گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

ماموستا ایرانی: معرفی نامناسب دین باعث تقویت دین گریزی جوانان می شود

گفتگوی اختصاصی آوای سنت با عالم شاخص کورد اهل سنت

آوای سنت: ماموستا عبدالله ایرانی از علمای فعال کورد ساکن سنندج است. کلاس های قرآنی و اصول دین این عالم توانای اهل سنت همه روز در مسجد عمر فاروق رض این شهر دایر بوده و اعضای این کلاس ها را اکثرا قشر تحصیل کرده و دانشجویان علاقمند به امور دینی و مذهبی تشکیل می دهند.

 ماموستا ایرانی معتقد است برگزاری کلاس های این چنینی می تواند علاوه بر افزایش دانش و معلومات دینی جوانان، باعث شکوفایی خلاقیت هایشان در جامعه گردد.

با این عالم روشنفکر به مسائل اجتماعی گفتگویی ترتیب دادیم که تقدیم کاربران عزیز آوای سنت می گردد:

آوای سنت: جناب ماموستا، همانگونه که می دانید از دهه نود میلادی تعداد کسانی که در غرب مسلمان می شوند،رقم قابل توجهی را به خود اختصاص داده و تلاش دولتمردان آن کشورها برای خشن جلوه دادن چهره اسلام خوشبختانه راه به جایی نبرده است. نظر شما در این باره چیست؟آ

ماموستا ایرانی: درغرب با وجود همه پیشرفت های حاصله در زمینه تکنولوژی و فن آوری نوین، خلاء های روحی عمیقی وجود دارد. آنها از نیازهای اولیه خود فارغ شده و اکنون مسائل عالی تری را دنبال می کنند. ارزش های آنها به ارزش های دینی نزدیک شده است و چـون پاسخ سؤالهایشان را در اسلام می یابند، به ندای فطرت خود پاسخ داده و به اسلام می گروند.

آوای سنت: در برخی از کشورهای غربی و در آسیای میانه اسلام آن گونه که باید و شاید پیشرفت نداشته است.علت را درچه می دانید؟

 ماموستا ایرانی: در غرب و همچنین در آسیای میانه دو عامل، باعث کاهش محبوبیت اسلام و فشار بر مسلمانان شده است. اول آنکه گروهی به شکل برنامه ریزی شده در خدمت گروههای صهیونیستی و مسیحیان افراط گرا قرار دارند و به نام اسلام دست به اعمال جنایت آمیزی زده و اقدامات شان را به نام اسلام ثبت می کنند. دوم گروه هایی که هر چند زیر نظر صهیونیست ها و مسیحیان نیستند و به نظر خود در راه خدا جهاد می کنند، اما عملا ‌آب به آسیاب دشمن می ریزند.

این دو گروه به انگاره های مثبت غربیان از اسلام لطمه وارد کرده اند.بدین معنا که نتیجه کارشان در فرانسه منع حجاب، در انگلیس اخراج مسلمانان و در آمریکا بر روی حمله و اشغال کشورهای مسلمان تمرکز یافته است.

آوای سنت: مقوله دین گریزی در بین جوانان مسلمان در خاورمیانه  به بحث روز و دغدغه فکری علما و اساتید حوزه دین تبدیل شده است. دراین باره چه تحلیلی دارید؟

ماموستا ایرانی: آنچه که در شرایط کنونی در جامعه وجود دارد،فرار از دین نیست، بلکه فرار از وضعیت موجود است. پس باید وضعیت موجود را موشکافی کرد. امروزه در جامعه ما بسیاری از مسائل به اشکال گوناگون و در رنگ و لباس های مختلف منتشر می گردد و چون تابلوی دین بر پیشانی آنها زده شده است، مردم همه را به اسم دین می نگرند. جامعه پر از شعائر اسلامی است، اما از محتوای اسلامی اثری نمی بینید.

باید متوجه این نکته بود که قداست دین به خاطر محتوایش است که متاسفانه جامعه ما  آن را فدای شعائر کرده است. امت اسلامی ارزش های اسلام را در عدل،‌ احسان،‌ آزادی، و رافت جستجو می کنند.لیکن هیچ کدام از این موارد در جامعه نقشی ندارند و اصولا‌ ردپایی از آنها در جوامع مختلف دیده نمی شود. شما کدام جوان مسلمان را می شناسید که از این ارزشها بگریزد؟

آنچه جوانان از آن می گریزند این است که به نام اسلام، عدالت را ظلم معنا کرده اند و این است که آزادی اسلامی را زندان معرفی کرده اند و اصلا آزادی معنایی در فرهنگ جامعه ندارد.

آوای سنت: آیا به نظر شما، فاصله طبقاتی درمسئله دین گریزی نقش داشته است؟

ماموستا ایرانی: به مورد خوبی اشاره کردید. به عنوان مثال جوانهای امروز یک فاصله طبقات وحشتناک را تجربه می کنند. گروهی اندک در اوج امکانات مادی و گروه اکثریت که از حداقل امکانات رفاهی بــــرخوردار هستند و بیشترین اوقات شان به دغدغه معیشت و رومرگی می گذرد. این مشکلات خود، مشکلات دیگری را  به دنبال آورده است. در چنین شرایطی عملا امکان ازدواج برای جوانان وجود ندارد و آنچه که به آن پرداخته می شود ،محدود کردن بیشتر جوانان ‌به نام اسلام بوده است.

پدری که شب هنگام با وجود خستگی مفرط خوابش نمی برد، چون باید برای فرزندش که تازه ازدواج کرده است سرپناهی بیابد و ناچار دست به دامان وام بانکی می شود. ازسوی دیگر خطیب جمعه بـر سـرش فریاد می زند که ربا گیرنده و ربا دهنده در آتش جهنم می باشند.

بیان این قبیل احکام قرآنی و سختگیری ها، بدون توجه به شـرایط امروزی جامعه، بتدریج  تبدیل به آتش سوزانی می شود که ریشه دین داری را خواهد سوزاند. وقتی نمی توانیم مشکلات مردم را درمان کنیم، لااقل گره کوری بر مشکلات نزنیم. با توجه به این مسائل به شکل خلاصه می توان گفت دین امری فطری است که در جوامع مختلف هنوز کاملا پیاده نشده است.

آوای سنت: شما دین را چگونه تعریف می کنید؟

ماموستا ایرانی: دین در تعریف خدایی آن به وسیله فرشتگان بــــرپیامبران نازل شده است و مجموعه ای از اعتقادات،‌ اهداف و قوانین که به صورت تدریجی و متناسب با زمان و مکان هر پیامبر را به صورت خاص شامل می شود.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن