آنتی شبهات

شبهه: سوختن ظالم در آن دنیا، چه سودی به حال مظلوم در این دنیا دارد؟

شبهه: سوختن ظالم در آن دنیا، چه سودی به حال مظلوم در این دنیا دارد؟

پاسخ : ?الف)

ابتدا باید مشخص شود، شخصی که این سوال را مطرح نموده چه تفکری دارد؟

▪️اگر ناباور است… به او می گوییم: مگر شما به آخرت باور دارید که می آیید در مورد آن سوال می پرسید! وقتی می گویید چنین چیزی وجود ندارد، دیگر چه دلیلی دارد در مورد امورات آنجا سوال بپرسید؟ و بگویید تاثیرات آنجا بر اینجا چیست؟

▪️اما اگر شخص، باورمند باشد…
به او می گوییم:

▪️مزه ی شیرینِ رسیدنِ حق به حق دار، با گذشت زمان کم ارزش نخواهد شد… و هر وقت حقوق ضایع شده ادا شوند آرامشی غیر قابل وصف قلب انسانها را نوازش خواهد داد…

▪️تصور کنید مردی کشته می شود و بعد از ۲۰ سال خانواده اش، قاتل را پیدا می کنند… آیا فرزندانِ شخص مقتول می گویند، دیگر چه سود!، پدر ما که زنده نمی شود! پس برو تو آزادی!؟ یا خیر حق خون پدرشان را خواهند گرفت؟

▪️ قطعا خانواده ی شخص مقتول بخاطر «کهنه شدن» ، «دیر شدن» و «دیگر پدر زنده نشدن!» از قصاص صرف نظر نمی کنند… و اگر بخششی هم وجود داشته باشد بخاطر تقوی و مسائل انسانی است، نه بخاطر امورات ذکر شده (تاخیر و دیرکرد)…

▪️لذا سخن شبهه افکنان نیز باطل است، و ادا شدن حق و حقوق انسانها در روز قیامت هرگز بی ارزش نیست…

?ب)

▪️این دنیا سرای «آزمایش» نام دارد و «موقتی» است، اما دنیای دیگر «سرای باقی» است «دائمی» می باشد….
این دنیا به دلیل محدودیت هایش گنجایش ادا شدن همه ی حق ها را ندارد، اما دنیای دیگر دارای چنین محدودیت هایی نیست و با معیار «مثقال ذره» به همه ی امورات رسیدگی می شود…

▪️لذا کسی که می گوید هر آنچه می خواهم باید در این دنیا عملی شود و خدا در همین دنیا باید حقوق خورده شده ی من را ادا کند، از فلسفه ی حیات این دنیا بی اطلاع است و طبق ذهنیت نادرست خود بر منصب قضاوت می نشیند…

?ج)

▪️گاهی لازم است، به سبک خودشان به این افراد پاسخ دهیم و بگوییم:
مگر شما روز قیامت را تجربه کرده اید و احوال مظلومان را دیده اید که چنین ادعایی دارید؟ آیا حقی که خداوند برایشان گرفته بود، هیچ سودی به حالشان نداشت؟
▪️آیا همینکه در پرونده ی قیامتی خودشان موثر است و «راه نجات» را برایشان آسان تر می کند، امر کم ارزشیست؟

?د)

▪️طبعا اسلام فرموده ما باید «ظلم ستیز» باشیم، اما گاهی توانایی برکندن ظلم و مقابله با شخص ظالم را نداریم، یا اصلا نمی دانیم چه کسی بود که حق ما را خورد…(مثلا دزدی)
لذا خداوند خود کفیل است و وعده داده در وقت مقرر حق را به حقدار می رساند…
▪️و اینجاست که «ایمان» به “قدرت الهی” و “حسابرسی دقیق ایشان”، موجب امید و آرامش در زندگی خواهد شد…

?به قلم:دکتر مراد یوسفی

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

‫۱۰ نظرها

    1. سلام علیکم . مخاطب گرامی ، مطالب را تا پایان مطالعه بفرمایید ، ضمن نقد ، پاسخ شبهه نیز داده شده است

  1. به نظر من سوختن ظالم در جهنم هیچ سودی برای هیچ کس ندارد فقط خدا میخواهد بترساند تا مردم با هم خوب باشند خدا مگر کینه ای است یا دلش خنک میشود مردم ظالم رو بندازه جهنم خدا بنده هاش رو دوست داره و هیچ کس به جهنم نمیبرد و همه در آن دنیا به خدا ایمان می آورند البته کسایی که در این دنیا به خدا ایمان نداشته اند

  2. با عرض سلام و احترام .
    بنده کارشناس مسائل دینی هستم و سالها بدون تعصب در این زمینه ها تحصیل و تدریس کردم. به نظر بنده پاسخی که داده شده کامل و قابل قبول نیست. خلاصه جواب اینه که اولا عذاب شخص ظالم یک طرف قضیه است و نباید از ادله ای که ثابت میکنند خداوند تمام حقوق مظلوم را به او برمی‌گرداند به گونه‌ای که به رضایت کامل برسد. و ثانیا عذابهای اخروی تجسم همین اعمال دنیوی ظالم و نتیجه اعمال خود اوست. و در علم کلام نیز ثابت شده است که عذاب به معنی تشفی خاطر در مورد خداوند محال است. خداوند در قرآن می فرماید «وقودها الناس» یعنی خود ظالم آتش جهنم است.

    1. سلام دوست عزیز.هدف از طرح پرسش اینه که عدالت خدا را باید در همین دنیا ببینیم .چه بسیار انسانهایی که نسل اندر نسل مظلوم هستند و مسخره عام و خاص هستند .به انواع بیماری و گرفتاری دچار می شوند در صورتی که نه مال حرام خورده اند و نه ظلمی کردند و در طرف دیگه هم مردمانی که حتی ابا و اجدادشان ارباب مردم بوده اند و تا توانسته اند مال مردم خوردند و در اسایش و راحتی زندگی خوبی دارند.اینجا سوال پیش می اید که پس عدالت خدا گو .اگر بگوییم در اخرت حسابرسی هست بازم سوالی که مطرح میشه اینه که سوختن ان ظالم چه سودی برای مظلومی دارد که در این دنیا رنگ خوشی ندیده .

  3. بنام خدا
    پاسخ داده شده با فرمایش امام علی که حق گرفتنی است مغایرت دارد وقتی میفرماید گرفتنی است یعنی باید تلاش بشود که حق گرفته بشود

    1. چه مغایرتی دوست عزیز، پاسخ ایشان در پی رفع شبهه ی تاخیر در پاسخگویی هست نه اینکه عکس العمل مظلوم رو مورد بررسی قرار بده

  4. سلام دوست عزیز، بنده نیز کارشناس مسائل دینی هستم و پاسخ شما و پاسخ نویسنده ی متن رو خوندم، متن ایشون در پی رفع شبهه ی پیش آمده ست(بحث تاخیر) نه اینکه کلا مقوله ی عذاب اخروی به صورت کامل بررسی شده باشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن