اخبارداخلی

بیکاری ۳۲۰ صیاد کردستانی را تهدید می‌کند

آوای سنت : مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۳۲۰ صیاد که در قالب ۲ تعاونی در سدهای استان به ماهیگیری اشتغال دارند بدلیل عدم رهاسازی بچه‌ ماهی در سدها، در معرض بیکاری و از دست دادن شغل هستند.

حمید حسین‌پور روز ‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این صیادان در ۲ شرکت تعاونی در سدهای وحدت سنندج و شهید کاظمی سقز فعالیت می‌کنند اما بخاطر ممانعت شرکت آب منطقه‌ای کردستان، رهاسازی بچه ماهی در این سدها متوقف شده است.

وی با بیان اینکه از طریق وزارتخانه پیگیر رفع این ممنوعیت هستیم اضافه کرد: در سد وحدت ۲ سال و در سد شهید کاظمی یکسال است رهاسازی انجام نمی‌گیرد و با توجه به اینکه ماهیان موجود در سد تخم‌ریزی نمی‌کنند در سال‌های آینده دیگر ماهی برای صید در آنها نخواهد ماند.

حسین‌پور یادآور شد: بر اساس مطالعاتی که توسط شرکت‌های مشاور، پژوهشکده اکولوژی دریای خزر و دانشگاه کردستان بر روی هشت سد انجام شده، رهاسازی بچه ماهی در سدها از نظر علمی مفید است.

وی با اشاره به اینکه اکنون اجازه رهاسازی ماهی در سدهایی که برای آب شرب استفاده می‌شود، داده نشده است، افزود: استدلال شرکت آب منطقه‌ای تاثیر ماهی‌ها بر طعم و بوی آب است اما مطالعات علمی نشان داده این ماهی‌ها در کاهش طعم بد آب و تصفیه آن بسیار موثر هستند.

مدیر امور شیلات و آبزیان سازمان جهاد کشاورزی کردستان تاکید کرد: دریاچه سدها سیستم طبیعی دارد که دما را لایه بندی می‌کند، در کف دریاچه دما پایین‌تر و اکسیژنی وجود ندارد لذا موجب تولید گازهایی می‌شود که بوی لجن می‌دهد.

وی گفت: با اینکه ماهی همیشه در آب بوده اما در فاصله دی تا اوایل تابستان بدلیل افزایش دما و یکنواخت شدن دمای آب سد، بوی بد آب شرب شهر سنندج بسیار کم شده یا اصلا استشمام نمی‌شود.

حسین‌پور تاکید کرد: ۲ نوع ماهی فیتوفاگ و بیگ هد که از خانواده کپور ماهی‌هاست در سدها رهاسازی می‌شوند که پلانگتون خوار هستند.

وی با بیان اینکه این ماهی‌ها از موجودات ریز گیاهی و جانوری تغذیه می‌کنند، افزود: عمر پلانگتون‌ها هشت تا ۲۰ روز است که اگر توسط ماهیان مصرف نشوند به کف دریاچه رفته و به دیگر رسوبات اضافه می‌شوند.

حسین‌پور اظهار داشت: در هر لیتر از آب سد سه تا پنج میلیون پلانگتون وجود دارد که مرگ آنها و افزایش رسوبات می‌تواند موجب تولید گازهای بدبوی بیشتری در آب شود.

طرح پرورش ماهی در قفس هم بدلیل ممنوعیت‌ها در استان اجرا نمی‌شود البته پیشتر تنها در سد زیویه این طرح اجرا می‌شد که آن هم از ۲ سال پیش تاکنون متوقف شده است.

تولید آبزیان در این استان به ۲ صورت گرم آبی و سردآبی است که تولید ماهیان گرم آبی در ۶ منبع آبی در قالب ۶ تعاونی صیادی برای ۴۸۷ نفر به صورت مستقیم ایجاد اشتغال کرده است.

سال گذشته ۱۰ هزار و ۳۰ تُن از منابع مختلف استان ماهی تولید شد. مصرف میانگین سالیانه حدود پنج کیلو و ۷۳۰ گرم ماهی از سوی هر کردستانی یکی دیگر از محرک‌ها در اهمیت توسعه فعالیت شیلات است.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن