اخبارخارجی

برگزاری تظاهرات در اربیل برای بازگشایی مساجد و اقامه نماز جمعه

دستگیری تعدادی از تظاهرکنندگان

آوای سنت : شماری از مردم و روحانیون اربیل مرکز اقلیم کردستان، در اعتراض به بسته شدن  مساجد دست به تظاهرات اعتراض آمیز زده و خواستار بازگشایی مساجد و اقامه نماز جمعه  شده و تعدادی از آنان نیز توسط نیروهای امنتیتی دستگیر شدند.

به گزارش آوای سنت به نقل از سایت خبری آوینه، روز چهارشنبه شماری از شهروندان و روحانیون در شهر اربیل مرکز اقلیم کردستان دست به تظاهرات زده و خواستار بازگشایی مساجد شدند که برای جلوگیری از شیوع کرونا بسته شده است.

تظاهرکنندگان همچنین درخواست کردند که دولت اقلیم کردستان راهکارهای لازم را برای بازگشایی مساجد و ازسرگیری اقامه نماز جمعه  در پیش بگیرد و همچنین اصلاحات در وضعیت بهداشتی و سلامتی در اقلیم انجام شده و  وضعیت معیشتی مردم اقلیم بهبود داده شده و حقوق کارمندان و تمامی حقوق بگیران به صورت کامل و در موعد مقرر هرماه پرداخت شود.

یکی از روحانیون شرکت کننده در این تظاهرات اعلام کرد که تظاهرات مسالمت آمیز بوده، اما نیروهای امنیتی آن رابه خشونت کشیده و تعدادی از تظاهرکنندگان را دستگیر کرده اند.

در همین حال عثمان علی کانی کورده یی نماینده حزب جماعت اسلامی در پارلمان کردستان در جمع خبرنگاران اعلام کرد که مدتی پیش مساجد اقلیم کردستان برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا بسته شد و اکنون مساجد برای برپایی نماز باز است و نمازگزاران درخواست می کنند که مساجد برای اقامه نماز جمعه و خواندن خطبه نیز باز شود.

همچنین گفت که امروز شماری از روحانیون و امامان جماعت با درخواست مردم در مسجد صوفا در اربیل تجمع کرده و خواستار اقدام وزارت اوقاف برای بازگشایی کامل مساجد شده اند، اما نیروهای امنیتی به آنان حمله کرده و شماری از جمله خود وی را مورد ضرب و شتم قرار داده و تعدادی را دستگیر کرده اند که محافظ وی نیز جزو دستگیر شدگان است.

وی با اشاره به اینکه روحانیون درخواست های خودرا در قالب بیانیه ای در مقابل ساختمان وزارت اوقاف اقلیم کردستان قرائت کرده اند، تاکید کرد علیه نیروهای امنیتی اربیل، شکایت می کند.

دولت اقلیم در پی شیوع ویروس کرونا، به منظور جلوگیری از برپایی تجمعات و شیوع بیشتر بیماری اقدام به تعطیل کردن مکان های عمومی از جمعه مساجد کرد.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن