گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

نقش پررنگ رسانه ها در تعمیق امنیت اجتماعی

استاد اهل سنت دانشگاه: امنیت پایگاه مرهون فضاسازی رسانه ای است

آوای سنت: استاد دانشگاه و فعال رسانه ای اهل سنت جنوب کشور نقش رسانه در امنیت جامعه را مهم و غیر قابل انکار توصیف کرد.

به گزارش خبرنگار آوای سنت، یوسف دیوانی کارشناسی ارشد رشته حقوق و استاد دانشگاه در گفتگو با این سایت گفت: هدف افراد جامعه در سایه امنیت تحقق می یابد. نعمت امنیت از نیازها و انگیزه های اساسی انسان ها بشمار می رود. در نبود امنیت هیچ یک از برنامه های جامعه محقق نخواهد شد.

وی افزود: نقش رسانه ها در ایجاد امنیت پایدار بسیار موثر و بی نهایت است. ما درعصری زندگی می کنیم که همه چشمها به رسانه ها دوخته شده است. تحلیل افراد و گروه ها در جامعه الهام گرفته از داده های رسانه هاست. لذا رابطه و جهت گیری رسانه ها درجهت گیری افکار عمومی و مردم یک رابطه کاملا مستقیم و موثر است. رسانه ها و به خصوص رسانه های مدرن به جامعه آرامش و یا التهاب می بخشند.

دیوانی با بیان اینکه رسانه های دیداری و شنیداری نقش مهمتری در آرامش و امنیت جامعه دارند، اظهار داشت: گاهی تولد یک رسانه جدید نگرانی مخاطبین را درباره قدرت مخرب آن به همراه دارد.از جمله نظریات خوشبینانه ای که پیرامون تولد یک رسانه ارائه می شود، می توان به همبستگی بین افراد اشاره کرد و دیدگاه بدبینانه آن است که رسانه از پویایی جوامع سنتی می کاهد.

یکی از نظریه پردازان علم رسانه درخصوص تماشای بیش از حد تلویزیون می گوید، تماشای تلویزیون آدم ها را شبیه به هم می کند و آنان را وادار می سازد تا واکنش مشابهی به رویدادهای ملی و بین المللی از خود نشان دهند.

این مدرس دانشگاه در ادامه بیان نمود: تلویزیون، ماهواره و اینترنت به تازگی یکی از از ابزارهای نفوذ در افکار عمومی شناخته شده اند، به گونه ای که اگر تا چند سال قبل به دلیل بعد مسافت ساکنان روستاها و شهرهای دور افتاده تا حد زیادی از دسترسی به روزنامه محروم بودند، امروز و با پیشرفت امکانات اطلاع رسانی ها به موقع انجام می شود و مخاطبان به راحتی می توانند به آنها دسترسی داشته باشند.

دیوانی در پایان یادآور شد: پیشگیری در ارایه انبوه اطلاعات، تنوع در تکرار، استفاده از الگوها، استفاده ازحمایت اجتماعی و توجه به خرده فرهنگها از جمله اموری هستند که رسانه برای ایجاد امنیت در جامعه می تواند به آن موضوعات بپردازد.

در نهایت اینکه رسانه در دنیای امروز نقش مهم و غیرقابل انکاری در جلب مشارکت مردمی برای ایجاد امنیت در حوزه های مختلف بویژه اخلاق اجتماعی دارند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن