گفتگو و مصاحبه

مولانا فاروقی:بلایا نتیجه اعمال انسان است

باید شکرگزار نعمات خداوند باشیم

آوای سنت: امام جمعه اهل سنت بیرجند اعمال انسانها را اسباب نزول انواع بلاها و مصایب کنونی برشمرد.

به گزارش آوای سنت، مولانا غلام حیدر فاروقی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به اینکه باریتعالی انسان را اشرف مخلوقات قرار داده است، گفت: اگر قرار بر این بود خدای متعال بابت گناهانی که از تک تک انسان ها سر می زند، آنها را مجازات کند، دیگر از نسل بشر در روی زمین باقی نمی ماند.

وی افزود: برای انسانهایی که اهل تقوا و پرهیزکاری باشند،رزق و روزی فراوان داده می‌شود. در یک چنین سرزمینی باران به قدر کافی می بارد و مزارع شکوفا می شوند.در این هنگام تنگی معیشت نیز از بین می رود و فقر از سفره ها ریشه کن می گردد.

مولانا فاروقی بخشی از انسانهای زمان حال را ناسپاس و ظالم خواند و یادآور شد: نعمت هایی که پروردگار متعال به بنده اش ارزانی می بخشد،آن قدر زیاد است که بشر قادر به شمارش همه آنها نخواهد بود،اما همین بشر با دست زدن به کارهای زشت و ناپسند رو به کفران می آورد که از آن جمله نگاه کردن فیلمهای حرام، خوردن حق دیگران و نادیده گرفتن احکام دین هستند.

مدیر حوزه علمیه اهل سنت بیرجند ناسپاسی در برابر نعمت ها را مهمترین مشکل انسان امروزی دانست و متذکر شد: ما بخاطر خوبی هایی که از دیگران می بینیم از آنها تشکر کرده و درصدد جبران برمی آییم، در عین حال نعمت های باریتعالی را نادیده گرفته و نه تنها شکرگذاری نمی کنیم بلکه در غرور و حسد غوطه ور شده و تا جایی که در توان داریم، نسبت به حقوق سایر مردم اجحاف می ورزیم.

این عالم اهل سنت با بیان این مطلب که قصه های قرآن کریم برای پر کردن اوقات فراغت نیستند، اظهار داشت: این کتاب حاوی نکات عبرت آموز از سرنوشت انسان هایی از قبیل قارون، نمرود، فرعون و اقوام نوح، عاد و لوط است که همگی گرفتار سرنوشتی تلخ شده و در سرای باقی هم در رنج و محنت و سختی خواهند بود‌. اگر قرار است ما نیز رفتاری مشابه با ستمگران داشته باشیم، تردیدی به چشیدن عذاب روز آخرت نخواهد بود.

مولانا فاروقی در پاسخ به این سوال که خداوند متعال در چه شرایطی بندگان پاک و پرهیزگار را از بلایای عمومی ایمن و محفوظ نگه می دارد، تاکید کرد: اقوام بسیاری را می توان مثال زد که دچار عذاب الهی شدند و خوب و بد با هم سوختند. در بین آنها انسان های خوب به کثرت یافت می شدند و جز در مسیر الهی قدم برنمی داشتند، اما نجات پیدا نکردند،زیرا توجهی به مقوله امر به معروف و نهی از منکر نداشتند. آنها تکلیف داشتند که راهنمای همنوعان غافل خود باشند، ولی برای آگاهی بخشی و روشن بینی جامعه دلسوز نبودند و از این رو علی رغم یگانه پرستی از غصب الهی مصون نماندند.

امام جمعه اهل سنت بیرجند به نقل از حدیت نبوی خاطر نشان ساخت: تنها با اظهار تاسف و تکان دادن سر به نشانه نارضایتی نمی‌توان جامعه را از بدی ها رهانید. شخصی که در برابر منکرات، تنها به اظهار تاسف بسنده می کند، ضعیف ترین درجه ایمان را دارد. حوادث منفی در نتیجه تغییر نگاه انسان ها روی می دهند. این تغییرات می تواند شامل سستی در ایمان و دراز کردن دست نیاز به سوی دیگران باشد‌. بنابراین اتفاقات مثبت را به بندگان خدا نسبت ندهیم. کسی که خودش نیازمند توجه ذات متعال است، چگونه می تواند یاری رسان سایر مردم باشد؟

امام جمعه اهل سنت بیرجند همچنین گفت: در جوامعی که عهد شکنی رواج پیدا کند، خداوند متعال دشمنان را بر مردم آن سرزمین مسلط خواهد کرد. ترک امر به معروف و نهی از منکر و ترک سنت ها، ترس را در وجود انسان تقویت می کند. ترس از دشمن، ترس از آینده و ترس از سرنوشت مبهم فرزندان که در همین زمان نیز می توان مشاهده کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن