گفتگو و مصاحبه
موضوعات داغ

کاهش انگیزه های مشارکت اهل سنت در انتخابات

سهرابی: عدم تحقق وعده های دولت باعث ناامیدی نخبگان اهل سنت شده است

آوای سنت: فعال شاخص اهل سنت کرد عدم تحقق وعده‌های دولت را باعث کاهش درصد مشارکت در عرصه انتخاباتی دانست.

به گزارش آوای سنت،یحیی سهرابی در گفتگو با خبرنگار ما با اشاره به پیش بینی کاهش مشارکت مردم در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در کشور گفت: در دو دوره گذشته انتخابات ریاست ‌جمهوری قول ها و وعده های زیادی در خصوص استفاده از نخبگان و اندیشمندان اهل سنت در بدنه دولت، اعم از انتصاب وزیر و استاندار داده شد که نه تنها هیچ یک از این وعده ها محقق نشدند، بلکه در جاهایی نیز به اهل سنت کم محلی و بی توجهی صورت گرفت.

عدم تحقق وعده ها طی دوران ریاست جمهوری حسن روحانی از نگاه علما، منتقدان و اندیشمندان اهل سنت پنهان نمانده و می بینیم که انتقادهای بسیار زیادی به وی می‌شود.

وی با بیان اینکه بنظر می رسد مشارکت اهل سنت در انتخابات آینده ریاست جمهوری به دلیل عدم اعتماد به وعده کاندیداها کاهش قابل توجهی خواهد یافت، افزود: مشارکت اهل سنت در انتخابات مجلس یازدهم علی رغم نگاه قومی و قبیله ای به موضوع کاهش قابل ملاحظه ای داشت، اما در انتخابات ریاست‌ جمهوری قومیت معنایی ندارد و با اطمینان می توان گفت: که مشارکت اهل سنت با وجود همزمانی انتخابات ریاست ‌جمهوری با انتخابات شهر و روستاها به حد ادوار گذشته نخواهد رسید‌.

سهرابی عنوان نمود: زندگی مردم در طول دو سال گذشته به شدت تحت تاثیر مشکلات معیشتی و افزایش بی رویه قیمت کالاهای مورد نیاز قرار گرفته است. قیمت اجناس بی آنکه توجیه عقلانی داشته باشد، روز به روز افزایش می یابد. اخیرا نمایندگان مجلس نگرانی خود را از کوچک شدن سفره های مردم ابراز کرده و انتقادات به دولت در این باره زباد است، لیکن تغییری که نشان از بهبود اوضاع باشد، دیده نشده است.

مدیر کانال خبری تحلیلی هم اندیشان نیوز ضمن انتقاد از کم توجهی به استفاده از اهل سنت در مدیریت های کلان یاد آور شد: این یک بحث کلیشه ای است که مکررا مطرح شده، ولی به نتیجه مطلوب نرسیده است. زمانی بحث قومیت در انتخابات محلی مطرح بود، ولی الان نگاه ها تغییر کرده و همه می دانند که تعصب روی قومیت کمکی به افزایش درصد مشارکت مردم نخواهد کرد. وعده های روحانی در زمینه استفاده از اهل سنت در پست های کلان، انتظارات را از دولت بالا برد، به نحوی که تصور می شد شاهد حضور حداقل دو وزیر اهل سنت در هیات دولت باشیم، اما این خواسته و انتظار عملی نشد و باید به اهل سنت حق داد که از شرایط حاضر ناراضی باشند.

سهرابی نگاه نخبگان اهل سنت به انتخابات سال ۱۴۰۰ را امیدوار کننده ندانست و ادامه داد: این مردم هستند که رای می دهند و نخبگان اهل سنت و علمایی که در مناطق خود مورد احترام هستند، دیگر به راحتی با شعاریی که داده می شود، کنار نخواهند آمد. مسلم بدانید که دیگر هیچ فعال سیاسی نمی تواند با اطمینان و جسارت برای مردم از انتخابات و تحقق وعده ها از سوی منتخب آینده صحبت کند‌. کسانی هم که در گذشته قدم هایی برای هر چه باشکوه برگزار شدن انتخابات برداشته اند، امروز آن جایگاه سابق را در میان مردم خود ندارند.

این کارشناس ارشد علوم سیاسی بهترین راهکار جهت ایجاد اعتماد در جامعه را ورود حاکمیت به گفتمان های آزاد برشمرد و خاطر نشان ساخت: دولت نباید تنها با افراد موافق گفتمان داشته باشد، بلکه منتقدین و مخالفین هم سهمی در این  گفتمان ها دارند‌. اهل سنت به این نتیجه رسیده است که در دولت آینده نیز سهمی در مدیریت های کلان نخواهد داشت. دولت و دست اندرکاران باید با تغییر رویه در سیاست های خود، این نگاه را تغییر دهند.

سهرابی همچنین گفت: سهم مشترک اهل سنت در قیاس با مناطق دیگر ، به زمان برگزاری انتخابات بر می گردد. در کوران برگزاری انتخابات شهرها و بخش های اهل سنت نشین هم به اندازه سایر نقاط به بنرها و تصاویر کاندیداها آذین می شوند، سهم ما از انتخابات تنها به همین اندازه است. بنابراین میل به حضور در پای صندوق های اخذ رای به تدریج رنگ باخته و در نگاه کلی اگر رفاه مورد انتظار آحاد مختلف تضمین نشود، نمی توان انگیزه مشارکت را به جامعه تزریق کرد.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن