آنتی شبهات

شما چرا مسلمان هستید ؟

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : سوال یکی از عزیزان: سلام عرض می کنم، شخصی از بنده پرسید، چرا مسلمانی من هم جوابی ندادم، ممنون میشوم شما به این سوال پاسخ دهید

پاسخ : و علیک السلام و رحمت الله و برکاته

?الف)

▪️این سوال در ظاهر ساده است، اما می تواند جرقه های یک بحث عمیق را ایجاد نماید، لذا باید با دقت به آن پاسخ داده شود، فراموش نفرمایید برای پاسخ به شبهات ابتدا از پاسخ های ساده شروع می کنیم و بستگی به طرف مقابل دارد، که تا چه اندازه استدلال هایمان را عمیق نماییم…

▪️همچنین برای شروعِ بحث لازم است از همان لحظات اول به صورت هدفمند به سوالات پاسخ دهیم، تا هم سطح معلومات طرف مقابل را بسنجیم و هم بحث ما نتیجه ی قابل توجهی داشته باشد.

?ب)

?با توجه به توضیحات بیان شده، بنده اگر جای شما بودم، می گفتم:

من مسلمانم چون خداوند مخلوقاتش را رها نکرده و برای آنها برنامه ی زندگی فرستاده است، آخرین نسخه ی این برنامه اسلام است و من از آن تبعیت می نمایم، طبعا بنده در دایره ی وراثتی بودن عقایدم باقی نمانده ام و با دلیل و برهان فهمیده ام که این آیین مبارک حق است.

▪️-حال اگر فرد، زیاد فلسفی فکر کند خواهد گفت، اول وجود خدای خالق را به بنده ثابت کن، بعد در مورد کارهایش سخن بگو… در این شرایط باید براهین اثبات وجود خدا را بیان نماییم و اگر لازم شد، از آنها دفاع کنیم (شبهات مطرح شده در مورد آنها را پاسخ دهیم)

▪️-اگر طرز فکر او اندکی متفاوت باشد، می گوید به بنده ثابت کن این دین از جانب خدا آمده است، در این شرایط هم باید دلایل اثبات حقانیت اسلام را برای او بیان نماییم(ما قبلا مطالب زیادی در این زمینه نوشته ایم، مثلا بحث اعجازهای قرآنی، دلایل عقلی برای اثبات نبوت رسول خدا (صلی الله علیه و سلم) و…) و در این زمینه با او بحث نماییم.

▪️-اگر باز هم اندیشه ی او متفاوت باشد، شبهات مطرح شده در مورد اسلام را مطرح می نماید و می گوید، چرا از یک برنامه ی نادرست تبعیت می نمایی… برنامه ای که این اشکالات را دارد… و این بار لازم است در مورد شبهات با او حرف بزنیم و دغدغه هایش را برطرف نماییم.

▪️-و حتی ممکن است، به پاسخ اولیه ی ما فکر کند و به تامل فرو برود… چون اگر شخص ذهنش درگیر شبهات نشده باشد، به این موضوع بها می دهد.

?البته عزیزان این موارد فرضی بودند و ممکن است، حالات دیگری هم پیش بیاید، ولی آنچه بیشتر مدنظر بنده بود، هدفمندی بحث، و هدفمند نمودن پاسخ ها است… یعنی باید بدانیم چه کار می کنیم و چگونه به سوالات کلیشه ای پاسخ می دهیم…

?ج)

▪️برادران و خواهران ارجمندم، از مطالبی که بیان شد، یک نکته ی مهم استخراج می شود…
و آن هم این است که:

جوانانی که می خواهند در زمینه ی رد الحاد فعالیت کنند و به دفاع از اسلام بپردازند، باید این پاسخ ها را به صورت آماده در ذهن خود داشته باشند و پیشتر مطالعه نموده باشند.

چون شرکت در یک بحث علمی به پاسخ ها و استنادات متقن و علمی نیاز دارد.

▪️اگر شما برای تمام حالت های مختلفی که در بحث پیش می آید پاسخ داشته باشید، به لحاظ علمی بسیار موفق خواهید بود و رعایت نکات اخلاقی و حفظ حرمت طرف مقابل هم طرف دیگر ماجراست.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن