اهل سنت ایرانعمومی

مرزداری و مشکلات مرزنشینان

مرزنشینان قاچاقچی نیستند

آوای سنت: ماموستا ملا قادر قادری عالم اهل سنت شاخص کورد در نماز جمعه روز پنجم مهرماه شهر پاوه در سخنانی خواستار برخورد شایسته نیروهای انتظامی و سپاه با مردم منطقه شدند.ایشان برخورد شایسته با مردم مرزنشین منطقه را هم به نفع مردم ، هم به نفع خود نظام دانستند.

شاید پس از بیان این سخنان، برخی پرسش کنند که این عالم اهل سنت چرا این سخنان را بر زبان آورده است .علت گفتن این سخنان برخوردهایی است که هر از چند وقت کام مردم مرزنشین کردستان را تلخ می کند.به عبارت ساده ما کورد ها از مرزنشینی فقط مصیبت های آن را داریم و هیچ منفعتی از این لحاظ به ما تعلق نمی گیرد.

مرزداران اولویت نخست توسعه

درکشورهای  بزرگ و پیشرفته توجه خاصی به اجرای برنامه های توسعه و اشتغال در مناطق مرزنشین انجام می گیرد. این توجه خاص با عنایت به اهمیت جایگاه مرزداران در حراست از حاکمیت ملی است .طبیعی است زمانی که ساکنان مناطق مرزی یک کشور از جهت اشتغال و استفاده از فرصت های مناسب ناشی از مرز نشینی شرایط مطلوبی را سپری می کنند، پایبندی آنها به شرایط موجود و پایبندی به مقررات دولتی افزایش پیدا می کند .در نقطه مقابل،زمانی که مرزداران یک کشور از نظر اقتصادی شرایط نامناسبی دارند روی آوردن آنها به مسیرهایی مثل قاچاق کالاها یک رویه قابل پیش بینی است .

مرزداری با اعمال شاقه

بررسی شرایط معیشتی ساکنان مناطق مرزی کشور بیان کننده این واقعیت است که این افراد از نظر اقتصادی شرایط نامناسبی دارند.سطح پایین خدمات عمومی و اجتماعی، به همراه فقدان زمینه های اشتغال خانوارها از جمله مهم ترین دردهای مردم این مناطق است .

در این شرایط روی آوردن مرزنشینان به رویه های غیر قانونی کسب درآمد، یک رفتار معمول است .این معضل پیچیدگی خاصی نداشته و فهم آن محتاج درک فرمول های پیچیده اقتصادی نیست .ساکنان مناطق مرزی کشور برای امرار معاش خانواده شان فرصت های مناسب شغلی ندارند و در این شرایط برای تامین حداقل های زندگی خود یا مجبور به کار در مناطق دور از خانواده بوده و یا اینکه مجبورند به کارهای خلاف قوانین و مقررات کشور روی آورند.البته باید یادآوری گردد که کارهای غیر قانونی مرزنشینان در مناطق مختلف، غالبا جزو مشاغل سخت ،پر خطر و در عین حال کم درآمد است . اما این افراد با قبول همه مخاطرات برای تامین نیازهای اولیه زندگی شان به این قبیل کارها می پردازند .به بیانی ساده تر چاره ای جز این کار ندارند.بخشی از پدیده قاچاق زاییده این شرایط است .

دولت و اعمال قوانین حاکمیتی

یکی از حقوق مسلم دولت ها در ساختارهای سیاسی مختلف، اعمال قوانین و مقررات لازم برای اداره جامعه است .این قوانین محدود به بخش خاصی از کشور نبوده و تبعیت از آنها برای همه اتباع یک دولت الزامی است .در زمینه تصویب و اجرای قوانین مربوط به مبارزه با قاچاق کالا و تنظیم مناسبات گمرکی کشورها نیز حدود حاکمیتی نظام های سیاسی مطلق بوده و هیچ گونه شبهه ای نسبت به آنها وجود ندارد .اما مساله مهم تر در این زمینه این است که قبل از تصویب هر قانونی، دولتمردان باید به واقعیت های عینی جامعه توجه داشته باشند.

علت اینکه یک شهروند کردستانی علی رغم همه مشکلات و مخاطرات به کولبری می پردازد این است که در مناطق غرب کشور زمینه های اشتغال افراد در صنایع ،خدمات و …فراهم نشده است .زمانی که ما این شرایط را ایجاد نکرده ایم، چطور می توانیم از شهروندان انتظار داشته باشیم از کولبری دست بکشند؟ این افراد برای سیر کردن شکم زن و بچه های خود باید چکار کنند؟

در شرایطی که نظام جمهوری اسلامی ایران وارد چهارمین دهه از حیات سیاسی خود شده است، مسئولان عالی نظام  بهتر است با یک تغییر نگرش اساسی نسبت به مسائل معیشتی مرزنشینان در مناطق مختلف کشور ، برای رسیدن منابع اجرای طرح های بزرگ اشتغال زایی به مناطق دورافتاده کشور طرحی نو دراندازند.

عبدالمجید احسانی ؛ سنندج

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن