گفتگو و مصاحبه

فضای مجازی بستری ارزشمند برای گفتگوی ملی

استاد اهل سنت دانشگاه: باید از فضای مجازی برای تعمیق درک مشترک استفاده کرد

آوای سنت: مدرس دانشگاه اهل سنت فضای مجازی را فرصتی ارزشمند برای گفتگوی ملی ایرانیان دانست.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، آبتین امیری در گفتگو با خبرنگار این سایت گفت: فضای مجازی در دنیای امروز به یک ضرورت اجتناب ناپذیر تبدیل شده است. در مورد چگونگی استفاده از این فضا میان کارشناسان اختلاف نظر دارند. برخی از کارشناسان آسیب های اجتماعی فراینده را درجامعه امروزی ، محصول فضای مجازی می دانند و از آن به عنوان یک آفت در دنیای ارتباطات یاد می کنند.

وی افزود: اگر نگاهی واقع بینانه و عمیق به موضوع داشته باشیم، فضای مجازی علیرغم همه مشکلات ایجاد شده، جامعه ایرانی را در آستانه یک گفتگوی تاریخی و درک متقابل قرار داده است. در فضای مجازی هر ایرانی به تنهایی احساس هویت و ابراز عقیده می کند و به این باور می رسد که صدایش شنیده می شود.

مفهوم “ملت” بر پایه درک مشترک میان افراد و اقشار مختلف بنا شده است. درک مشترک میان یک ملت بدون امکان گفتگو میان آنها محقق نمی یابد. خردمندی و رشد جمعی در یک جامعه نیازمند فرهنگ گفتگواست. اینکه فرد احساس کند می تواند ابراز وجود کند و این ابراز وجود از سوی جامعه محترم شمرده شود.

امیری اظهار داشت: جامعه ای که نتواند بستر گفتگو را میان شهروندان خود فراهم کند، نمی تواند آن ها را به همبستگی ملی برساند. جامعه ای که در آن گفتگوی اجتماعی وجود نداشته باشد، شهروندان از یکدیگر شناخت و درک متقابل ندارند و قضاوت ها براساس استبداد فردی و ذهنیت های انباشته شده تاریخی صورت می گیرد.

عضو شورای اسلامی بندعباس تاکید کرد: جامعه ای می تواند مسیر رشد اجتماعی را بپیماید که شهروندان آن حرف یکدیگر را بشنوند و شنیدن صدای متفاوت برای آنها مهم باشد. چنین شهروندانی هستند که از قضاوت حق به جانب به نفع خود، خودداری می کنند و برای رسیدن به انصاف در منازعات فکری، خود را جای طرف مقابل می گذارند تا دنیا را از زاویه ی فرد مخالف ببینند و درک کنند.

فضای مجازی امروزه چنین فرصتی را برای ایرانیان فراهم کرده است. این فضا جامعه ایرانی را از نظر همزیستی آگاهانه و فرهنگ گفتگو در آستانه یک تحول تاریخی قرار داده است. تا زمانی که فرهنگ گفتگو احترام متقابل نباشد، گفتگو سازنده ای در جامعه شکل نمی گیرد و فضای مجازی چنین فرصتی را در انتظار مخاطبان خود قرار می دهد.این روند در جامعه ایرانی آغاز شده است.

امیری با بیان اینکه فضای مجازی با ترویج فرهنگ گفتگو درحال پرکردن بسیاری از شکاف های تاریخی ایرانیان است عنوان نمود: اگر ریزتر به قضیه نگاه کنیم شکاف سنی ـ شیعه، شکاف ملی ـ مذهبی، شکاف قومیتها و ملیت، شکاف مذهبی ها و غیر مذهبی و… بواسطه فضای مجازی با شیب ملایمی درحال پر شدن است و این فرصت ، جامعه ایرانی را به سمت یک تفاهم ملی سوق می دهد.

این استاد دانشگاه پیام نور همچنین گفت: درطول قرن ها ، شکاف های تاریخی در ایران سبب هزینه ها و نزاع های سنگینی برای این مرز و بوم شده است، اما بواسطه فضای مجازی، افراد در هر دسته از این جبهه بندی ها که باشند می آموزند که چگونه صدای متفاوت را بشنوند و چگونه استقلال و عقلانیت را از منطق خود دفاع کنند.

این فرصت تاریخ نوید جامعه ای رو به رشد را در ایران می دهد، بطوریکه جامعه ایرانی فرایند گفتگوی ملی خود را در زیرین ترین لایه های جامعه دنبال می کند و با تمرین فرهنگ گفتگو می آموزد که چگونه می توان متفاوت از دیگران فکر کرد ولی دیگران را تحمل کرد.

ممکن است که نسبت به برخی خطرات استفاده از فضای مجازی در امور شخصی نگرانی هایی وجود داشته باشد. تجربه دیگر کشورها نشان می دهد هر چه پدیده ی ارتباطاتی در ابتدا چنین خطراتی را ایجاد می کند با گذر زمان و بالا رفتن فرهنگ استفاده از آن ، مهارت های لازم برای کاهش خطرات آن نیز در جامعه افزایش می یابد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن