آنتی شبهات

انتقاد به آیه ای که می فرماید مسلمانها حق نافرمانی ندارید…

به قلم مراد یوسفی

آوای سنت : متن شبهه: یکی از آیات قرآن می گوید:

وَمَا کَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَهٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ یَکُونَ لَهُمُ الْخِیَرَهُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ یَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِینًا (احزاب، ۳۶)

هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند اختیاری از خود (در برابر فرمان خدا) داشته باشد، و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند به گمراهی آشکاری گرفتار شده است.

این نشان از انتقاد ناپذیری و دیکتاتور بودن دین اسلام است.

پاسخ :

?الف)

▪️به نظر شما فرد نویسنده ی شبهه، چند بار آیه ی فوق را خوانده است؟ و واقعا اگر صدبار هم خوانده باشد، آیا در مفاهیم آن دقت کرده است؟

▪️چون همه چیز واضح است…
به آیه ی شریفه مراجعه بفرمایید و ببینید خطابش با چه کسانی است؟ آری. مومنان.

▪️مومن یعنی کسی که به خدا ایمان دارد… ایمان به خدا داشتن، یعنی پذیرش اینکه او «عالم مطلق» است، دارای «قدرت مطلق» است، «بی نهایت حکیم» است، «بی نهایت مهربان» است که همیشه خیر خواه ماست و…

▪️حال آیا «کسی که چنین ذاتی را به عنوان “خدا” پذیرفته باشد»، بهانه ای دارد که بگوید به حرف او گوش نمی کنم و طبق دلخواه خود رفتار می کنم؟

?ب)

▪️متوجه خطای او شدید عزیزان؟
▪️شخص ناباور، از «منظر خودش» به این آیه نگاه کرده، سپس آمده «منظر مومنان» را مورد انتقاد قرار داده است و واقعاً این بی انصافی و بی دقتی است.

▪️به بیانی ساده تر، این آیه در مورد کسانی است که به خدا ایمان آورده اند و به محض پذیرش مفهومی بنام خدا، چنان عظمتی در نگرش شان ایجاد شده که دیگر دلیلی ندارد حرف خود را بر حرف ایشان برتری دهند، به این خاطر انجام این خطای واضح موجب عقوبت می شود.

?ج)

▪️لذا نه تنها این آیه به انتقاد ناپذیری و دیکتاتوریت ختم نمی شود.
بلکه اوج دقت و صحت عقاید شخص مومن را نیز نشان میدهد.
چون انتقاد به یک ذات ناقص وارد می شود نه کسی که کامل است.
انتقاد به یک شخص فقیر وارد می شود نه شخصی که ذاتاً غنی است.

▪️ممکن است اسلام ستیزان بگویند، ما که این را قبول نداریم، می گوییم آیه هم در مورد شما حرف نزده، بلکه فرموده زنان و مردان با ایمان.

?د)

?سخن پایانی:

▪️ در یک تفسیر، این آیه در مورد افراد با ایمانی است که سعی می کنند حرف و نظر خود را بر حرف و نظر خدا مسلط نمایند و خداوند می فرماید نباید این گونه باشید، و موضوع ایمان آوردن ناباوران یا معرفی رفتارها و خسرانهای دنیوی و اخروی آنها، در آیات دیگری مطرح شده است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن