آنتی شبهات

وقتی ندیده اید چرا شهادت میدهید؟

دکتر مراد یوسفی

آوای سنت : شما مسلمانها می گویید اشهد ان الا اله الا الله، اشهد ان محمدا رسول الله، خوب ما می دانیم شهادت به معنای دیدن است، ولی وقتی نه خدا را دیده ایم که از همه ی معبودها بزرگتر است، نه پیامبر را دیده ایم چگونه شهادت بدهیم که او پیامبر است؟

پاسخ :

شهادت دادن، صرفاً به معنای «دیدن» نیست و معانی دیگری هم دارد، اما اگر فقط همان معنای دیدن را هم در نظر بگیریم شبهه قابل رفع است. لذا ان شاء الله در قسمت «الف» با در نظر گرفتن همان معنای «دیدن» به شبهه پاسخ می دهیم و در ادامه با اشاره به معانی دیگر…

📘الف)

▪️ما می دانیم که هر چیزی با اثرش شناخته می شود:

➖-ما امواج وایفا را نمی بینیم، اما وقتی گوشی ما به وایفا وصل شد می گوییم این امواج وجود دارد.

➖-ما نیروی جاذبه را نمی بینیم، اما وقتی خودکاری که از دستمان رها می شود به سمت زمین می رود، به وجود نیروی جاذبه پی می بریم.

➖-ما جریان برق را در سیم نمی بینیم، اما وقتی یک سیم لامپ را روشن کند می گوییم این سیم حامل جریان برق است.

▪️در مورد شهادتین هم:

درست است که ما خدا را نمی بینیم، ولی وقتی آثار با عظمت او را در جهان هستی می بینیم به وجود او پی می بریم (اگر اسلام ستیزی گفت پس کاستی های اخلاقی-ظلم و جنگ و…- نشانه ی چیست، می گوییم پیشتر پاسخ داده ایم، اینها حاصل افعال اختیاری بشر است…)

یا درست است که رسول اکرم(صلی الله علیه و سلم) را نمی بینیم، ولی وقتی قرآن عظیم الشان و احادیث صحیح و این تمدن باشکوه اسلامی را می بینیم به پیامبر بودن رسول خدا پی می بریم.

لذا شهادتین را بر زبان می آوریم و با همان معنای دیدن، هیچ مشکلی وجود ندارد.

📕ب)

🔰اما عزیزان شهادت «صرفا» به معنای «دیدن» نیست…بلکه به معنای «گواهی دادن» هم می باشد و برای رسیدن به مرحله ی «گواهی» راه های مختلفی وجود دارد و «دیدن»، فقط یکی از این راه هاست.

▪️۱. مثلا بوییدن، شنیدن، لمس کردن و چشیدن… چهار حس دیگر ما انسانها هستند و می توانند معلوماتی برای ما ایجاد نمایند و ما شهادت بدهیم(گواهی بدهیم) که چنین چیزی وجود دارد یا چنین چیزی رخ داد… (مثلا کسی جمله ای را پشت تلفن شنیده و در دادگاه گواهی می دهد که چنین چیزی را شنید، آیا به او می گویند این شهادت قابل قبول نیست؟ چون ندیده ای؟)

▪️۲. «تحلیل کردن» و «دلایل عقلی» هم می تواند یکی دیگر از همین راه ها باشد، مثلا ما می توانیم چشم هایمان را ببندیم و با فکر کردن به این نتیجه برسیم که عدد ۱۰ بیشتر از عدد ۹ است. و بر روی این امر شهادت (گواهی) بدهیم. (ما با دلایل عقلی می توانیم به حقایق خیلی از امور دست پیدا کنیم)

▪️۳. «خبر» هم یکی دیگر از راه های رسیدن به مرحله ی شهادت و گواهی است، مثلا یک دانشمند در آزمایشگاهش بر روی سلولی آزمایش انجام می دهد… ما گزارش آن را در یک خبرنامه می خوانیم و می رویم در جای دیگر شهادت(یا گواهی) می دهیم که این امر انجام شده است. آیا اگر کسی بگوید خودت که ندیده ای! چه پاسخی به او می گوییم؟

🔘لذا ما با فکر کردن به «جهان هستی» یا به «مقوله ی وجود و برهان های مربوطه»، می توانیم به این گواهی برسیم که خداوند متعال، هم وجود دارد و هم این جهان را بیهوده رها نکرده است (برای انسانها راهنما فرستاده است) و هم از معبودان دروغین قدرتمندتر و باشکوه تر است، یا از طریق اخباری که به ما رسیده (روایات و احادیث) می توانیم به این گواهی دست یابیم که رسول خدا پیامبری است که برای راهنمایی مردم فرستاده شده است.

📗ج)

▪️نکته ی جالبی که نباید از نظر دور داشت این است که، اسلام ستیزان تصور می کنند ما گفته ایم:

🔸* أشهد أنی رأیت محمداً رسول الله! (گواهی می دهم که دیدم محمد رسول خداست)، در حالی که رَایتُ در این عبارت وجود ندارد، و فقط عبارت گواهی در آن است و برای مقوله ی گواهی هم توضیحات بالا تقدیم شد…

🔸و حتی برای افرادی که در کنار پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) بوده اند هم این امر صدق نمی کند، چون آنها هم صرفا با دیدن پیامبر (صلی الله علیه و آله) ایمان نیاورده اند( اصلا قریشیان از کودکی که با او بودند!)… بلکه هم آیات قرآن را شنیده اند و هم سخنان ارزشمند پیامبر را تحلیل کرده اند (که موافق با فطرت بوده است و به لحاظ محتوایی با ارزش بوده است و …).

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن