گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

هشدارهای یک مسئول بهداشتی درباره احتمال اوج گیری کرونا

دکتر افخم زاده خواستار رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی شد

آوای سنت: متخصص طب پیشگیری اهل سنت کورد، فقدان قوانین بازدارنده پایدار را عامل افزایش مبتلایان به کرونا در نقاط مختلف کشور دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر عبدالرحیم افخم زاده در گفتگوی تلفنی با خبرنگار ما، برخی مراسم عزاداری های ایام محرم و بازگشایی مدارس را از جمله عوامل تشدید تعداد مبتلایان به ویروس کرونا را طی چند روز اخیر خواند و گفت: تجمع جمعیت در یک محیط بسته و فضای محدود به هر علتی که اتفاق بیفتند باعث سرایت ویروس کرونا از یک فرد به مجموعه ای افراد دیگر می شود و این زنجیره اخیرا متاسفانه در بیشتر نقاط کشور اتفاق افتاده است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که در صورت جدی گرفته نشدن پروتکل ها از سوی مردم، در آبان ماه با حجم قابل توجه مبتلایان به ویروس آنفولانزا مواجه خواهیم بود، افزود: تاکید مسئولین امر در رعایت پروتکل های بهداشتی برای این است که تعداد مرگ و میر مبتلایان به آنفولانزا و کرونا تا حد ممکن کاهش یابد. اکنون بیش از شش ماه از ورود ویروس کرونا به کشور می گذرد و علی رغم تلفات اتفاق افتاده، مردم هنوز آن طور که باید و شاید موضوع را جدی نگرفته اند و از این رو نگرانی همچنان وجود دارد.

معاون بهداشتی علوم پزشکی دانشگاه کردستان با تاکید بر اینکه بیماری انفولانزا نیز باید جدی گرفته شود متذکر شد: کسی که آنفولانزا می گیرد استعداد ابتلاء به کرونا را هم دارد.  سوابق نشان می دهند هر زمان که مردم بحران را جدی بگیرند، آمار مبتلایان کاهش میابد. برخی از نظریه پردازان اعتقاد دارند با توجه به پیش بینی موج سوم در آبان ماه، خواه نا خواه شاهد افزایش تعداد مبتلایان خواهیم بود و دلیل آن را بسته به نوع فعالیت ویروس در یک مقطع زمانی خاص می دانند. این گروه معتقدند که کوید ۱۹ در اوج گرما، کارایی فصل سرد را ندارد و از این رو پیک سوم آن در فصل سرد سال اتفاق خواهد افتاد.

دکتر افخم زاده تصریح نمود: عقیده بنده این است که احتمال رخداد پیک سوم در آبان ماه صرفا یک پیش بینی است و نمی توان گفت که این اتفاق قطعا خواهد افتاد. لذا چنانچه اگر هموطنان در آن زمان پروتکل ها را جدی بگیرند، چه بسا شاهد افزایش تعداد مبتلایان نباشیم. آنچه مسلم به نظر می رسد این است که ما از نیمه دوم شهریورماه شاهد افزایش نگران کننده تعداد مبتلایان به این ویروس کشنده هستیم که دلایل آن به مراسمات جمعی، مسافرت های صورت گرفته در مرداد ماه و البته بازگشایی مدارس در نیمه دوم شهریورماه بر می گردد.

این مسئول بهداشتی، احتمال درگیری افراد با ویروس آنفولانزا را مختص به سنین خاصی ندانست و عنوان کرد: همه افراد می توانند در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزا قرار گیرند. لیکن این احتمال در اشخاص بزرگسال، کودکان کمتر از شش، افرادی که به بیماری های مزمن گرفتار هستند و کادر درمان بیمارستان ها و کلنیک های پزشکی بیشتر است، از این رو می طلبد که این دسته از مخاطبین نسبت به استفاده از واکسن بیماری اقدام نمایند. سازمان بهداشت جهانی زمان کنترل و مدیریت کرونا را منوط به انجام یک سری اقدامات طی دو سال آینده می داند و از سوی دیگر واکسن آن گران قیمت خواهد بود.

دکتر افخم زاده در پاسخ به پرسشی درباره علت شدت بیماری در برخی از افراد نسبت به سایرین که دوره درگیری به مراتب آسان تری را پشت سر می گذارند، اظهار داشت: این مسئله به شرایط سیستم جسمانی افراد و نوع مقاومت اندام های داخلی آنها مربوط می شود. سوالات زیادی مطرح است که چرا برخی از مبتلایان در زمان ابتلاء با آنکه از شرایط جسمانی خوبی برخوردار بودند، بشدت با ویروس درگیر شده و حتی جانشان را نیز از دست داده اند. این موضوع بستگی به میزان ورود ویروس به بدن اشخاص دارد. اعتقاد بر این است که میزان ورود ویروس به بدن شخص زمانی که در یک  مکان بسته و همراه با سرفه و عطسه اتفاق می افتد، خیلی بیشتر از زمان مکالمه عادی در شرایط برابر است.

متخصص طب پیشگیری و پزشک اجتماعی کرد همچنین گفت: برخی از کشورها که در ابتدا توسط کرونا غافلگیر شده و هجم بالای بیماران شان ناچارا بستری شدند، به تدریج با پیاده کردن قوانین اجباری و الزام کردن مردم به رعایت پروتکل ها توانستند مرحله بحران را پشت سر گذاشته و به شرایط پایدار برسند. در کشور ما متاسفانه الزام ها به صورت موقتی بوده و برای مکان های باز فکر اساسی نشده است. در بسیاری از کشورهای درگیر قوانین بازدارنده ای برای خروج از بحران کرونا پیش بینی شده است و از این رو آنها توانستنه اند بحران را به خوبی مدیریت نمایند.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن