اخبارخارجی

بورل: تهدید اتمی روسیه جدی است

آوای سنت : مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مصاحبه‌ای با بی‌بی‌سی عنوان داشت که این اتحادیه باید استفاده احتمالی روسیه از تسلیحات هسته‌ای را جدی بگیرد.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این مصاحبه با اشاره به اظهارات اخیر ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفت: «وقتی مردم بر این باورند که چنین موضوعی بلوف نیست، پس ما باید آن را جدی بگیریم.»

همچنین، بورل اظهار کرد که کشورهای اروپایی باید به حمایت‌ها از اوکراین از جمله ارسال تسلیحات به این کشور ادامه دهند و نباید سیاست تحریم‌ها علیه روسیه را متوقف کنند.

وی افزود: «هر شخصی که به مسکو، کرملین رفته تا با پوتین صحبت کند، با یک جواب مشابه برگشت؛ “پوتین اقدامات نظامی دارد و تا زمانی که به این اهداف نرسد، به جنگ ادامه خواهد داد.” بی‌شک این مسئله نگران‌کننده است و ما باید به حمایت‌ از اوکراین ادامه دهیم.»

به گفته بورل، این درگیری باید از طریق “تلاش‌های دیپلماتیک” حل‌وفصل شود اما در عین حال حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین باید حفظ شوند.

این مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین تایید کرد افزایش قیمت انرژی که توسط این درگیری ایجاد شده، به یک “نگرانی جدی” در اروپا بدل شده است.

جوزپ بورل با اشاره به نگرانی‌های مشابهی که نه تنها توسط رهبران اروپایی بلکه توسط رهبرانی در آفریقا، آمریکای جنوبی و آسیای جنوب شرقی هم شنیده می‌شوند، گفت: «مردم کشورم (اسپانیا) به من می‌گویند که قیمت بالای انرژی بدین معناست که ما نمی‌توانیم کار کنیم و ما قادر به راه‌اندازی و ادامه تجارت‌های خود نیستیم.»

ولادیمیر پوتین روز چهارشنبه طی یک سخنرانی گفته بود: تهدید اتمی مورد استفاده قرار گرفته است. ما نه تنها در مورد گلوله‌باران نیروگاه اتمی زاپوریژیا آن هم با تشویق‌های غرب صحبت می‌کنیم که تهدید به فاجعه هسته‌ای است، بلکه در مورد اظهارات نمایندگان ارشد کشورهای ناتو در مورد امکان و مجاز بودن استفاده از تسلیحات کشتار جمعی علیه روسیه حرف می‌زنیم که همان تسلیحات اتمی است.

او افزود: باید یادآورم شوم آنهایی که چنین اظهاراتی را درباره روسیه مطرح می‌کنند باید بدانند که کشور ما هم ابزار مختلفی برای نابودی دارد و در برخی از موارد این ابزار، از داشته‌های کشورهای ناتو هم پیشرفته‌تر هستند. وقتی یکپارچگی قلمروی کشور ما تهدید شود، ما از تمامی این ابزار برای حفاظت از مردم و کشور روسیه استفاده می‌کنیم. من بلوف نمی‌زنم.

 

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن