آنتی شبهات

 پرسش: ثروتمندان که بهشت را در دنیا دارند، دیگر چرا به امید بهشت آخرت باشند؟!

 پرسش: ثروتمندان که بهشت را در دنیا دارند، دیگر چرا به امید بهشت آخرت باشند؟!

پاسخ:
?اولاً. عبادت خداوند تنها برای رسیدن به نعمت‌های بهشتی نیست؛ ما خداوند را می‌پرستیم، زیرا به او محبت داریم و محبت او را خواهانیم و از خاص‌ترین مقامات محبت این است که خداوند به سبب اینکه استحقاق الوهیت را دارد، عبادت شود. «هرکس که الله را نپرستد، مرادِ محبوبِ دیگری چون مال و جاه و.. را بندگی خواهد کرد.» [۱] پس مؤمنان در پی عبادت کسی هستند که استحقاق عبادت‌شدن را دارد و باید او را پرستید و غیر مؤمنان، معبودان دیگری گرفته‌اند و در بندگی آنی رفته‌اند که خود مملوک خداوند است.

?ثانیاً. خداوند متعال فرموده است:
▪️{فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَّا أُخْفِیَ لَهُم مِّن قُرَّهِ أَعْیُنٍ جَزَاء بِمَا کَانُوا یَعْمَلُونَ} [السجده: ۱۷] ▫️«هیچ‌کس نمی‌داند که چه چیزهایی برای مؤمنان، به سبب کارهایی که انجام می‌داده‌اند، پنهان شده است.»
و در حدیث قدسی صحیحی آمده است: «برای بندگان صالح خود نعمت‌هایی آماده کرده‌ام که چشمی ندیده، گوشی نشنیده و به قلب انسانی خطور نکرده است!» [۲] و در اثری از ابن عباس (رضی الله عنهما) آمده که فرموده است: «در بهشت چیزی نیست که شبیه آنچه در دنیاست باشد، مگر در نام‌هایشان، مانند هم باشند!» [۳] [۴]

پس ثروتمندان هرچه در رفاه بیشتری زندگی کنند، باز هم آنچه دارند با نعمت‌های بهشتی قابل مقایسه نیست تا بگویند: «ما بهشت را در دنیا داریم»! جدای از آنکه بعضی از نعمت‌های بهشتی، حتی در دنیا شبیهی ندارند که میانشان قدر مشترکی باشد، مانند آنکه فرموده است:
▪️{لِّلَّذِینَ أَحْسَنُواْ الْحُسْنَى وَزِیَادَهٌ} [یونس: ۲۶] ▫️«برای کسانی که کارهای نیک می‌کنند، منزلت نیکو و افزون بر آن را دارند.»

?ثالثاً. نعمت‌های دنیایی هرچقدر که بزرگ و فریبنده باشند، مُهر «گذرا» بر آن‌ها خورده است و روزی زوال می‌پذیرند. تاریخ خبر از انبوه ثروتمندانی می‌دهد که در پی عیش‌ونوش بوده‌اند و امروز اثری جز در کتاب‌ها از آن‌ها باقی نمانده است. پس نعمت‌های ثروتمندان – چه بخواهند و نخواهند – زوال می‌پذیرد، بر خلاف بهشتی که خداوند وعده داده است؛ نعمت‌هایش، همواره مهیا هستند و زوالی ندارند.

?رابعاً. کسانی که در برابر خداوند استکبار بورزند، نه تنها از نعمت‌های بهشت محروم شده‌اند، مستحق عذاب دوزخ نیز هستند! پس مسئله تنها از دست‌دادن بهشت نیست، بلکه عقوبت اخروی بی‌پایانی نیز در انتظار آن‌هاست و عاقل آن است که اندیشه کند پایان را.

والسلام علیکم ورحمه الله وبرکاته
تهیه‌شده در: «رد شبهات ملحدین»

? پی‌نوشت‌ها:
[۱] العبودیه، أبو العباس الحنبلی، المکتب الإسلامی، ص۱۰۰.
[۲] صحیح مسلم (۲۸۲۴): «أعددت لعبادی الصالحین ما لا عین رأت، ولا أذن سمعت، ولا خطر على قلب بشر».
[۳] سلسله الأحادیث الصحیحه، ناصر الدین الألبانی، مکتبه المعارف، ج۵، ص۲۱۹: «لیس فی الجنه شیء یشبه ما فی الدنیا إلا الأسماء».
[۴] مراد این نیست که نعمت‌های بهشتی که در قرآن و احادیث آمده حقیقی نباشند؛ بی‌گمان هرچه در وحی آمده، حق است و نعمت‌های بهشتی حقیقی هستند نه مجازی یا مثالی، اما کیفیت آن‌ها را نمی‌دانیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن