گفتگو و مصاحبه

ویژگیهای مشترک انسانی باید ما را از اختلاف دور نماید

مصاحبه استاد اهل سنت دانشگاه با آوای سنت

آوای سنت: استاد اهل سنت ویژگیهای مشترک ذاتی انسناها را نافی اختلاف و جنگ در جامعه بشری دانست.

به گزارش آوای سنت، دکتر محمد ابونجمی در گفتگو با خبرنگار ما در گفتمانی با موضوع لزوم برقراری زندگی مسالمت آمیز انسان ها با یکدیگر، گفت: خدای متعال در ماه ربیع الاول نبی مکرم اسلام به بشریت هدیه کرد. پیامبری که هدف از بعثت او رحمتی است که شامل همگان شده و تنها یک گروه و یا یک قوم خاص را در بر نمی گیرد. همه ساله  در این ایام معمولا سخن از وحدت و یکپارچگی در میان امت اسلامی با توصیه بر دوری از نزاع و اختلاف می رود.

در این جا باید پرسید که خدای متعال واقعا چه چیزی را از بندگانش انتظار دارد و اصولا چرا می بایست میان امت اسلامی نزاع و اختلاف در جریان باشد، حال آنکه باریتعالی همه انسان ها را از یک اصل معرفی می کند.

وی همه آحاد جامعه را از یک پدر و مادر و از یک نفس خواند و افزود: هیچ بشری را نمی توان یافت که بتواند ادعای داشتن امتیاز بیشتر نسبت به سایرین داشته باشد، با این همه می بینیم که اختلافات باقی هستند. خدای متعال هیچ وقت اختلاف را به ذات مذموم نساخته است. اما اختلافی که مشاهده می شود، ناسزا و مذموم است و این گونه اختلاف ها در اثر ایجاد تفرقه پیدا می شوند.

دکتر ابونجمی به نقل از قرآن کریم اظهار داشت: توصیه کلام الهی بر این است که انسان مسیر اختلاف را در پیش نگیرند. البته در اینجا منظور از اختلاف، اختلاف در نتیجه تفرقه، به چند گروه تقسیم شدن و به اصطلاح امروزی خود را تافته جدا دانستن است. این رویکرد باعث می شود که از جایگاه یک انسان، حقایق را ندیده و آنچه را که نزد خود می پنداریم حق شمرده و آن را به عنوان یک اصل مبرهن در نظر می گیریم. دراین شرایط و با چنین دیدگاهی ایجاد اختلاف یک امر طبیعی خواهد بود.

دارنده مدرک دکترای فقه و مبانی حقوق اسلامی، انسان ها را از نظر ظاهری متفاوت و مختلف دانست و ادامه داد: انسانی که از نظر قیافه با دیگران متفاوت باشد،طبیعتا افکار و برداشت های متفاوتی نسبت به مسائل پیرامون دارد و ما باید این اصل را بپذیریم. وجود این اختلاف باعث پیشرفت انسانها می شود. البته انسان ها در کنار مختلف بودن دارای دیدگاه های مشترک انسانیت نیزهستند که خدای متعال از آن  به عنوان نفس واحده یاد می کند.

دکتر ابونجمی تاکید کرد: همه خدا باوران و اهل کتاب در یک نکته مشترک هستند و بر این اساس می توانند سر یک سفره نشسته و گفتمان داشته باشند. در اینجا باید دید چند نقطه مشترک در بین ما مسلمان ها با دیگران وجود دارد. مسلمانی که خدای متعال را باور داشته و راه خود را راست می داند، اگر واقعا خود را جزو انسان می شمارد می بایست حال دیگر انسان ها را نیز رعایت کند. قرآن کریم فرمایش می دارد که ای پیامبر، به انسان های مومن بگو از سر تقصیر کسانی که خدا را قبول ندارند، دین را قبول ندارند و وجود پیامبر را قبول ندارند، بگذرند و آنها را ببخشند.

این کارشناس ارشد خانواده عنوان نمود: مسلمانان باید حال غیر مسلمانان را رعایت کرده و در لحظه روبرو شدن و در هنگام صحبت با آنها خودشان را یک پله پایین تر قرار دهند. مطمئن باشید که هیچ گاه از شخص مسلمان به خاطر جرمی که دیگران مرتکب می شود سوال و پرسش نخواهد شد. زمانی که انسانها رعایت حال یکدیگر را کنند بین شان دوستی صمیمی ایجاد خواهد شد. این صمیمیت دوستانه همان چیزی است که خدای متعال هم از آن سخن به میان می کشد، لذا پرسش این است که چرا انسانها رو به دشمنی و اختلاف می آورند؟ قرآن کریم می گوید در پذیرش دین اجبار وجود ندارد. لذا مگر می شود که کسی را به زور مومن و دیندار کرد؟ برای هر شخصی که در دنیا زندگی می کند راه کج و راه رشد مشخص است.

دکتر ابونجمی خاطر نشان ساخت: خدای متعال سفره اش برای همه انسان ها پهن کرده است. پس هر کس که سر این سفره قرار گیرد، از آن بهره ها خواهد برد و کسی که دوست نداشته باشد، رویگردان خواهد شد. این اختیاری است که باریتعالی برای بندگانش در نظر گرفته است تا خودشان برای خودشان تصمیم بگیرند. بنابراین چه خوب است که همگان در کنار هم با صلح و صمیمیت زندگی کرده و قلبا هوای همدیگر را داشته باشند.

این کارشناس اهل سنت همچنین گفت: ما همه از یک جنس و از یک نوع هستیم و یک نوع بودن باعث یکپارچگی و زندگی متنوع در اجتماع می شود. ناغافل از خود اسیر دست شیطانی نشویم که ما را به ناکجا آباد سوق داده و به جایی برسیم که دیگران را تفسیر کنیم. انسان های پیرامون  را از مسیر حق خارج خوانده، تنها خود را جزو راه راست دانسته و تافته جدا بافته بدانیم. باید دعا کنیم تا به آموزه های دین بر اساس خواست خدای متعال جامه عمل بپوشانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن