اخبارخارجی

احتمال تکرار سناریوی اوکراین در تایوان

آوای سنت : کارشناس آمریکایی: آمریکا ممکن است سناریوی اوکراین را در تایوان اجرا کند.

با عنوان فوق،کارشناس اوراسیا متن دیدار با آلن کافرونی، استاد روابط بین الملل کالج همیلتون، درباره عواقب سفر نانسی پلوسی به تایوان علیرغم هشدارهای پکن را منتشر کرد.

به گزارش سرویس ترجمه آوای سنت،کافرونی در این نشست در پاسخ به این سوال که تشدید تنش های این چنینی چه عواقبی خواهد داشت؟گفت: مطمئنا، هر گونه تشدید تنش بزرگ باید برخی از دارایی های نظامی و توجه ایالات متحده را از اروپا به اقیانوس آرام معطوف کند و تمرکز استراتژیک اصلی واشنگتن در حال حاضر اینجاست.

با این حال، تشدید تنش می تواند پیامدهای مهمی برای اروپا و اوکراین نیز داشته باشد. این موضوع احتمالا کمک های سیاسی و نظامی چین به روسیه را افزایش خواهد داد. در عین حال، روابط واشنگتن با متحدان ناتو را که عملاً به دلیل تحریم‌ها علیه روسیه از مشکلات جدی اقتصادی و سیاسی رنج می‌برند و همچنان به شدت به تجارت با چین وابسته هستند، پیچیده خواهد کرد.

او همچنین در پاسخ به این سوال که آیا درگیری نظامی بین چین و تایوان امکان پذیر است؟گفت در حال حاضر جنگ بعید به نظر می رسد، اما نمی توان آن را رد کرد.

او همچنین درباره مداخله نظامی آمریکا در مناقشه گفت:تایوان نقش اصلی را در رقابت فزاینده بین ایالات متحده و چین ایفا می کند. زیرا این منطقه می تواند پایگاهی برای واشنگتن به منظور اجرای عملیات هوایی و دریایی علیه چین باشد.

تایوان که بیش از ۵۰ درصد نیمه هادی های جهان را تولید می کند، از اهمیت اقتصادی بالایی نیز برخوردار است.در واقع، درگیری وسیع در جزیره نه تنها یک فاجعه انسانی،بلکه یک تهدید بزرگ برای اقتصاد جهانی خواهد بود.

ماهیت و میزان مداخله نظامی ایالات متحده به اقدامات چین بستگی دارد.محاصره اقتصادی تایوان محتمل‌ترین سناریویی است که آمریکا می‌تواند با تسلیحات اضافی و تحریم‌های اقتصادی علیه چین از تایوان حمایت کند،این وقایع می توند منجر به درگیری نظامی با هواپیماها و کشتی‌های جنگی چین شود. ژاپن، بریتانیا و استرالیا نیز احتمالا در این درگیری شرکت خواهند کرد.

اصل مطلب را اینجا ببینید

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن