مردم این کشورها از تبعیض نژادی رنج می برند.

امام جمعه موقت راسک با بیان اینکه تا الان که قرن ۲۱ شده است جوامع غربی از تبعیض نژادی رنج می برند و سیاه پوستان نمی توانند در مدرسه سفید پوستان ثبت نام کنند یاد آور شد: ازدواج سیاه پوستان با سفید پوستان بسیار مشکل هست، اما فرهنگی که ۱۴۰۰ سال پیش محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم پایه گزاری کرد، بیانگر این می باشد که نبوت ایشان خط بطلان بر تمایزات بشریت و تبعیض های نژادی کشیده است. شعار اسلام این است که هیچ عربی بر عجم وجه برتری ندارد و هیچ سفید پوستی برتر از سیاه پوست نمی باشد.

خداوند متعال می فرماید، همانا من شما را مرد و زن خلق نمودم و شما را گروه گروه و قبیله قبیله کردم تا یکدیگر را بشناسید همانا نزد الله معیار برتری فقط تقوای الهی است.
این عالم اهل سنت پیامبر خدا صلی الله علیه و سلم معلم تمام بشریت خواند و اظهار داشت: آن حضرت صلی الله علیه و آله وسلم، اسامه بن زید که یک غلام سیاه پوست بود را روی زانوی خود می گذارند و نوه اش حسن رضی الله را روی زانوی دیگر. بعد هر دو را بلند می کرد و به سینه مبارک می چسباند و این دعا را می خواند، خداوندا، من این دو کودک را دوست دارم و تو هم دوست بدار.

در آن دوران پادشاهان ایران و روم که جزو ابرقدرت ها بودند حاضر نمی شدند پس مانده های غذایشان را به غلامان بدهند، اما محمد مصطفی به همراه غلام در یک سفره می نشستند و با ابوهریره و بلال هبشی هم کاسه شده و ازیک ظرف شیر می خوردند. ایشان به جهانیان یاد داد که تبعیض نژادی جایگاهی ندارد. بنابراین امروزکسانی که سعی دارند دین اسلام را دین برده داری معرفی می کنند، بدانند که اسلام دین برده نوازی هست.

اسلام درس مساوات نژادی را یاد می دهد و خط بطلان بر تبعیض نژادی می کشد. نبی مکرم منهجی را ترسیم کرده است و امت اسلامی همان مسیر را ادامه می دهند.
مولانا نقشبندی تسریح ساخت: دین مبین اسلام سراسر تمدن و پیشرفت است. اخلاق جنگی مسلمانان، قدرت اقتصادی مسلمانان، فرهنگ حجاب و عدالت در تمدن اسلامی موج می زند. در زمانی که سازمان حقوق بشری وجود نداشت، حضرت عمر فاروق رضی الله عنه می فرماید، اگر در کنار رود فرات یک قاطری پایش بلغزد و سوارش بیفتد و در آب بیفتد من می ترسم که خدا مرا مواخذه می کند. امروز سازمان حقوق بشر در سکوت هست در حالی که برادران و خواهران میانماری ما در آنجا زنده زنده کباب می شوند.

امام جمعه موقت چابهار در پایان گفت: اسلام دستور داده زمانی که به جنگ ها می روید، مبادا که خیانت کنید، مبادا که انسان ها را مثله کنید، مبادا به زنان تعرض کنید، مبادا به مردان پیر و کودکان تعرض کرده و آنها را بکشید. مبادا به محیط زیست آسیب وارد کنید، مبادا به حیاط وحش حمله کنید. همه این دستورات بر اساس موازین فرهنگ اسلام است. لذا امروز ما باید به فرهنگ اسلامی خود افتخار کنیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن