اخبارخارجی

تلاش خانه امن «هالیفاکس» برای آگاهی دادن به زنان مسلمان

آوای سنت : مسئولان مرکز «هالیفاکس» می‌گویند آگاهی نداشتن زنان از این موضوع که در یک موقعیت آسیب‌پذیر قرار دارند، اغلب مانع از کمک خواستن و مددجویی آنها می‌شود.

به نقل از CBC، مراسم افتتاح خانه امن «هالیفاکس» در کانادا جمعه، ۲۷ آبان در مسجد امت شهر هالیفاکس برگزار شد.

مسجد امت و مؤسسه خیریه «نساء هومز» (Nisa Homes) برای افتتاح این پناهگاه و خدمت به جامعه مسلمان کانادا همکاری کردند.

یاسمین یوسف، مدیر برنامه نساء هومز گفت که ایده افتتاح چنین مرکزی در هالیفاکس تقریباً از پنج سال پیش شروع شد اما تقاضا برای خدمات آن از زمان شروع همه‌گیری کووید-۱۹ افزایش یافته است.

وی افزود: به خصوص به دلیل کووید شاهد بودیم که آمار خشونت‌های خانگی به‌طور قابل توجهی افزایش یافت و سپس با وضعیت بد اقتصادی، بر تعداد بی‌خانمان‌ها و افرادی که برای گذران زندگی تلاش می‌کنند، افزوده شد.

این پناهگاه به زنان مهاجر و پناهنده مسلمان و حتی غیرمسلمان خدمات ارائه می‌دهد و می‌تواند تا ۱۲ زن و کودک را در خود جای دهد که آن‌ها می‌توانند هر بار تا سه ماه اقامت داشته باشند.

پس از مرخص شدن از پناهگاه، این افراد به مدت سه ماه پشتیبانی خواهند شد. یوسف گفت که هدف این است که زنان با پاهای خود بازگردند و زندگی کاملی داشته باشند.

اولین خانه امن زنان مسلمانان در شرق کانادا

خانه امن در هالیفاکس نهمین خانه از نوع خود در کانادا و اولین خانه امن شرق کانادا برای مسلمانان است. یوسف گفت که هر خانه حدود ۲۵۰ هزار دلار در سال هزینه دارد و انتظار می‌رود با افزایش هزینه‌ها این مبلغ به ۳۵۰ هزار دلار افزایش یابد.

او گفت که این هزینه‌ها از طریق کمک‌های مردمی تأمین می‌شود.

یاسمین یوسف گفت که با توجه به سطوح بالای مهاجرت به استان نوا اسکوشیا، خدمات دولتی قادر به پشتیبانی نیستند. هدف این سازمان همکاری با خدمات موجود و کمک به زنان برای دسترسی به هر گونه حمایت قابل دسترس است.

خانه امن هالیفاکس و تلاش برای آگاهی دادن به زنان مسلمان

مدیر برنامه نساء هومز گفت: ما واقعاً در تلاش هستیم تا با این شکاف فرهنگی برای تازه‌واردان و آن دسته زنانی که در زمان استقرار در کانادا با چالش‌هایی مواجه هستند، پاسخ دهیم. اما وقتی چالش‌های دیگری از جمله خشونت خانگی یا بی‌خانمانی یا فقر را به آن اضافه کنید، همه این چیزها یافتن کمک و دسترسی به منابع را سخت‌تر می‌کند.

این مرکز همچنین به خانواده‌ها کمک می‌کند تا به مواردی مانند مشاوره، حمایت مالی، خدمات بهداشت روانی و حمایت والدین دسترسی داشته باشند.

اگرچه این پناهگاه در شهرداری منطقه‌ای هالیفاکس واقع شده است، اما هر کسی در منطقه کانادای آتلانتیک ـ ناحیه‌ای از کانادا متشکل از چهار استان سواحل اقیانوس اطلس ـ می‌تواند به خدمات راه دور آن برای پشتیبانی دسترسی داشته باشد.

یاسمین یوسف گفت: زنانی که از این خدمات استفاده می‌کنند یک توافقنامه محرمانه امضا خواهند کرد و این خانه امن همچنین دارای سیستم‌های امنیتی و گشت امنیتی خواهد بود.

زینب بیگ، یک مسئول پرونده و مدیر عملیات شهری در نساء هومز در هالیفاکس، نیز در این باره گفت که داشتن سرپناهی که به طور خاص برای زنان مسلمان طراحی شده حیاتی است.

بیگ گفت: این امر ضروری است زیرا یک سرویس فرهنگی پاسخگو و آگاه به آسیب‌های روانی ارائه می‌کند که هویت افرادی را که به دنبال خدمات ما هستند، درک می‌کند. آنها نیازی به توضیح اینکه چه کسی هستند ندارند. آنها به کسی مراجعه می‌کنند که از آنها مراقبت می‌کند و در یک محیط امن‌تر درمان می‌شوند.

بازنگری در تابوی فرهنگی

زینب بیگ گفت که آگاهی نداشتن از این موضوع آن هم در شرایطی که زنان در یک موقعیت آسیب‌پذیر قرار دارند، اغلب مانع از مراجعه زنان و مددجویی می‌شود.

وی افزود: در فرهنگ، سنت و مذهب نیز تابویی در مورد صحبت در مورد سوء استفاده وجود دارد و بنابراین اگر از صحبت کردن در مورد آن وحشت دارید و با انگ مواجه می‌شوید، صحبت کردن در مورد آن به‌طور تصاعدی دشوارتر می‌شود.

زینب بیگ تصریح کرد: برخی از خدمات ارائه شده در این پناهگاه شامل حمایت معنوی با حضور یک عالم دینی، توانایی خواندن قرآن، دسترسی به غذای حلال، امکان خواندن نماز در آرامش و امکان روزه گرفتن بدون قضاوت شدن است.

خانه امن هالیفاکس و تلاش برای آگاهی دادن به زنان مسلمان

یوسف گفت: همچنین مهم است که همه دست‌‌اندرکاران این خانه امن، زن و مسلمان باشند یا بتوانند زنان مسلمانان را درک کنند. آنها همچنین تحت آموزش‌های ویژه قرار خواهند گرفت.

وی افزود: ما مراجعانی داریم که می‌گویند تنها دلیلم برای حضور این است که شما شبیه من هستید. مانند من صحبت می‌کنید و می‌فهمید که از کجا آمده‌ام.

بسیاری از مردم به دلیل انگ فرهنگی و برخی حساسیت‌های مذهبی، از طرح این موضوعات و به‌طور کلی مسائلی درباره سلامت روان، خودکشی و خشونت خانگی اجتناب می‌کنند.

یکی از متولیان امور دینی در این مرکز معتقد است: وقتی از زنان و خشونت خانگی صحبت می‌کنیم، وقتی از حقوق زن در اسلام سخن می‌گوییم، رهنمودهای زیادی داریم، آیات و روایات زیادی هست که به این موضوعات می‌پردازد و در عین حال تصورات نادرستی وجود دارد که ما در تلاش برای از بین بردن آنها مبتنی بر رهنمودهای اسلام در مورد زنان هستیم.

برچسب ها

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن